ÅRGÅNG 4 NUMMER 7 — 18 DECEMBER 2003
Vad är Café Crème? Vi på Café Crème Nyhetsbrev Kontakt Länkar
Pseudo Intryck Prosa Lyrik Arkiv

CAFÉ CRÈME I VÅR

A R T I K L A R
Tora vill rida hela sitt liv
Med vindarna i ryggen
Gud ger och Gud tar
Från arbetarstad till Europa-wannabe
Gratisdatorns dagar är här
Främlingars godhet
Martinson intressantare än någonsin
Manfredis oändliga dialoger
Liten flicka blir vän med argt moln
Plötsligt blir morfar James Bond
Starka porträtt i Weiss nya roman

I N T R Y C K
Första bilden från Mars!

P S E U D O
Som klippt och skuren för jobbet

P R O S A
Ro i tidens flöde
Den snabba tjuven


En bildningsresa genom Europa
Av Björn Gustavsson

LITTERATUR
• • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • •
Minnen från Tyskland och Italien
P D A Atterbom
Atlantis Bokförlag, 2003
Sidantal: 482
Cirkapris: 130 kr
ISBN: 9174866516

Hur skiljer sig inte Geijers respektive Atterboms volymer med ”minnen”! Geijer och Atterbom var goda vänner och tillhörde båda frontlinjen inom den romantiska rörelsen i början av 1900-talet - men deras Minnen visar ändå på stora skillnader. Geijers Minnen speglar en samtidsorienterad resenär som insiktsfullt rapporterar om sociala och industriella förhållanden i exempelvis England; Atterbom däremot dras till främst Tyskland som han företrädesvis betraktar ur ett högstämt romantiskt perspektiv - och framkommen till Italien tycker han sig ha kommit till ett tidlöst paradis. Om samhälleliga strukturer bryr sig Atterbom föga.

Atterboms Minnen, med undertiteln ”Från Tyskland och Italien”, omfattar i denna kommenterade utgåva två volymer à 1 300 sidor - ett mastodontverk som emellertid är oerhört fängslande. Här kan man följa denne poet på hans ”bildningsresa” genom centrala Europa år 1817 och få uppleva hans äventyr som i en tidsmaskin. Hans detaljerade bilder av allt han möter är filmiskt åskådliga; sammantaget ger detta verk en unik möjlighet att stifta bekantskap med inte bara en representativ svensk romantiker utan också med ett Europa som framstår som i en uråldrig sagobok - så annorlunda är det.

Den omfattande texten består främst av dagboksliknande anteckningar men också av brev till svenska vänner (bland annat Geijer; ”trofaste vän och stallbroder!”) och en rad dikter (såsom sviten ”Italienska sånger” med euforiskt laddade dikter tillkomna i Salerno och Sorrento). Italien är helig mark för denne antiksvärmande romantiker - ”och re’n på landet vandrar foten trygg/ En helig jord man långsamt må betrakta/ Bland minnen svindlar tanken, rörd och skygg”…

Tanken bakom Atterboms flitiga skrivande under resan var - att döma av en dagboksanteckning - att han i en volym ville samla Italienresans ”minnen och intryck, i en fortskridande cyclus av inre utbildning och livligare världsuppfattning, utgående från Svensk rot och återvändande vid slutet med hjärtlig kärlek, men mognare förstånd, i Nordens moderliga sköte”. Projektet blev dock ofullbordat, något som verkets förste utgivare menar att svensk vitterhet måste beklaga.

Horace Engdahl skriver i sitt företal att Atterboms ”grand tour” befäster bilden av ett ”osvenskt” geni och menar att det knappast funnits någon som haft mer storslagna framtidsplaner för den svenska litteraturen.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Eftertryck eller annan kopiering är ej tillåten utan tillstånd.


Copyright © 2003, Kulturtidskriften Café Crème
Webbredaktör:
Lydia Duprat