ÅRGÅNG 2 NUMMER 7 — 15 OKTOBER 2001
Vad är Café Crème? Vi på Café Crème Nyhetsbrev Kontakt Länkar
Pseudo Intryck Prosa Lyrik Arkiv

CAFÉ CRÈME I VÅR

A R T I K L A R
Scen: Singoalla i Hagaparken
Klippdockor från 60-talet
Läst: Choklad. Fakta, historia, passion
Läst: Samurajsommar
Läst: Den amerikanska flickan
Läst: Terra Nullius
Läst: Vetenskap eller villfarelse
Läst: Simos drömmaren
Läst: Den fula prinsessan
Läst: LBD
Läst: Silverapan
Läst: Skulden
Läst: Eragon - Arvtagaren
Fugu: Dödligt gott
Kvinnliga faraoner
"Saltis" i Saltsjöbaden?
Utdöd? Du skämtar väl!
The Spider Rules!
Fredag den trettonde
Konst: Angående konst och frihet
Musik: Something to Be Shared
Musik: Timeless Music
Musik: Summertime at Dalhalla
Läst: Björns bokkrönika våren 2005
Läst: Anne Franks dagbok
Läst: Orre, trast och trana
Läst: Dorés bibel
Läst: Sabotage
Läst: Mörkrets tjänare
Läst: Boktips inför hängmattan
Scen: Platonov
Foto: Färgsprakande provokation
Scen: Aprilhäxan
Utrotat djur Australiens heliga Graal
En skandalkarriär värd att belysa
I sus och dus med Brus
Berlin andra gången gillt
Könsroller under bronsåldern
Kristian II: Tyrann eller älskad kung?
Kuba: ständigt mot friheten
I den verkliga diktaturen
Destruktiviteten är en konstant
Katja Timgren får Slangbellan
Läst: Bläckhjärta
Läst: Kejsarens magi
Läst: Lucindas hemlighet
Läst: Da Vinci-koden
Läst: Terra Hexa
Läst: Stjärnornas stad
Läst: Åklagare är en som lagar bilar
Läst: Idun - Sagan om Valhalla

P R O S A
Långt hemifrån

L Y R I K
Dikter från Kuba

P S E U D O
Hur man ger sin katt ett piller

I N T R Y C K
Fisketur med Moses


Ledare
Idealistiska kulturentreprenörer

Jag läser för närvarande på journalistikprogrammet 40 poäng vid JMK i Stockholm. För några veckor sedan fick vi elever i uppdrag att undersöka produktionsvillkoren hos en given medieform, d.v.s. en tidning ur dags- eller kvällspressen, en veckotidning, en radio- eller TV-kanal eller något annat. Då valde jag - av naturliga skäl kan man väl säga - att undersöka icke-kommersiella, nätbaserade kulturtidskrifter. Alltså sådana som jag delar "bransch" med. Dels just därför att vi ägnar oss åt samma sorts kulturyttring, dels därför att en sådan undersökning aldrig förr genomförts.

Jag valde ut tio olika kulturtidskrifter för min undersökning, däribland Café Crème. De övriga var Agamemnon, Alba, Argus, Art Bin, Banan, Carpen, Epigon, Hysteriskt viktigt och Labyrint. Till min stora glädje och - det erkänns villigt - häpnad ställde varenda tidskrift upp på en ganska uttömmande utfrågning om allt möjligt beträffande kostnader, ambitioner, besöksfrekvens, geografiskt läge och mycket annat.

Undersökningsresultatet blev i mitt tycke mycket intressant och jag ämnar höra mig för hos några tidningar ur den etablerade pressen om huruvida någon är intresserad av att publicera det. Av den anledningen publicerar jag inte resultatet här, i alla fall inte ännu. Men jag vill ändå i korthet berätta vad undersökningen givit vid handen:

1. Varenda tidskrift i undersökningen bedrivs ideellt och i den mån den haft några som helst inkomster har dessa varit mycket små.

2. När allt kommer omkring är det inte helt gratis att driva en kulturtidskrift på nätet utan verksamheten kostar allt från 125 till 500 kr i månaden i server-och domänrelaterade kostnader. Andra utgifter tillkommer.

3. De idealistiska kulturentreprenörer som dragit igång tidskrifterna är i fem fall enstaka killar. En är en enstaka tjej (jag!) medan övriga är, i tre av fallen, två killar tillsammans och i ett fall (Labyrint) två tjejer och två killar. De flesta tidskrifter har ett antal medverkande, såväl killar som tjejer.

4. När jag frågade om tidskrifterna skulle kunna tänka sig att bli kommersiella svarade de flesta att detta saknar betydelse.

5. Besöksstatistiken varierar högst avsevärt mellan de olika tidskrifterna, och anledningen därtill är somewhat höljd i dunkel. Jag har inte lyckats utröna om skillnaden beror på marknadsföringsåtgärder, hur länge tidskriften funnits på nätet eller något annat. Vad tror ni själva?

Under alla omständigheter framstår var och en av dessa tidskrifter som en produkt som drivs av eldsjälar som var och en "gör sin grej" utan att ta hänsyn till vare sig kostnader eller eventuella förtjänster. Man ser på sin tidskrift som ett sätt att skaffa sig en plattform där man kan komma till uttryck och förhoppningsvis även få till stånd en dialog med sina läsare.

Lycka till önskar jag alla er som liksom jag vill vara med och delta i den svenska kulturdebatten; och som är beredda att göra det ideellt!

Lydia Duprat
Chefredaktör

Copyright © 2001, Kulturtidskriften Café Crème
Webbredaktör:
Lydia Duprat