ÅRGÅNG 3 NUMMER 2 — MARS-APRIL 2002 | ||||||||||
CAFÉ CRÈME I VÅR P R O S A |
Wunderkammer
- en cool sida av Sverige "Jag skulle vilja visa en cool sida av Sverige. Jag skulle vilja göra något stort av det här och sälja ung, svensk design i Sky City på Arlanda, kanske med bidrag från Näringsdepartementet." Hannes Eder vågar tänka långt och stort. Kanske är det också därför han får sina idéer genomdrivna. Egentligen är han journalist och dokumentärfilmare, med delägarskap i ett nystartat produktionsbolag. Just nu pratar han dock om något helt annat: Wunderkammer. Tillsammans med några kompisar har han startat en butik som ska sälja kläder och smycken designade av unga, oetablerade svenska designers. Butiken är fylld med skapelser gjorda av elever från Beckmans och Konstfack.
Allt började förra sommaren, då några stockholmskillar i tjugoårsåldern satt i en eka och fascinerades över 60-talets New York och den stämning som rådde kring Andy Warhol och hans The Factory. De började drömma om att skapa något liknande - en mötesplats för ung, nyskapande aktivitet - i Stockholm. De hade också pratat om att det var synd att det inte fanns något ställe där alla coola grejer som visas på Beckmans utställningar går att köpa. Om man ser på Sverige som ett varumärke så är en stark sida vår svenska design, anser Hannes. Den här designen borde föras ut mer, borde visas upp bättre. "Och det funkar inte med stockiga organisationer som Designtorget", säger han.
För någon månad sedan, i februari, började saker och ting att lossna. En av killarna, Pelle Asplund, fick tag på en lokal som skulle kunna funka. Därefter började arbetet med att skapa en butik. Hårt arbete mer eller mindre dygnet runt i en månad fick det hela att bli färdigt. Det som är Hannes drivkraft är just att arbeta med ett projekt mot ett mål, förklarar han. "Att fixa, dona, greja och rodda, det är det som jag gillar", säger han. "Och nu står man plötsligt här med en modebutik..."
Medan vi står och pratar bland invigningsminglande vinglas kommer folk och vill handla och champagnen öppnas för att fira första försäljningen. Det börjar bli varmt i den vitmålade, ganska trånga lokalen, som är full av folk.
När vi kommer in på målsättningar och visioner för projektet Wunderkammer märks det att sådant inte saknas. Det primära målet är att kunna betala lokalhyran och butiken kommer att ha öppet endast på helgerna till en början. De har pratat om att skapa events och happenings, som det heter på marknadsföringssvenska. Att ta Wunderkammer utanför den lilla lokalen på Söder. En idé inför invigningen av butiken var att flambera kläder från Hennes & Mauritz, men den ströks. En annan är att ställa en stor lastbil mitt på Gärdet, spela skivor och sälja kläder. "Jag hoppas att Wunderkammer kommer att utvecklas till något slags kollektiv inom design", säger Hannes, och tar musikkollektivet Moder Jords "Massiva" som en förebild. Wunderkammer Wunderkammer |
|||||||||
Copyright
© 2001, Kulturtidskriften Café Crème Webbredaktör: Lydia Duprat |
||||||||||
|