ÅRGÅNG 2 NUMMER 7 — 15 OKTOBER 2001
Vad är Café Crème? Vi på Café Crème Nyhetsbrev Kontakt Länkar
Pseudo Intryck Prosa Lyrik Arkiv

CAFÉ CRÈME I VÅR

A R T I K L A R
Scen: Singoalla i Hagaparken
Klippdockor från 60-talet
Läst: Choklad. Fakta, historia, passion
Läst: Samurajsommar
Läst: Den amerikanska flickan
Läst: Terra Nullius
Läst: Vetenskap eller villfarelse
Läst: Simos drömmaren
Läst: Den fula prinsessan
Läst: LBD
Läst: Silverapan
Läst: Skulden
Läst: Eragon - Arvtagaren
Fugu: Dödligt gott
Kvinnliga faraoner
"Saltis" i Saltsjöbaden?
Utdöd? Du skämtar väl!
The Spider Rules!
Fredag den trettonde
Konst: Angående konst och frihet
Musik: Something to Be Shared
Musik: Timeless Music
Musik: Summertime at Dalhalla
Läst: Björns bokkrönika våren 2005
Läst: Anne Franks dagbok
Läst: Orre, trast och trana
Läst: Dorés bibel
Läst: Sabotage
Läst: Mörkrets tjänare
Läst: Boktips inför hängmattan
Scen: Platonov
Foto: Färgsprakande provokation
Scen: Aprilhäxan
Utrotat djur Australiens heliga Graal
En skandalkarriär värd att belysa
I sus och dus med Brus
Berlin andra gången gillt
Könsroller under bronsåldern
Kristian II: Tyrann eller älskad kung?
Kuba: ständigt mot friheten
I den verkliga diktaturen
Destruktiviteten är en konstant
Katja Timgren får Slangbellan
Läst: Bläckhjärta
Läst: Kejsarens magi
Läst: Lucindas hemlighet
Läst: Da Vinci-koden
Läst: Terra Hexa
Läst: Stjärnornas stad
Läst: Åklagare är en som lagar bilar
Läst: Idun - Sagan om Valhalla

P R O S A
Långt hemifrån

L Y R I K
Dikter från Kuba

P S E U D O
Hur man ger sin katt ett piller

I N T R Y C K
Fisketur med Moses


Vems jävla ubåtar var det?
Det är dags att proffspolitiker, karriärdiplomater och försvarsstabsbyråkrater släpper prestigen och ger oss sanningen.
Av Theodor Stenevang

Foto: Theodor Stenevang

Många vuxna svenskar minns 80-talets medierapportering om ubåtskränkningar på svenskt vatten. Många minns också att det var ryska ubåtar som marinen jagade i Östersjöskärgården. Dock är det så, att förutom händelsen med den så kallade U137, som seglade rakt upp på land i Gåsefjärden utanför Karlskrona 1981, har inga konkreta bevis överhuvudtaget för att det var ryska, eller sovjetiska, ubåtar visats upp i offentlighetens ljus. Det var under ubåtsjakternas dagar som vi lärde oss skojiga uttryck som ”intill visshet gränsande sannolikhet”.

I början av september i år utkom Lennart Bodströms memoarer "Mitt i stormen". Bodström var utrikesminister mellan 1982 och 1985. Han säger att han börjat tvivla mer och mer på ubåtarna. ”Hade regeringen vetat vad som nu är bekant i fråga om klara brister i den tekniska bevisningen när det gällde nationalitetsfrågan, är det troligt att det aldrig blivit någon protestnot”, skriver han i SvD den 8 september i år. Det var också uttryck om tvivel från Bodströms sida vad gäller ubåtarna som ledde till hans avgång.

Den enda ubåten – spioner eller fyllbultar?
Huruvida U137 navigerade fel och hamnade på svensk mark eller om det hela var ett misslyckat spionuppdrag är inte officiellt klarlagt. Olika uppfattningar finns. Besättningens förklaring var felnavigering, men så lätt ville den svenska marinledningen inte låta sig luras. Efter många och långa förhör var man tillräckligt säker för att bestämma sig för att ubåten kränkt svenskt vatten medvetet. Märk väl att detta gjordes i övervattensläge med dånande dieselmotorer igång…

Den tolk som tjänstgjorde under förhören, Jan-Erik Walter, berättade för mig 1996 att hans personliga uppfattning var att ubåten medvetet kränkt svenskt vatten. Det var alldeles för mycket som inte stämde ombord, menade han, och syftade på exempelvis ändringar i fartygets loggbok. Argument med stark logik för att det hela var ett misstag finns å andra sidan i flera publicerade böcker.

Hånfulla och ironiska hänvisningar till ”typljud” som i mitten av 90-talet visade sig vara minkar eller kanske sillstim lämnar jag därhän. Låt oss istället göra antagandet att det faktiskt var riktiga ubåtar som kryssade kring grynnor och skär längs hela Sveriges östkust, i fler fall än den ökända incidenten med U137. Då kvarstår den riktigt relevanta frågan, som Sveriges medborgare än idag inte har fått svar på: Vems ubåtar var det? Några bevis för att det var ryska ubåtar har som sagt inte visats upp. Samtidigt finns det motiv för att det lika gärna kan ha varit ubåtar från Nato-länder.

Kommissioner och utpekanden
Efter ubåtsjakterna i Hårsfjärden 1982 tillsattes en kommission som leddes av socialdemokraten Sven Andersson. Den kom att kallas Ubåtsskyddskommissionen, och dess rapport kom våren 1983. Ett resultat av kommissionens slutsatser var att regeringen Palme överlämnade en skarp protestnot till Moskva.

En central och tongivande figur i de högre kretsarnas dividerande kring ubåtarna är Carl Bildt. Han var ledamot i Ubåtsskyddskommissionen. Idag framstår Carl Bildt lätt som något av en agentromantiker som njuter av att säga ord som ”underrättelsetjänsten” och ”rikets säkerhet” på bästa sändningstid. Bodström är kritisk till Carl Bildt och anser att han inte kunnat hålla isär tro och fakta; att han borde lära sig mer om källkritik. Enligt Bodström höll Bildt i december 1990 då han blev ledamot av Krigsvetenskapsakademin ett anförande där han påstod att upp till 22 sovjetiska ubåtar varje år under hela 1980-talet skulle ha genomfört tre omfattande operationer på svenskt territorium. Det skulle naturligtvis vara en prestigeförlust av stora mått för Carl Bildt om kalla krigets hemlighetsfulla Warszawapaktubåtar blev Nato-ubåtar.

Trots detta skrev Carl Bildt i november 1999 i ett så kallat veckobrev att han välkomnar en hävning av hemligstämpeln på de rapporter som försvaret lämnade till regeringen under 1980-talet. Han menar att med ökad kunskap om f.d. Sovjetunionens ubåtsförband efter kalla krigets slut har indicierna om Sovjetunionen som hemvist för de kränkande ubåtarna stärkts.

När Bildt på 90-talet blev statsminister gjorde han något han säkerligen länge velat göra: Han tog upp ubåtsfrågan på högsta ort i Ryssland. Hans skrev nämligen helt på egen hand ett brev till Jeltsin och meddelade att Sverige hade tekniska bevis som band dåvarande Sovjetunionen till kränkningarna. Det var inte ett korrekt förfarande, vilket Bildt också blev varse då han sedan prickades i KU för tilltaget (1995).

Den ena kommissionen ogiltigförklarar den andra
Vad var det då som fick Ubåtsskyddskommissionen att i sin rapport 1983 peka ut Sovjetunionen? Det rörde sig om fyra typer av indicier: optiska observationer, akustiska observationer, signalspaningsresultat och bottenspår. Samtliga optiska observationer, de två akustiska observationer som gjorts och signalspaning från Försvarets Radioanstalt (FRA) hade visat att det var fråga om Warszawapaktsubåtar. Vid en bottenundersökning hade spår av ”miniubåtar” påträffats och kommissionen blev av Försvarsmakten informerad om att sådana fanns främst inom östblocket. Även bottenspårens beskaffenhet i övrigt, exempelvis tecken på enkelkölad eller dubbelkölad ubåt, användes som argument för att det skulle röra sig om Warszawapaktsubåtar. Den bristfälliga faktaunderbyggnaden i dessa slutledningar behandlas bland annat av Myhrberg (se nedan).

1995 års ubåtskommission avfärdade samtliga dessa fyra indicier. De optiska observationerna var inte tillräckligt tillförlitliga för att ubåtarna skulle kunna sägas vara från Warszawapakten. De akustiska observationerna kunde man inte härleda till ubåtar överhuvudtaget. Vad gäller bottenspåren påpekades att kunskapen om ”miniubåtar” var otillräcklig och redan under 80-talet hade FRA låtit meddela Försvarsdepartementet att man faktiskt inte hade några signalspaningsresultat av det slag som åberopades av kommissionen 1983. 1995 års kommission drog alltså slutsatsen att det inte fanns grund för det nationalitetsbestämmande som gjordes av kommissionen 1983.

Viktigt att notera är också att det föreligger en stor principiell skillnad mellan U137 som ubåtstyp och de ”miniubåtar” som det talas om i Ubåtsskyddskommissionens rapport 1983. U137 var en gammal skorv, med Nato-beteckningen ”Whiskey” (Nato hittade på egna namn på alla fordon, fartyg och vapen i Warszawapakten: ubåten var av klass W, alltså Whiskey med engelskt bokstaveringsalfabet). Båttypen är en produkt från andra världskriget, byggd utifrån planer och ritningar som ryssarna tog som krigsbyte i Tyskland. De påstådda miniubåtarna är en sorts science fiction-liknande tingestar som släpps loss från ett jättelikt moderfartyg.

Svenska marinens intressen
Ända sedan marinen 1980 sjunkbombade en ubåt utanför Utö som senare visade sig vara ett vrak, har folk spekulerat i möjligheten att alla påstådda ubåtar hade ett visst syfte: nämligen att motivera höjda anslag till marinen. Ur den synvinkeln blev ju U137 totalbingo för marinen.

De konspirationsteoretiker som är anhängare av idén om ”budgetubåtar” hoppar säkert högt av glädje när de läser Försvarsmaktens egen historieskrivning:  ” 1968 började nedskärningarna. Antalet arméfördelningar minskades med drygt två tredjedelar, konvojskyddet försvann och förmågan till ubåtsjakt försämrades fram till dess att 1980-talets ubåtskränkningar tvingade fram en återuppbyggnad.” Hoppsan. Den ursprungliga uppfattningen att U137 gick på grund under ett spionuppdrag passar naturligtvis utmärkt in i bilden.

Sanningen sipprar fram?
I mars 2000 vaknade ubåtsspöket igen, eftersom USA:s f.d. försvarsminister (1981-1987) Caspar Weinberger då uttalade sig i TV-programmet Striptease och berättade att Nato-fartyg samövat med svenska marinen under 80-talet och att Nato-ubåtar funnits på svenskt vatten. Slutsatserna som då drogs i debatten var att det alltså aldrig, förutom en gång 1981, varit frågan om några ryska ubåtar, utan Nato-ubåtar – som dessutom kanske tog regi från svenska marinen.

Ingvar Carlsson slog näven i bordet och krävde att de ansvariga skulle träda fram. Som nämnts välkomnade även Carl Bildt en hävning av sekretessen. F.d. ÖB Bengt Gustavsson berättade att det fanns ett samarbete mellan Nato och den svenska marinen sedan 1950-talet, men att hans företrädare Lennart Ljung satte stopp för det 1984. Hösten 1999 kom Ingvar Carlssons bok "Ur skuggan av Palme". I den skriver han att han inte längre tror att kränkningarna av svenskt vatten förekom i den utsträckning de rapporterades. Han skriver också att han är säker på att det var fel att peka ut Sovjetunionen som skyldiga.

Framtiden
Men kanske är det så att man måste hålla isär marinens inofficiella övningar med Nato-styrkor i samband med flottbesök och de indikationer på kränkningar av svenskt vatten av okända ubåtar som hävdas? Det är också så att Nato-blockets ubåtar kan ha lockats till de svenska badvikarna som en följd av incidenten med U137. År 1996 hemligstämplade regeringen en UD-rapport från en utredning under ledning av Lars-Erik Lundin, som kom fram till att främst Sovjet - men även Nato - hade motiv att operera med ubåtar i svenska vatten.

Foto: Theodor Stenevang

Rolf Ekéus har fått i uppdrag att göra ännu en utredning om det som kommit att kallas för ”ubåtsfrågan” i svensk politik. Han skulle ha varit färdig den första september i år men har blivit försenad. Under åren har ett antal böcker om ubåtarna publicerats, av skiftande kvalitet och av författare med skiftande ståndpunkter.

 

 

Källor:

Folke, Ingemar & Hansson, Lars (red.) …med alla till buds stående medel… En antologi om ubåtshotet och trovärdigheten hos vårt försvar. Prisma 1987.

Skriven i syfte att lyfta synpunkten att Sveriges neutralitetspolitik inte blir trovärdig om vi inte kan möta utbåtshotet. Innehåller texter av 12 olika skribenter, bland dem Wilhelm Agrell.

Hasselbohm, Anders. Ubåtshotet. Prisma 1984.

En resonerande och faktagranskande kritik av Ubåtsskyddskommissionens rapport.

Hellberg, Anders & Jörle, Anders. Ubåt 137 – Tio dagar som skakade Sverige. Atlantis 1984.

En sorts blandning av fiktion och fakta i ett försök att dramatisera hela händelseförloppet där rena spekulationer kommer med på köpet. Kritiskt tänkande är fjärran.

Medborgargruppen i Ubåtsfrågan. Ubåtsfrågan – En kritisk granskning av den svenska nutidshistoriens viktigaste säkerhetspolitiska dilemma. Verdandi Debatt 1999.

Medborgargruppen i ubåtsfrågan presenterar sig själva som medborgare som vill delta i debatten om främmande ubåtar med källkritisk analys. Med i gruppen är bland andra den pensionerade kommendör Karl Andersson som var marinens förhandlare med besättningen på U137.

Myhrberg, Ingemar. Ubåtsvalsen. Haga Bokförlag 1985.

I den här boken kritiseras inte bara Ubåtsskyddskommissionens resonemang och slutsatser utan också svenska pressens hets och tanklösa tendens att göra rubriker av lösa rykten.

SOU 1983:13. Att möta ubåtshotet – Ubåtskränkningarna och svensk säkerhetspolitik. Betänkande av ubåtsskyddskommissionen.

SOU 1995:135. Ubåtsfrågan 1981-1994. Rapport från Ubåtskommissionen.

 

 

Copyright © 2001, Kulturtidskriften Café Crème
Webbredaktör:
Lydia Duprat