ÅRGÅNG 3 NUMMER 5 — 16 SEPTEMBER 2002
Vad är Café Crème? Vi på Café Crème Nyhetsbrev Kontakt Länkar
Pseudo Intryck Prosa Lyrik Arkiv

CAFÉ CRÈME I VÅR

A R T I K L A R
Scen: Singoalla i Hagaparken
Klippdockor från 60-talet
Läst: Choklad. Fakta, historia, passion
Läst: Samurajsommar
Läst: Den amerikanska flickan
Läst: Terra Nullius
Läst: Vetenskap eller villfarelse
Läst: Simos drömmaren
Läst: Den fula prinsessan
Läst: LBD
Läst: Silverapan
Läst: Skulden
Läst: Eragon - Arvtagaren
Fugu: Dödligt gott
Kvinnliga faraoner
"Saltis" i Saltsjöbaden?
Utdöd? Du skämtar väl!
The Spider Rules!
Fredag den trettonde
Konst: Angående konst och frihet
Musik: Something to Be Shared
Musik: Timeless Music
Musik: Summertime at Dalhalla
Läst: Björns bokkrönika våren 2005
Läst: Anne Franks dagbok
Läst: Orre, trast och trana
Läst: Dorés bibel
Läst: Sabotage
Läst: Mörkrets tjänare
Läst: Boktips inför hängmattan
Scen: Platonov
Foto: Färgsprakande provokation
Scen: Aprilhäxan
Utrotat djur Australiens heliga Graal
En skandalkarriär värd att belysa
I sus och dus med Brus
Berlin andra gången gillt
Könsroller under bronsåldern
Kristian II: Tyrann eller älskad kung?
Kuba: ständigt mot friheten
I den verkliga diktaturen
Destruktiviteten är en konstant
Katja Timgren får Slangbellan
Läst: Bläckhjärta
Läst: Kejsarens magi
Läst: Lucindas hemlighet
Läst: Da Vinci-koden
Läst: Terra Hexa
Läst: Stjärnornas stad
Läst: Åklagare är en som lagar bilar
Läst: Idun - Sagan om Valhalla

P R O S A
Långt hemifrån

L Y R I K
Dikter från Kuba

P S E U D O
Hur man ger sin katt ett piller

I N T R Y C K
Fisketur med Moses

Med koncentration och kärlek
Av Björn Gustavsson

MUSIK
• • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • •
Freiburger Barockorchester; ”Ariodante” (Harmonia Mundi)
The King´s Consort; ”The Choice of Hercules”
The King´s Consort; ”English Arias”
The King´s Consort; ”The Occasional Oratorio”
The King´s Consort; ”L'Allegro , il Penseroso ed il Moderato”
The King´s Consort; ”Deborah” 9
Musikförlag: Hyperion

Freiburger Barockorchester och Wilhelmshavener Vokalensemble är strålande bra i Händeloperan ”Ariodante” från 1735 — därtill med överdådiga solistinsatser; främst mezzosopranen Lorraine Hunt Lieberson. Hennes ”Scherza infida”: ett under av böljande intensitet…

Kontratenoren Robin Blaze sjunger ljuvligt i den dramatiskt laddade kantaten ”The Choice of Hercules”. Hans hjälte frestas av både dygden (Alice Coote's ljuvt dova mezzo) och lustan (Susan Gritton). Knappast Händels mest genomarbetade verk — men fint framfört.

James Bowman, en av världens främsta kontratenorer, sjunger i ”English Arias” avsnitt från oratorier som Händel började skriva sedan Londonpubliken tröttnat på italiensk opera. Bowman och Händel är en perfekt kombination — och skivan i sin helhet enastående (tätt, schvungfullt instrumentalspel under Robert King).

Bowman och Gritton återkommer i ”Deborah”, som innehåller åtskilliga höjdpunkter trots oratoriets ”recycling”-karaktär och i ”The Occasional Oratorio”, och även här anas en förströdd Händel.

”L’Allegro…” baseras på John Milton-dikter och bildar en spännande musikalisk konversation; här restaureras originalversionen av ett verk Händel ideligen omarbetade. Alltsammans gjort med koncentration och — kärlek.

Copyright © 2001, Kulturtidskriften Café Crème
Webbredaktör:
Lydia Duprat