Prosa
Skulle
jag taga vara på min broder?
Av Måna
Berger
I de här kvarteren hänger inga
illuminerade julgirlanger över gatorna och inga butiker julskyltar.
Tomma, utslagna fönster skvallrar om att husen ska rivas. Många
som bor här är helt simpelt ockupanter som tagit sig in och
gjort sig en kvart med gamla madrasser på golvet, så länge,
tills de blir bortkörda. Enstaka gatlyktor spiller fläckvis
ljus men inne i gränderna är det nattmörkt.
Jag springer. Ljudet av mina fotsteg
ekar mellan husväggarna.
Jag söker en människa.
På kvällen är han försvunnen
från gallerian. Och varje morgon har han stått där
igen. Det är ju dumt. Men så har det varit nu sedan oktober,
möjligen längre, jag återvände inte själv
förrän då så jag vet inte.
Det blev en varm höst i år
och jag tänjde ut friheten i det längsta. Kände inget
behov av att krypa inomhus så länge bilen dög att sova
i och stjärnorna blinkade vänligt åt mig genom vindrutan.
En dag var i alla fall lagret slutsålt och en natt strax därefter
kände jag en doft av annalkande frost och multna löv. Dags
att sparka ut glöden i lägerelden och släcka den, dags
att packa ihop och vända kosan söderut; jag är alltid
snar att lyda när kallelsen kommer.
Och den första morgonen i oktober,
när jag drog ner till centrum för att vittja papperskorgarna
på tomburkar och flaskor och få ihop till en morgonfika,
då var han där. Han stod i gallerian och spelade fiol. Det
var himmelskt. För mitt otränade öra kunde han gott ha
varit en konsertviolinist på genomresa - men i så fall hade
han väl varit mer välrakad och, jag måste i rättvisans
namn säga det: ren! Hans uppenbarelse sa mig att han var lika pank
som jag och ute i samma ärende, men att han till skillnad från
mig inte hade någon källarskrubb att sova i. Det var mig
egalt. Han spelade likafullt gudomligt och jag hängde kvar där
en lång stund och lyssnade. På behörigt avstånd.
Jag inte ens tittade åt skålen som stod framför honom
på gallerians blanka marmorgolv. Tiggarskålen. Det enda
bidrag jag kunde ha lagt däri var morgonens skörd av urdruckna
Norrlands Guld, och de var inte många heller. Han för sin
del såg inte åt mig. Han spelade med slutna ögon och
han såg stolt och tragisk ut; jag tänkte att han måste
ha varit vacker en gång.
Veckorna rann undan. Jag fick ett par
tillfälliga påhugg i vårdsvängen och lite extrastädning
då och då. Så länge vädret tillät satt
jag ute och målade om dagarna när jag var ledig. Jag betalar
en symbolisk slant i hyra för skrubben; det är ju inte meningen
att den ska nyttjas som bostad, men min hyresvärd vet vad jag menar
när jag säger att jag brukar sova över där ibland
när jag hållit på sent och jobbat. Vi förstår
varandra. Jag lever enkelt och har inga andra laster än mitt frihetsbehov.
Min ekonomi var om inte god så åtminstone i balans. Ibland
kom Majken, Bänga Majken, förbi och stannade hos mig några
dagar. Hon sov på golvet, spådde i kaffesump och svepte
med sitt långa hår. Livet var gott. Jag var mig själv
nog.
Och jag behövde inte gräva
i soporna efter tomburkar. Men ibland hände det ändå
att jag drev iväg ner på stan och då såg jag
honom igen. Alltid på mornarna och fram till eftermiddagen, sen
försvann han. Ingen av dem som hängde omkring därnere,
som jag frågade, visste vem han var eller var han kom ifrån.
Han hade bara dykt upp. Inte visste de vart han tog vägen om nätterna
heller. Jag tog för vana att gå dit varje dag och se efter
om att han fanns kvar.
Jag drogs oemotståndligen till
den där mannen, varför vet jag inte, det var kanske mystiken,
spåren av en svunnen skönhet och ett annat liv någonstans
för länge sedan, sådana saker, som attraherade min fantasi.
Förutom musiken förstås. Aldrig har jag hört någon
spela på det sättet. Som om fiolen varit en organisk förlängning
av honom själv, kommunicerande, som när fåglarna sjunger
eller vargen ylar. Jag föreställde mig att han måste
vara stum, för jag såg honom aldrig tala med någon
eller ta någon notis om andra människor överhuvudtaget.
Men ju mera jag lyssnade på honom när han spelade, desto
mer kände jag att han kom mig närmare och hade någonting
viktigt att säga mig.
En morgon gjorde jag en upptäckt.
Av någon anledning klev jag upp på pallen och öppnade
fönstret ut mot gatan, jag brukar aldrig göra det, är
det inte damm så är det smältvatten och snöslask
som folk på trottoaren skvätter när de går förbi
och utsikten är heller inget att ha, men nu gjorde jag det i alla
fall. Och hörde musiken! Det var egendomligt, men så var
det. Jag stod kvar och lyssnade, i en synnerligen obekväm ställning,
tills jag fick nackspärr av att sträcka mig. Jag var så
glad! Nu kan jag höra honom om än avlägset och om inte
trafiken är allt för högljudd, jag behöver inte
ens gå dit. Jag vet att han finns där.
Och jag vet när han inte finns där.
I december gjorde jag en annan upptäckt.
Möjligen berodde det på att
jag varit så generad över min fattigdom - eller okay, snålhet
då; jag hade inte tänkt så mycket på tiggarskålen
förut. Det var en rund, svarvad träskål i något
ådrat träslag och den stod vid hans fötter medan han
spelade. Det här var en sådan dag när polisen kört
ut alla nasare och tiggare från gallerian och han stod utanför
på trottoaren. Något obestämbart blask klafsade ner
från himlen, snö eller regn, stora våta sjok som blandade
sig med smutsen på trottoaren, och det var inte kallt men definitivt
inte varmt längre. Han stod där. Folk gick förbi i snabb
takt. Folk stannade, lyssnade och gick fram för att lägga
en slant i skålen, kastade en blick och hejdade sig, ryggade tillbaka
och gick därifrån i ännu snabbare takt. När jag
iakttagit det en stund tog nyfikenheten överhand och jag gick fram.
Så nära hade jag aldrig varit honom förr. Jag såg
att han inte var så lortig som jag trott, men sliten. Trött
och luggsliten. Jag böjde mig fram över skålen med några
småslantar till reds. Det kändes förödmjukande,
jag visste inte för vem. Så såg jag. Skålen var
tom, sånär som på ett handtextat plakat. Där stod:
DÖDA MIG! SNÄLLA, SLÅ IHJÄL MIG! - Nää!
flämtade jag och tittade upp på honom, och för första
gången såg han mig. Han slutade spela och tittade på
mig, med ohyggligt vänlig, allvarsam blick, fullkomligt lugn. -Jo!
sa han lågt. Och så fortsatte han spela.
Från och med då blev jag
allvarligt oroad. Jag visste vad sådana som vi var värda:
vad våra liv var värda. En dag skulle någon ta hans
uppmaning på allvar. Jag ville rädda honom, men visste inte
hur. Jag ville tala med honom, men vågade inte. Jag bara höll
mig i närheten, som om jag skulle ha kunnat försvara honom!
Ända tills han packade in fiolen i ett kantstött fodral och
gick därifrån om eftermiddagarna, med den vedervärdiga
tiggarskålen i handen, då gick jag åt mitt håll,
för följa efter honom kunde jag ändå inte förmå
mig till. Jag gjorde inga affärer de där veckorna, jobbade
inte och kunde inte måla. Tillvaron började rasa.
Jag anförtrodde mig åt Majken.
Hon är konstig, men hon lyssnar bra. - Vad ska jag göra? frågade
jag, jag vet ju inte ens om han vill ha min hjälp, och förresten,
hur ska jag kunna hjälpa någon, jag som nätt och jämt
kan klara mig själv? Majken trodde att han ville ha hjälp.
I själva verket ropade han på hjälp varenda dag, sa
hon.
- Men varför vill han dö? frågade
jag. - Han har ingenstans att bo och ingen människa, sa Majken
och drog kavajen tätare omkring sig, som om ett kalldrag från
hennes egna minnen smugit förbi. Ja hon borde ju veta. Jag kunde
bara inte acceptera att han, av alla, inte ville leva. Han skulle bara
veta hur mycket utrymme han upptog i mina tankar. - Det är kanske
just du som ska hjälpa, funderade Majken, eftersom han kallar på
dig! Hon kan vara irriterande så där med sina mystiska vibrationer
och föraningar, ibland stör det mig verkligen.
För bara en vecka sedan kom ett
gäng skinheads förbi och såg plakatet. Mitt hjärta
stannade. Men skinsen bara ryckte på axlarna och garvade och jag
skulle nästan vilja påstå att de såg generade
ut när de gick därifrån. De tyckte väl inte att
det var någon sport, när han bad om det. Då ringde
jag polisen, anonymt. - Det står en karl i gallerian och uppmanar
folk att slå ihjäl honom, är sådant tillåtet!
sa jag. - Antastar han folk som passerar? ville polisen veta. Nej, det
gjorde han ju inte. I så fall, sa han, hade de nog mer angelägna
saker att lägga sina resurser på, knäppskallar finns
det bara allt för gott om i den här stan. - Men det är
ju en uppmaning till brott, försökte jag, är inte sådant
straffbart? - Varifrån ringer du? undrade polisen. Då la
jag på.
Och nu är det jul. - Vad ska jag
ta mig till? frågade jag Majken, för väl hundrade gången.
- Ta hit honom! sa hon. Hit? Till min källarskrubb, det går
väl inte? Men hon var envis.
Det är en sak till med Majken. Förutom
att hon är knäpp så är hon lite religiös på
något sätt också, men jag har inte lyckats lura ut
på vilket sätt. Hon är nog så där privatreligiös,
som är så populärt att vara. Hennes förhållande
till Gud verkar väldigt privat ibland. Nu gick det inte att hejda
henne, nu hade hon fått en idé. Vi, hon och jag, skulle
ordna en alternativjul för några av de hemlösa i centrum,
i min skrubb, och violinisten skulle självklart vara med. Hon började
räkna upp namn. Jag får säga att det var en skön
samling hon fick ihop. Jag försökte bromsa. - Inte den och
den, de börjar bara slåss, grannarna blir störda och
jag blir vräkt, och inte den om han är full, för han
pissar ner sig... Hon hörde inte. - Men vad ska vi äta? Vi
har ju inga pengar, det går inte fattar du väl! sa jag. Mat
kunde vi få från frivilligorganisationer, trodde hon. Och
så såg hon på mig med den där frånvarande
blicken som jag fruktar, eftersom den betyder att hon tänker. -
Bilen! utbrast hon. - Va? - Bilen! Du säljer bilen, så har
vi pengar! - Nä, nä, nä, stopp nu, var ska jag bo till
sommaren då? - Det ordnar sig väl till dess, tyckte hon,
du har i alla fall inte råd att göra i ordning rosthögen
till besiktningen i vår. Det är rena förtjänsten
om du blir av med den!
Egentligen hade hon rätt i det,
men jag ville ändå inte riktigt. Det gick för fort alltsammans.
Majken slocknade, som en ljuslåga för ett vinddrag, och gömde
sig i håret.
- Du ska taga vara på din broder,
står det... sa hon sorgset.
Igår morse när jag knuffade
upp fönstret - det har slagit sig i kylan och fukten, så
jag får ta i för att få upp det - hörde jag ingen
musik. Jag tog på mig alla varma kläder jag äger och
gick ut, ner till centrum. Han var inte där. Inte ute på
trottoaren, inte inne i gallerian. Det var svinkallt i luften men jag
blev kallare inombords, jag svär! Nu har han fått det han
tiggde om, tänkte jag. Hela dagen gick jag fram och åter
och väntade och spanade, men han kom inte.
Det är för kallt för att
stå och spela idag! sa jag mig.
Han kanske har hittat någon annan
som hjälpt honom? försökte jag trösta mig, men då
fick jag hjärtklappning igen: Just det! Men på vilket sätt?
På kvällen sålde jag
bilen till Nisse. Jag fick inte mycket för den, men vad spelar
det för roll. Majken blev glad.
I morgon är det julafton. Vi har
handlat mat och julklappar, lite varma vantar och strumpor och sådant,
Majken vet vad som går åt. Och vi har bjudit, Seppo som
pissar ner sig, han log tandlöst som ett barn, och Rita och Sören
som brukar bli osams och slåss, och alla de andra och de blev
glada. Vi kommer att sitta som packade sillar i min skrubb, men det
börjar faktiskt kännas något som liknar julstämning
ändå. Det skulle åtminstone ha känts så.
Men han var inte där idag heller. Jag har gått emellan förberedelserna
i skrubben och gallerian hela dagen och väntat. Jag hade tänkt
ut hur jag skulle säga när jag bjöd in honom. Men han
syntes aldrig till.
Det är därför jag är
ute nu.
Det är därför jag springer.
Nattluften river i strupen och jag kommer att börja frysa när
jag slutar springa, men jag har alltför bråttom för
att bry mig om det. Jag följer gatan han brukade försvinna
längs, Majken har luskat fram ett tips från någon av
sina otaliga kontakter, och mina joggingskor trummar mot asfalten när
jag löper nerför brinken. Skulle jag taga vara på min
broder?
Jag är så rädd!
Nu springer jag för livet, och jag
hoppas, hoppas, hoppas...