till enbart
vegetarisk mat. På helgerna gick hon långpromenader på
Djurgården. Naturen gladde henne. Ett mossbevuxet stenblock, ljuset
som föll mellan pilträden på Blockhusudden - hur trivial
synen än föreföll, kunde hon uppleva den med en intensitet
som smärtade.
Ensamma skymningar med ett glas rödvin på restaurang Manheim.
Sällsynta gånger ett slags förhöjd ensamhetskänsla,
men mestadels strax upphunnen av insikten: alltid för långt
bort från livet där det händer.
PRÄST
MANAR TILL UPPROR MOT KYRKAN. Hon hejdade sig inför den stort uppslagna
artikeln överst på inrikessidan.
”En präst inom Svenska kyrkan gjorde i går gemensam sak
med ett hundratal protesterande ungdomar, vilka sedan en tid bevakar ett
tre kvadratkilometer stort område i syfte att förhindra en
förestående kalavverkning av unik gammelskog, tillhörig
församlingen.”
Knappt hade hon börjat läsa referatet av prästens tal,
då hon kom på sig med att ha lagt upp benen på skrivbordet.
Hon lyfte omedelbart ned dem igen och torkade av skrivbordsskivan med
en våtservett.
Det var konstigt - så där hade hon inte suttit sedan hon var
ung.
Först i gärningen bevisar vi vår tro. Först i vårt
handlande omsätts tron och blir levande.
”Vad är nu detta för trams?” tänkte hon irriterat. Vi kan därför inte leva som kristna bara till en del, bara
på söndagarna, bara då och då. Att leva som kristen
innebär allt eller intet. Kyrkan får inte isolera sig och bli
en oförarglig liten söndagsskoleinrättning, ett isolat
för självutnämnt rättrådiga. Det räcker
inte att mumla med i fromma böner, att idka litet välgörenhet,
att sätta av si eller så många procent av avkastningen
på ett aktiekonto. Att av och till visa en smula kärlek, en
smula generositet, det är ingen konst. Sådant kräver inga
offer av oss. Det gör däremot en levande tro, som måste
omsättas i praktik. Så som vi tror, så måste vi
också leva.
”Herregud, han måtte ha blivit utskrattad av de där unga
miljökämparna.” Hon såg framför sig hur ungdomarna
väsnades och ropade åt den skäggige mannen i prästkappa
att hålla tyst och ge sig av därifrån. Jag uppmanar alltså biskopen att snarast ompröva beslutet
att kalavverka denna månghundraåriga granskog, som kyrkan,
trots namninsamlingar och avrådande expertutlåtanden nu är
beredd att offra, och detta trots att liknande områden är en
sällsynthet söder om hela fjällkedjan.
Tidningen citerade även den bön han avslutat med: Vi ber Dig: Utrusta oss med din kraft och gör oss till dina tjänare,
som i tro och lydnad går dina vägar. Amen.
”Se där, nu låter han ju med ens som vilken prälle
som helst”, tänkte hon, samtidigt som hon inte blev kvitt misstanken
att det där högkyrkliga tramset bara var en maskerad, på
samma sätt som prästkappan.
Hon tog fram förstoringsglaset och tittade närmare på
mannen. Han hade fotograferats snett underifrån, han stod uppe på
ett stenblock, med armen utsträckt mot den bakomliggande skogen.
I sitt långa hår, och dessutom med vajande helskägg,
kunde han ha varit en helig dåre, eller en förvirrad Tolstoj
på väg mot dödens järnvägsstation.
Hon förstod fullkomligt biskopen, som i en intilliggande artikel
inte kunde utesluta att stiftsnämnden skulle bli tvungen att tillgripa
disciplinära åtgärder mot den trotsige kyrkoherden.
”Sådana rabiata typer passar bättre inom fackföreningsrörelsen,
som ledamöter i någon socialnämnd eller som skällhundar
inom populistiska småpartier”, tänkte hon uppbragt och
lade ifrån sig förstoringsglaset.
Han ögnade
igenom skissen till sin predikan:
”Jorden driver mot en global miljökatastrof, men de flesta
blundar - det är bekvämast så - inneslutna i ögonblicket
som i en kokong av glömska. Vi förtränger det förflutna,
vi förtränger framtiden, vi förtränger oss själva
- den levande kärnan inom oss. Fundamentala frågor skjuts åt
sidan. Var och en jagar fram i sin egen lilla domän, ivrig att ta
för sig så mycket det bara går av livsupplevelser.
Inte mycket behövs för att väcka oss ur vardagens slummer…
En olycka, ett läkarbesked, ett svek… Sådana uppvaknanden
kan bli brutala. Vi påminns om hur små och utelämnade
vi är.”
Med reservoarpennan lyft funderade han på fortsättningen. Han
borde påminna om att en tro som inte uttrycktes i kärleksfulla
gärningar var ett intet. Eller som det stod i Jakobs brev: ”Såsom
kroppen utan ande är död, så är ock tron utan gärningar
död.” Ständigt valet mellan det materiella och det andliga,
mellan världen och Gud. Världens bud och Jesu bud är inte
desamma. Vår kyrka undervisar om Jesus, men vad gör den för
att förverkliga det han lärde oss?
Vägen till ett kristet liv gynnades av kärlek och skönhet.
Han ämnade uppmana församlingen att gå ut i den grönskande
naturen, och att där öva sig i det svåraste av allt: närvaro…
Jag borde locka med mig kyrkobesökarna ut i skogen, tänkte han.
Vi kunde ge oss av efter högmässan - ta med filtar, matsäckskorgar
och vin…
Jesus var ingen religionsstiftare - snarare en livsdyrkare…
Det var angeläget att människor fick uppleva just livsglädje
och gemenskap.
Jag måste tala om detta och lita till ordens inneboende kraft, tänkte
han.
Nu skrev han:
”Gå ned i kärleken, så löser sig allt. Då
ger Gud visdom. Låt oss, precis som Jesus, ifrågasätta
den etablerade normer, så att klyftan minskas mellan prästerskap
och allmänhet, mellan kyrkan och våra vardagsliv.”
Solen bröt in i rummet. Han öppnade fönstret. Gömda
i de blommande fruktträden sjöng rödhakarna.
Han gick in i biblioteket och lyfte ut del tre av Stagnelius samlade skrifter,
i originaltryck från 1826. Han letade fram den dikt som skulle få
bilda avslutning: En flygtig gäst är Skönheten på jorden.
En vårqväll blott dess änglabild hugsvalar
Vår andas trånad, och med hjertat talar
Från rosenmunn de hulda trösteorden.
Ur ljusets himlar är hon skickad vorden,
Försonande i stoftets mulna dalar…
Kanske borde han dessutom ge plats för några strofer ur ”Vårsånger”:
Kring spegelklara vikar
Ler Maj i hoppets drägt,
Förlossning han predikar
För ljusets bundna slägt.
/- - - /
Vid lätta vindars gyckel
Och sång af foglars tropp
Mildt löser vårens nyckel
Det stora häktet opp.
”Solen förändrar så som kärleken förändrar”,
tänkte han. ”Jag måste säga dem det.”
Han böjde sitt huvud och mumlade: ”O Gud, hjälp mig att
lysa människorna…”
När
hon kom ut från operan, ut i den svala kvällsluften på
Gustaf Adolfs torg, var hon fortfarande kvar i den större världen,
i en värld utan bilar och hårda ljud.
Hon fortsatte med sin väninna till Operakällaren, där de
i vanlig ordning hade reserverat bord.
Maten var utsökt, och betjäningen ett under av diskret uppmärksamhet.
Utanför de höga fönstren blänkte vattnet mörkblått
mot Strömbron, längre bort lyste skärgårdsbåtarna
elfenbensvita i det kvardröjande skymningsljuset. Himlen var mörkröd,
som pudrad med rouge. Vinet flöt varmt i kroppen, hon drack i djupa
klunkar medan väninnan outtröttligt talade om Puccinis förhållande
till Massenet och förklarade begreppet verism.