|
Kristendom
för vattumannens tidsålder
Av
Anna Southerington
En gång i tiden var lilla Sverige
en veritabel högborg för den lutherska kristna tron. Men idag
gapar bänkraderna mestadels tomma i våra många kyrkor.
Är vi svenskar numera fullfjädrade ateister, således?
Jag skulle nog drista mig till att påstå att svaret på
den frågan definitivt är nej. De flesta verkar ändå
ha ett andligt medvetande och en tro på en högre makt av något
slag. Medan svenska kyrkan tappar sina församlingsmedlemmar växer
istället dagligen den skara som söker sig till zenbuddism, meditation,
yoga, tai chi och liknande. Något de alla har gemensamt är
att man söker sig mot sitt eget inre, sitt eget andliga centrum,
istället för kyrkans yttre gudsmakt där uppe i himlen någonstans.
Men är dessa två poler av andligt sökande då så
olika egentligen? Det har de inte alltid varit.
En gång för länge sedan,
ja för sådär en 2000 år sedan närmare bestämt,
tiden runt och omedelbart efter Jesu leverne, såg kristendomen inte
ut som den gör idag. Många tror att det som då fanns
var katolicismen, enbart, och att den till stor del bar sin nuvarande
skepnad. Så var inte fallet. I själva verket var kristendomen
splittrad i ett antal olika faktioner, redan från första början.
Den saken var faktiskt inte Martin Luthers fel. Den romerska kyrkan hade
dock turen, eller kanske skickligheten, att ett par sekler efter Jesu
tid lyckas omvända den dåvarande romerske kejsaren till sin
egen tro. Och därmed fick Mithraskulten sparken som det romerska
imperiets statsreligion, och den romerska faktionen av kristendomen hade
plötsligt ett sjuhelsikes övertag gentemot sina andra bröder
i Kristus. Politisk makt. Ordet hädelse blev ett mycket användbart
vapen, och bålen som förtärde så kallade icke-doktrinära
skrifter hade nog gjort självaste Herr Adolf med mustaschen grön
av avund. Det blev ju inte så mycket bevänt med den kristna
kärleken och toleransen, vare sig då eller på medeltiden,
men detta har ju tack och lov förändrats med tiden. Så
allt detta förtäljs inte i syfte att kasta smuts på den
nuvarande katolska kyrkan, och att förlåta är ju som sagt
gudomligt. Och trots allt lyckades de inte helt utrota de andra kristna
perspektiv som existerade i trons begynnelse.
På 1940-talet hittade en arab en
urna begravd i sanden vid Nag Hammadi i Egypten. Den visade sig innehålla
en ovärderlig samling av tidiga kristna skriftrullar. Precis som
med fyndet av Döda havsrullarna blev det en hel del turer och äventyr
med dessa skrifter innan de slut hamnade i opartiska lärda händer,
men de flesta rullarna klarade sig ändock. Samlingen går nu
under beteckningen De gnostiska evangelierna. Och det ironiska är
att denna variant av den ursprungliga kristendomen i mångt och mycket
känns betydligt mera modern och aktuell i vår tid än den
variant som överlevde och har funnits ibland oss på hela vägen
från Jesu tid till nutid.
Gnostikerna predikade allt det som även
den romerska faktionen predikade, i stora drag samma kyrkliga läror
som lever kvar än idag, och så långt fanns det inga större
konflikter dem emellan. De tydde sig till och med starkt till samme andlige
predikant, den välrenommerade och romerskt hyllade lärjungen
Paulus som många moderna religionsforskare numera utpekar som gnostiker,
ironiskt nog. Kruxet var det att den romerska kyrkan hävdade att
dessa läror var summan av det hela, och att intet mer fanns att förtälja.
Och där hade gnostikerna en helt annan uppfattning. För gnostikerna
fanns det flera nivåer av kunskap och initiation eller invigning.
Så kallade yttre mysterier och inre mysterier. De läror som
den romerska kyrkan predikade var enligt gnostikerna endast den första
nivån, den avsedd för de stora massorna med otillräckligt
intresse eller insikt för att förkovra sig djupare. Det var
gnostikernas grundskola. Och för dem med intresse och andlig mognad
fanns såväl gymnasium som universitet, bildligt talat. De menade
att, precis som Jesus predikade i liknelser till de stora massorna, men
förklarade liknelserna privat för sina lärjungar, så
var även de numera välbekanta kristna lärorna rena liknelser
för betydligt djupare och mera komplicerade andliga sanningar, och
dessa lärdes ut till de initierade. Jungfrufödseln, de tre vise
männen, vattenpromenaderna, alla fiskar och bröd som trollades
fram ur praktiskt taget tomma intet, vattnet som blev till vin, åsneritten
in i Jerusalem, nattvarden, korsfästelsen, återuppståndelsen
på tredje dagen – alla betraktades de som symboler och liknelser
för en djupare sanning och kunskap för dem som hade "ögon
att se med och öron att höra med", för att citera
Jesus själv. Och intressant nog, som en liten fotnot att suga på,
är det faktiskt så att exakt samma historier förtäljdes
om Osiris, Mithras, Dionysos, och till och med Sokrates och Julius Caesar!
De var standardhistorier i många av de hedniska mysteriereligionerna,
långt före Jesu tid. Men vad bestod då dessa inre mysterier,
denna djupare andliga kunskap av? Detta var givetvis en komplex lära,
och de skrifter som har återfunnits förtäljer långt
ifrån hela historien. Men låt oss gå rakt på kärnan
i det hela, den känner vi till. Den kärna som utgjorde den djupaste
hädelsen av alla ur den romerska kyrkans perspektiv.
Gnostikerna lärde inte att vi skulle
sträva efter bli som Jesus. De lärde att vi skulle sträva
efter att faktiskt bli Jesus. Aj, aj, aj!! Men om vi tänker
efter, känns inte detta ändock, på något märkligt
sätt, en aning bekant trots allt för oss här i Vattumannens
tidsålder? Vad är det vi gör egentligen, när vi vänder
oss inåt i våra zenmeditationer eller yogaklasser? Är
det inte just gudomen inom oss själva, vår egen själsliga
visdom och vårt eget andliga lugn, som vi söker kontakt med?
Det var precis detta som gnostikerna hävdade – att vi alla är
Jesus för att vi alla är Guds barn, en del av Gud, bokstavligen.
Jesus var för dem den ultimata, förkroppsligade symbolen för
det faktum att Gud finns inom oss alla och att vi alla egentligen är
ett enda väsen och en enda verklighet. Detta jordiska liv är
en illusion och en skola för andligt uppvaknande – uppvaknandet till
insikten att vi alla är gudomliga och eviga. Denna tanke är
bekant för oss än idag som något vi förknippar med
österländska religioner. Men såväl detta som den
bekanta österländska läran om reinkarnation var en gång
en del av även den kristna tron. De var bara inte del av den faktion
av kristendomen som erövrade makten och därmed kontrollen över
dogma och doktrin. Och därmed gick ett viktigt och fascinerande kristet
arv förlorat för eftervärlden i nästan 2000 år.
Uppenbarligen är det ett saknat arv.
När den etablerade kyrkan bara erbjuder grundskolekursen i andlighet,
nöjer sig den sökande mänskliga själen sig inte med
detta. Och det har i slutänden, 2000 år senare, blivit kyrkans
förlust. De satte krokben för sig själva i det långa
loppet i och med fördömelsen och utrotandet av dessa andra perspektiv
på kristen tro. Och jag kan inte annat än att tycka att det
är väldigt synd. För visst finns det mycket vackert och
gott i den kristna kyrkan av idag, och då är det verkligen
beklagligt att man måste söka sig bort från den för
att hitta de djupare andliga svar och uppenbarelser man ändå
törstar efter till slut. Att läror som inte sett dagens ljus
på nästan 2000 år känns mer moderna än den
kyrka som faktiskt har haft alla praktiska förutsättningar för
att hålla sig à jour med samtidens andliga behov är
inte bara ironiskt, det är snudd på ofattbart. I det sammanhanget
kan också nämnas att, precis som Jesus välkomnade kvinnliga
följeslagare, så var kvinnor lika välkomna som män
även i den gnostiska kyrkan och initieringen, det diskriminerades
inte mellan könen. Något som den romerska kyrkan sedermera
försköt, och kontroversen om kvinnliga präster och biskopar
pågår i viss utsträckning än idag. Kanske är
det helt enkelt så att gnosticismen var före sin tid, och Gud
med alla sina välbekanta förunderliga sätt att verka såg
till att bevara deras läror tills deras tid var inne. Kanske var
deras tid inte Fiskarnas tidsålder alls, utan Vattumannens.
Vill du veta mer om gnosticismen och
den tidiga kristna kyrkan? Prova följande böcker som startpunkt:
The Jesus Mysteries, av Timothy
Freke och Peter Gandy
De gnostiska evangelierna (The Gnostic Gospels), av Elaine Pagel
The Gnostic Paul, av Elaine Pagels
Adam, Eve and the Serpent, av Elaine Pagels
The Canon of the New Testament, av B. M. Metzger
|