ÅRGÅNG 2 NUMMER 6 — 17 SEPTEMBER 2001
Vad är Café Crème? Vi på Café Crème Nyhetsbrev Kontakt Länkar
Pseudo Intryck Prosa Lyrik Arkiv

CAFÉ CRÈME I VÅR

A R T I K L A R
Scen: Singoalla i Hagaparken
Klippdockor från 60-talet
Läst: Choklad. Fakta, historia, passion
Läst: Samurajsommar
Läst: Den amerikanska flickan
Läst: Terra Nullius
Läst: Vetenskap eller villfarelse
Läst: Simos drömmaren
Läst: Den fula prinsessan
Läst: LBD
Läst: Silverapan
Läst: Skulden
Läst: Eragon - Arvtagaren
Fugu: Dödligt gott
Kvinnliga faraoner
"Saltis" i Saltsjöbaden?
Utdöd? Du skämtar väl!
The Spider Rules!
Fredag den trettonde
Konst: Angående konst och frihet
Musik: Something to Be Shared
Musik: Timeless Music
Musik: Summertime at Dalhalla
Läst: Björns bokkrönika våren 2005
Läst: Anne Franks dagbok
Läst: Orre, trast och trana
Läst: Dorés bibel
Läst: Sabotage
Läst: Mörkrets tjänare
Läst: Boktips inför hängmattan
Scen: Platonov
Foto: Färgsprakande provokation
Scen: Aprilhäxan
Utrotat djur Australiens heliga Graal
En skandalkarriär värd att belysa
I sus och dus med Brus
Berlin andra gången gillt
Könsroller under bronsåldern
Kristian II: Tyrann eller älskad kung?
Kuba: ständigt mot friheten
I den verkliga diktaturen
Destruktiviteten är en konstant
Katja Timgren får Slangbellan
Läst: Bläckhjärta
Läst: Kejsarens magi
Läst: Lucindas hemlighet
Läst: Da Vinci-koden
Läst: Terra Hexa
Läst: Stjärnornas stad
Läst: Åklagare är en som lagar bilar
Läst: Idun - Sagan om Valhalla

P R O S A
Långt hemifrån

L Y R I K
Dikter från Kuba

P S E U D O
Hur man ger sin katt ett piller

I N T R Y C K
Fisketur med Moses


Scen
Intensiv Fassbinder fängslar
Av Anna Southerington

Blod på kattens hals
Av Rainer W Fassbinder
Scen: Teater Tribunalen
Regi: Henrik Dahl
Översättning: Peter Kneip och Niclas Ericsson
I rollerna:
Frida Röhl, Ulf Drakenberg, Jan-Erik Emretsson, Hans Sandquist, Fyr Torvald Strömberg, Eje Wall, Elisabet Svensson, Kirsti Torhaug, Emma Norbeck, Sonja Lund

Betyg:

Fassbinder är definitivt inte en av mina större idoler. Ändå lämnade jag Tribunalens nypremiär av Blod på kattens hals klart imponerad och positivt överraskad. Henrik Dahls iscensättning både överraskar och fängslar, med en intensitet och närhet som (även bokstavligen!) hoppar upp och sätter sig i knät på publiken.

Det intima teaterrummet, den sparsmakade scenografin, den tungt pulserande musiken och  den stundvis suggestiva, stundvis blottläggande ljusdesignen, bidrar alla till den intensitet som slår emot en omedelbart redan vid föreställningens början. Lägg sedan till en mycket begåvad ensemble utan en enda svag länk och en tät och minutiös regi, så har du ett inte långt ifrån magiskt recept.

Det finns både ett allvar och en stor dos i absurditet i denna lite udda pjäs, och man har tagit väl vara på båda dessa beståndsdelar. Historien kretsar runt utomjordingen Phoebe Zeitgeist, som är utsänd till Jorden för att skriva ett reportage om människans demokrati. Dessvärre anländer hon dåligt rustad för detta uppdrag, eftersom det visar sig att hennes språkstudier varit klart bristfälliga. Hon förstår varken det som sägs eller människornas beteende. Så hon observerar och studerar, stundvis extremt närgånget, och börjar sedan imitera, med såväl komiska som emellanåt obehagligt träffsäkra resultat. Det hon möter är människor som, vilka ord och dialoger de än är inbegripna med, egentligen bara säger en enda sak, om och om igen: "jag är rädd och ensam, se mig, älska mig". Här finns klara paralleller med Strindberg, framför allt Spöksonaten och Ett drömspel. Phoebe har tydliga drag av såväl den brutalt skärskådande och demaskerande Gubben Hummel som av Agnes, Indras dotter som kom till Jorden för att lära sig hur människorna har det. I motsats till Agnes kommer dock Phoebe inte fram till att det är synd om människorna, hon går mera på Gubben Hummels vampyrlinje. Så gav också Fassbinder denna pjäs alternativtiteln "Marilyn Monroe contre des vampires".

Frida Röhl gör en alltigenom magnifik rollprestation av Phoebe, med en fysisk och verbal skildring som är precisionen personifierad. Hon har utvecklats oerhört sedan hon gjorde sin praktik på Stadsteatern i "Merlin" och "Requiem" för sex år sedan. Hennes medspelare har något mer "normala" rolltolkningar att tampas med, och de gör så med integritet, balans och skicklighet. Det enda jag egentligen har att invända är att föreställningen kändes för lång, man hade gott kunnat stryka ca 20 minuter allt som allt. Efter 1½ timme kände man "OK, nu kan jag dessa möten, relationer, öden och känslor och nu vill jag se upplösningen". Det hjälpte heller inte att salongen blev obehagligt varm och syrefattig. Slutbetyget kommer därmed tyvärr något till korta, och det som hade kunnat vara en fullpoängare får nöja sig med fyra kaffekoppar, dock innehållande stark och god espresso.

Copyright © 2001, Kulturtidskriften Café Crème
Webbredaktör:
Lydia Duprat