ÅRGÅNG 4 NUMMER 1 — 16 JANUARI 2003
Vad är Café Crème? Vi på Café Crème Nyhetsbrev Kontakt Länkar
Pseudo Intryck Prosa Lyrik Arkiv

CAFÉ CRÈME I VÅR

A R T I K L A R
Tora vill rida hela sitt liv
Med vindarna i ryggen
Gud ger och Gud tar
Från arbetarstad till Europa-wannabe
Gratisdatorns dagar är här
Främlingars godhet
Martinson intressantare än någonsin
Manfredis oändliga dialoger
Liten flicka blir vän med argt moln
Plötsligt blir morfar James Bond
Starka porträtt i Weiss nya roman

I N T R Y C K
Första bilden från Mars!

P S E U D O
Som klippt och skuren för jobbet

P R O S A
Ro i tidens flöde
Den snabba tjuven

Fängslande läsning
Av Lydia Duprat

LITTERATUR
• • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • •
Flickornas historia
Kristina Lindström
Anna-Clara Tidholm
Bokförlaget Alfabeta 1997
ISBN: 91-7712-770-6
Sidantal: 160

 
• • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • •
Flickornas historia — Europa
Kristina Lindström
Anna-Clara Tidholm
Rabén & Sjögren 2002
ISBN: 91-29-64870-x
Sidantal: 180
Cirkapris: 228 kronor

Historien skrivs som bekant av män och om män – om furstar, krigare, vetenskapsmän, manliga uppfinnare och konstnärer, kungamördare och landsförrädare. ”Sällan om kvinnor. Nästan aldrig om barn. Och särskilt inte om flickor”, som författaren skriver i förordet till Flickornas historia och Flickornas historia — Europa.

Det var på tiden att någon åtog sig uppgiften att återberätta historiska skeenden, att än en gång skildra olika historiska tidsåldrar, men denna gång ur flickors/unga kvinnors perspektiv. Kristina Lindström har tagit denna uppgift på största allvar och gått tillväga med lika stor respekt och medkänsla.

Flickornas historia och Flickornas historia — Europa är spännande läsning tack vare den gedigna forskning som ligger till grund för böckerna. Med utgångspunkt från verkliga historiska händelser och mänsklighetens olika utvecklingsskeden väver Lindström fiktiva berättelser med flickor i centrum. Infallsvinkeln är alltid flickornas: deras tankar kring vad som sker och om tiden som de lever i, deras känslor, farhågor, ambitioner och drömmar. Kombinationen fakta-fiktion visar sig här mycket lyckad; man kan anta att de historiska fakta som författaren tar avstamp från har tjänat som bränsle för hennes inspiration.

Berättelserna i Flickornas historia, som utkom på Alfabeta Bokförlag 1997, är geografiskt förankrade i Sverige och spänner från stenåldern till våra dagar. Flickornas historia — Europa, utkommen på Rabén & Sjögren 2002, skiljer sig en hel del från den första boken. Förutom att berättelserna utspelar sig i Europa är ansatsen betydligt mer ambitiös och tonen något mörkare. Flickornas historia — Europa inleds i Sapfos Grekland och tar med läsaren till bland annat tiden för Vesuvius utbrott med Pompejis ödeläggelse som följd, slavhandeln under tidigmodern tid, hungersnöden på Irland under 1800-talet och den påföljande massutvandringen. Boken slutar i Sverige med fokus på kurdiska flyktingar.

I Flickornas historia — Europa överväger fakta i stället för fantasin, till skillnad från Lindströms förra bok. Många av huvudpersonerna i berättelserna har existerat och är till yttermera visso välkända ur historiskt perspektiv, som drottning Elisabet I i England, Mary Shelley, Frankensteins upphovskvinna eller mystikern Hildegard av Bingen från det medeltida Tyskland. Men även när hon utgår från verkliga människoöden och därför inte kan ge fantasin fria tyglar ger Lindström prov på stor inlevelseförmåga. Hon fyller tomrummen kring dessa personer med diktade händelser och tankar och utnyttjar på så sätt hela det manöverutrymme som trots allt står till buds.

Böckerna illustreras av den mångfaldigt belönade Anna-Clara Tidholm. Med sina vackra och suggestiva illustrationer tillför hon böckerna ytterligare en dimension, en gåtfullhet. I Flickornas historia präglas illustrationerna av oskuldsfull tillgivenhet medan de antar en mörkare ton och mindre skissartad form i Flickornas historia — Europa.

Flickornas historia och Flickornas historia — Europa är böcker rika på kunskap och skrivna på ett inkännande och poetiskt språk. Dessvärre utmärks berättandet emellertid också av en resignerad ton; även när flickorna ger uttryck för vrede, fasa eller uppror kan man skönja ett stråk av resignation, som om de kände sig uppgivna inför sin könstillhörighet och det förtryck de underkastas till följd av den. Denna resignerade ton rymmer även ett inslag av självömkan.

Flickornas historia — Europa är också ibland väl politiskt korrekt och helt befriad från allt som skulle kunna uppfattas som kontroversiellt. Boken för fram idel rumsrena åsikter och politiska uppfattningar. Men när allt kommer omkring är detta kanske inte så konstigt, i alla fall inte när syftet som här är att introducera historien för barn och ungdomar. Bokens unga läsare hade med all sannolikhet inte varit betjänta av tvetydigheter; tvärtom tjänar de på att veta exakt var författaren står ideologiskt.

Och vid närmare eftertanke kan det tyckas kontroversiellt nog att skriva en historiebok, låt vara att den riktas till barn, där kvinnan har rollen som subjekt och huvudperson.

Copyright © 2003, Kulturtidskriften Café Crème
Webbredaktör:
Lydia Duprat