ÅRGÅNG 3 NUMMER 5 — 16 SEPTEMBER 2002
Vad är Café Crème? Vi på Café Crème Nyhetsbrev Kontakt Länkar
Pseudo Intryck Prosa Lyrik Arkiv

CAFÉ CRÈME I VÅR

A R T I K L A R
Scen: Singoalla i Hagaparken
Klippdockor från 60-talet
Läst: Choklad. Fakta, historia, passion
Läst: Samurajsommar
Läst: Den amerikanska flickan
Läst: Terra Nullius
Läst: Vetenskap eller villfarelse
Läst: Simos drömmaren
Läst: Den fula prinsessan
Läst: LBD
Läst: Silverapan
Läst: Skulden
Läst: Eragon - Arvtagaren
Fugu: Dödligt gott
Kvinnliga faraoner
"Saltis" i Saltsjöbaden?
Utdöd? Du skämtar väl!
The Spider Rules!
Fredag den trettonde
Konst: Angående konst och frihet
Musik: Something to Be Shared
Musik: Timeless Music
Musik: Summertime at Dalhalla
Läst: Björns bokkrönika våren 2005
Läst: Anne Franks dagbok
Läst: Orre, trast och trana
Läst: Dorés bibel
Läst: Sabotage
Läst: Mörkrets tjänare
Läst: Boktips inför hängmattan
Scen: Platonov
Foto: Färgsprakande provokation
Scen: Aprilhäxan
Utrotat djur Australiens heliga Graal
En skandalkarriär värd att belysa
I sus och dus med Brus
Berlin andra gången gillt
Könsroller under bronsåldern
Kristian II: Tyrann eller älskad kung?
Kuba: ständigt mot friheten
I den verkliga diktaturen
Destruktiviteten är en konstant
Katja Timgren får Slangbellan
Läst: Bläckhjärta
Läst: Kejsarens magi
Läst: Lucindas hemlighet
Läst: Da Vinci-koden
Läst: Terra Hexa
Läst: Stjärnornas stad
Läst: Åklagare är en som lagar bilar
Läst: Idun - Sagan om Valhalla

P R O S A
Långt hemifrån

L Y R I K
Dikter från Kuba

P S E U D O
Hur man ger sin katt ett piller

I N T R Y C K
Fisketur med Moses

Slätstruket snarare än skoningslös
Av Björn Gustavsson

LÄST
• • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • •
Allt som räknas
Georg M Oswald
Albert Bonniers Förlag 2002
ISBN: 91-0057-698-0
Antal sidor: 226
Cirkapris: 127 kr

Den 39-årige tyske författaren Georg M Oswald har med sin fjärde bok, Alles was zählt, rönt stor framgång. Romanen, som översatts till en rad språk, har nyligen utkommit även på svenska (huvudsakligen väl översatt av Katrin Ahlström Koch).

En tysk kritiker har utkorat Oswalds roman till ”en milstolpe i den tyska samtidslitteraturen” — och den svenske förlagsredaktören hyllar boken för att den så skoningslöst och sarkastiskt skildrar yuppielivets ”sköna nya värld”.

Tyvärr är det svårt att instämma i lovorden. Oswalds prosa är påfallande konventionell och schablonmässig, med löst beskrivna, för att inte säga stereotypa miljöer och gestalter. Innehållsmässigt ter den sig slätstruken snarare än ”skoningslös”. Berättarjaget och hans hustru — här skildrade med yuppielivets alla attribut — framstår som karikatyrer snarare än individer.

Berättarjaget, en man i 30-årsåldern, ansvarar för indrivning av bankskulder. Ett typiskt manschettarbete: verkligheten bakom denna juridiska pappersexercis förblir på behagligt avstånd. Huvudpersonen kan lugnt äta sina goda middagar och konversera sin vackra fru. Vardagslivet ter sig som en beständig sköna-söndag-tillvaro.

Så blir han uppsagd — och samtidigt även hustrun. Den trivsamma lyxseglatsen tar sin ände och huvudpersonen börjar i stället umgås med personer i den undre världen - där han blir juridisk rådgivare till brottslingar och inleder ett nytt, äventyrligt liv.

Oswalds roman har strukturerats i två akter. ”Inne” beskriver en löneslavs anpassning till systemet, ”Ute” tillvaron utanför detta system. Skillnaden mellan välanpassad banktjänsteman och gangster framstår här som hårfin. Redan som bankman tvivlar huvudpersonen på firmans metoder — bland annat inser han att icke indrivna fordringar avskrivs och förvandlas till skattelindrande förluster.

Tematiskt är romanen intressant, men tyvärr har den unge tysken inte tagit vara på möjligheterna utan rör sig genomgående på ett ytligt underhållningsplan.


 

Copyright © 2001, Kulturtidskriften Café Crème
Webbredaktör:
Lydia Duprat