Folktroväsen i skogar
och vatten
Av Kerstin Gustafson
|
God
kväll, farbror! Gouache 1915. |
BILD: JOHN
BAUER |
I
den nordiska folktron finns det många olika varelser och fenomen. En
del lever i skogen, en del bland människorna och en del i vattendrag.
Den här artikeln handlar om de i vår kultur mest kända och
avbildade varelserna.
Vättar
Vättarna såg ut som små, gråa tomtar och de levde
bland människorna om än lite på avstånd, som i källare
och under golv och mark. Vättarna bodde många tillsammans och
de var fredliga så länge människorna var snälla mot
dem. Det värsta de visste var hett vatten så om någon hällde
ut varmt vatten utan att tänka sig för kunde den personen senare
råka illa ut. Vättarna hämnades oförrätter men
om man tog hänsyn till dem så lät de människorna vara
i fred. De som var skrockfulla kunde ropa på vättarna för
att varna dem innan de hällde ut varmt vatten. Man kunde också låta
brödsmulor ramla ner på golvet så att vättarna kunde äta
dem för att på så vis hålla sig väl med dem.
Om en person gjorde vättarna en tjänst kunde han eller hon få belöning
för det. Författaren Ebbe Schön berättar i Älvor,
vättar och andra väsen om en familj som fick en gåva som
först såg ut som enbart löv och kvistar men som senare förvandlades
till guld och ädelstenar.
Vättarna kunde förvandla sig till osynlighet och ibland gjorde
de rackartyg som att i osynligt tillstånd sitta bredvid gästerna
vid ett middagsbord och äta upp all mat. Men om en person i sällskapet
lyckades avslöja dem bröts förvandlingen och vättarna
försvann.
Älvor
En annan omtalad grupp folktroväsen är älvorna. De kunde ha
olika skepnader men den vanligaste beskrivningen av älvorna är
att de såg ut som små, dansande flickor med vita kläder
och slöjor. Ibland kunde en av älvorna ha en guldkrona; ibland
hade de guldtråd och ädelstenar inflätade i kläderna.
Älvorna höll till i skogen, ute på ängsmarker och
myrar och de besatt en trollmakt som gjorde att vinden spelade vacker musik.
Dessa toner lockade ensamma män att följa med älvorna i älvdansen
men denna lockelse fick alltid ett ödesdigert slut. De män som
hade dansat med älvorna blev aldrig mer desamma. Efter dansen blev de
tungsinta och världsfrånvända. Ofta gick de för sig
själva och kunde ge ett förvirrat och rubbat intryck. Älvorna
hade sugit ut deras livskraft, förstånd och omdöme.
Det finns olika uppfattningar på vad älvorna är för
ett slags väsen. På 1500-talet trodde man att älvorna var
döda
människor som under sin livstid hade gett sig hän åt syndiga
njutningar. En annan tolkning var att de var sjukdomsalstrare, det vill
säga att de spred sjukdomar. Genom att offra till älvorna kunde
man undgå olyckor. Ett offer kunde vara att skava av guldstoft från
en vigselring. Under romantiken på 1800-talet tolkade man ett samband
mellan älvdansen och de vita dimslöjor som ofta syns på myrar
och ängar när det är fuktigt väder. Det är en tolkning
som ur ett nutida perspektiv känns realistiskt. Det är också tydligt
att man använde naturväsen för att förklara olika psykiska åkommor
som inåtvändhet, hallucinationer, depressioner och personlighetsförändringar.
Troll
Trollen är en mycket känd grupp folktroväsen. I likhet med
vättarna kunde trollen se olika ut. Gamla tiders troll beskrevs som
mycket vackra och det gällde då framför allt trollflickorna.
Det enda som egentligen avslöjade att de var troll var att de hade svansar
som stack ut under kjolar och byxben. Den vanligaste bilden av troll är
den som har förmedlats av konstnären John Bauer. Dessa troll är
mycket fula med långa öron och krokiga näsor. Trollen kunde
vara fula, stygga, elaka och rika. De kunde som vättarna förvandla
sig och bli osynliga eller kunde anta djurgestalt. Även i fråga
om beteenden var de lika vättarna. Om människorna var snälla
mot dem gjorde de ingen skada. Trollen beskrivs dock ofta som tjuvaktiga
och det människorna fruktade mest var att de skulle röva bort deras
barn och byta ut dem mot trollungar – så kallade bortbytingar.
Till en början kunde det vara svårt att se om ett barn var en
bortbyting men om barnet senare åt mycket, fick ett stort huvud och
hår i öronen ansåg man att det var tecken på att man
hade att göra med en trollunge. Även vuxna människor kunde
bli bortrövade av trollen. De blev då bergtagna. Trollen bodde
i berg eller stora stenar. I likhet med männen som hade dansat med älvor
blev de som en gång varit bergtagna aldrig desamma igen. De blev ofta
tystlåtna och tillbakadragna. Även med bergtagningen kan vi se
att människor använde naturväsen och naturfenomen för
att förklara psykiska tillstånd och sjukdomar. Ebbe Schön
skriver att det går att ana fall där människor som led av
sinnesförvirring och minnesförlust ansågs ha varit bergtagna.
Förr i tiden levde människor ofta under svåra förhållanden.
De arbetade hårt och det hände att de gick vilse i de mörka
skogarna. Som Ebbe Schön beskriver det låg det nära till
hands att tolka ett försvinnande som bergtagning. Det kunde ju, då liksom
nu, finnas naturliga orsaker till att människor försvann.
Jättar
Jättarna skulle kunna beskrivas som stora troll. De var stora, fula
och dumma. De var ofta mycket rika. Enligt en del gamla sägner fanns
jättarna på jorden långt före människorna. Det
finns till exempel historier om att Vänern och Vättern kom till
genom att jättarna grävde upp jord. Jorden kastades sedan ut i Östersjön
och på så vis skapades Gotland och Öland. Jättarnas
största fiende var asaguden Tor. Det var ständiga strider mellan
Tor och jättarna och trots att Tor var otroligt stark kunde han inte
besegra dem. Det var först i samband med kristendomen som jättarna
försvann. Jättarna avskydde kyrkor, kors och ljudet av kyrkklockor.
De försökte många gånger förstöra kyrkorna
men de misslyckades alltid vilket ansågs bero dels på att jättarna
var klumpiga, dels på att kyrkorna omgavs av helig kraft. Tron på jättarna
går så långt tillbaka som till nordisk forntid då människorna
trodde på asagudarna. Enligt asatron var jättarna både gudarnas
och människornas fiender. Man ansåg att jorden hade skapats av
jätten Ymers kropp. I haven bodde också farliga jättar som
vållade olyckor för sjömän.
Sjöjungfrur
Naturväsen fanns både i skogar och i vatten. Jättarna kunde
leva både på land och i hav. Älvorna dansade på ängarna
men kunde bo i källor och våta myrmarker. En figur som enbart
uppehöll sig i och kring vatten var den omtalade havsfrun som såg
ut som en sjöjungfru och alltså såg ut som en kvinna på överkroppen
och som en fisk nedtill. Havsfrun var mycket fåfäng. Hon älskade
att kamma sitt hår och göra sig fin. När havsfrun visade
sig för sjömännen var det ofta för att varna för
något och det var viktigt att männen lyssnade på henne och
hörsammade hennes råd eftersom hon ofta varnade för stormar
och oväder. Precis som de tidigare nämnda varelserna var det så att
hon var god mot dem som behandlade henne väl och ond mot dem som gjorde
henne illa. Om en sjöman till exempel gav havsfrun mat så kunde
hon hjälpa honom senare. Havsfrun levde i haven och utmed kusterna.
I insjöarna fanns ett liknande väsen som kallades sjörå. Även
hon var god om sjömännen behandlade henne väl men i sin längtan
efter manligt sällskap försökte hon ofta lura unga sjömän
ner i vattnet. Sjörået kunde till och med komma upp i båtarna
för att försöka locka med sig männen ner i djupen.
Näcken
En manlig variant av havsfrun var Näcken som ville locka främst
unga kvinnor ner i vattnet. Näcken kunde emellertid lura både
kvinnor och män. Näcken kunde förvandla sig till olika djur
och flytande träföremål. Vanligen uppträdde Näcken
i gestalt av en vit häst. När han skulle locka unga flickor var
det i skepnad av en stilig och artig man som spelade på en fiol. Kvinnorna
skulle framför allt akta sig när de skulle bada eller tvätta
sig i sjöar och bäckar. Som fallet även var med till exempel
vättarna kunde man få kontroll över Näcken om man avslöjade
honom. Han tyckte inte heller om i fall människorna sade ord såsom
exempelvis ”kors”. Men näcken kunde också förvandla
sig till en avbild av en kvinnas man eller fästman och då var
det svårare för kvinnan att genomskåda honom.
När det gäller alla här nämnda folktroväsen går
det att se ett slags moraltänkande bakom berättelserna, vilket
Ebbe Schön också påpekar. Budskapet tycks vara det att man
ska ha respekt för och vara rädd om naturen. Det fanns en föreställning
om att människan skulle låta naturen vara i fred. En person som
var nyfiken och ville utforska vattnen och bäckarnas strömvirvlar
kunde drunkna vilket man beskrev som att de hade blivit tagna av havsfrun
eller Näcken. Detta tolkades som ett straff för att människan
inte lät naturen bevara sina hemligheter. Ebbe Schön menar att
ytterligare ett budskap hos folktron var att man inte skulle vara snål.
Genom att ge bröd till havsfrun, brödsmulor till vättarna
och guldstoft till älvorna belönades människorna med rikedom
och lycka eller skyddades från olyckor. Att dela med sig till andra
var säkert viktigt förr i tiden då människor fick slita
så hårt och då nöden ofta lurade runt hörnen.
|