ÅRGÅNG 4 NUMMER 5 — 15 SEPTEMBER 2003
Vad är Café Crème? Vi på Café Crème Nyhetsbrev Kontakt Länkar
Pseudo Intryck Prosa Lyrik Arkiv

CAFÉ CRÈME I VÅR

A R T I K L A R
Tora vill rida hela sitt liv
Med vindarna i ryggen
Gud ger och Gud tar
Från arbetarstad till Europa-wannabe
Gratisdatorns dagar är här
Främlingars godhet
Martinson intressantare än någonsin
Manfredis oändliga dialoger
Liten flicka blir vän med argt moln
Plötsligt blir morfar James Bond
Starka porträtt i Weiss nya roman

I N T R Y C K
Första bilden från Mars!

P S E U D O
Som klippt och skuren för jobbet

P R O S A
Ro i tidens flöde
Den snabba tjuven


Kundtjänst
Av Åsa Jonsson

KRÖNIKA
• • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • •

Det finns en hittills oexploaterad marknad. Det gäller den masochistiska njutning man kan uppleva genom att tala med "kundtjänst". Oavsett om det gäller mobiltelefoni, flyg eller frågor om en faktura så kan man räkna med ett trevligt bemötande, bristande logik och rigorösa regler som kan brytas bara man ger dem tid. Det finns många exempel på detta ljuva tidsfördriv som kan bli nästan beroendeframkallande om det utövas tillräckligt ofta.

För vad gör man till exempel när det visar sig att den biljett man har betalt för gäller för ett plan som inte går? Inte så att planet är inställt utan helt enkelt att det inte finns ett plan med den avgångstiden. Efter den första blodstörtningen så kanske man börjar se sig om efter någon som är villig att ta på sig ansvaret och säga att det inte är några problem och att flygbolaget gärna gör allt som står i deras makt för att rätta till felet. Men det visar bara att man kanske inte är en sådan världsvan resenär som man tidigare har antagit. För när man väl hittar någon som orkar prata med en förbryllad resenär får man höra det logiska tankehoppet att biljetten är förbrukad eftersom man inte dök upp på planet som inte fanns. Det är då man inser att det finns ett stort svart hål för logik vid "kundservicens" kontakt med kunderna. Kunden har per definition aldrig rätt. Det är när man står med all sin packning, ett arbete som väntar och en fullkomlig förvåning, som orden "men vi kan boka in dig på ett plan i morgon" låter som det vackraste man har hört. När de sen direkt överskuggas av orden "till en kostnad av" inser man att det bara var en del i en utstuderad tortyr.

Vad gör man när man för fjärde gången får två elräkningar till två personer på samma adress trots att den ena personen har sagt upp sitt abonnemang? Jo, då tar man optimistiskt upp telefonluren och ringer till kundservice i tron att den här gången kommer de att förstå. När den obligatoriska väntetiden på nio minuter är över hälsas man hjärtligt som en sedan länge saknad vän. Sedan kommer problemet. Företaget har nämligen rutiner som gör att det är omöjligt att skicka samma räkning till två olika personer, att det sedan har hänt är inte oförståeligt. Men efter långa och pedagogiska förklaringar om varför två personer kan bo efter varandra i samma lägenhet får man ett glatt löfte om att det nu är fixat. Det är när nya räkningar dimper ner som man inser att personen på kundservice är döv men har lärt sig att fejka väldigt bra.

När man tillbringar så mycket tid i telefonen för att försöka genomföra omöjliga uppdrag som till exempel att försöka förklara att Åsa mycket väl kan stavas just så och inte behöver innehålla vare sig z, h eller sch så inser man varför uttrycket "kundtjänst" börjar låta mer som ett arbete för kunden. "Jag har kundtjänst just nu" skulle då innebära att det är min tur att ringa runt och hålla hårt arbetande call center-personal lycklig. Fast i så fall skulle man kanske börja begära betalt för alla de timmar som man spenderar med att försöka få igenom sin vilja och då skulle kanske njutningen försvinna. Nej, det är nog bäst att bara slava på obetalt men med ett ständigt ökande förråd av knasiga historier.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Eftertryck eller annan kopiering är ej tillåten utan tillstånd.

Copyright © 2003, Kulturtidskriften Café Crème
Webbredaktör:
Lydia Duprat