Scen
Orlando
på Kungliga operan
Av
Björn Gustavsson
Kungliga operan i Stockholm har under teaterchefen
Bengt Halls ledarskap vitaliserats. Bland annat har det anrika operahuset
tillskansat sig en välbehövlig extrascen, gamla Vasateatern,
där tre operapremiärer bjuds innevarande säsong. (Den ursprungliga
experimentscenen, Rotundan, som de senaste decennierna legat i malpåse,
byggs om till repetitionslokal för Hovkapellet.)
Statsmakterna har på sistone visat
sig förbluffande givmilda gentemot Stockholmsoperan. Men penningflödet
är villkorat: politikerna har i utbyte krävt bredare repertoar,
fler turnéer, ökat samarbete med andra teatrar, fler TV-inspelningar
osv.
Nytillträdde operachefen Claes-Håkan
Ahnsjö talar sig varm för en starkt utökad repertoar och
påminner om att på exempelvis Münchenoperan, där
han fram till nyligen var anställd som sångare, brukar ett
40-talverk varje år finnas på repertoaren (detsamma gäller
exempelvis Deutsche Oper i Berlin, där man dessutom spelar i princip
alla dagar året om!).
- Vi skall ge så många föreställningar
som möjligt; "opera för alla" får inte bli en
tom floskel, säger Ahnsjö.
En aktuell uppsättning som tydligt
speglar viljan till förnyelse (ungefär som på Folkoperan,
men här så att säga mindre polemiskt) är Ann-Margret
Petterssons hypermoderna iscensättning av Händels "Orlando".
Föreställningen ges med två
alternerande sångarlag, och hovkapellet leds av Raymond Leppard;
en internationellt verksam dirigent som här med små åthävor
röjer en subtil lyhördhet för verkets graciösa barockstil.
(På förslag av Leppard har Kungliga operans version därtill
komprimerats till två akter.)
Den aktuella uppsättningen balanserar
mellan en scenografiskt smått kitschig nutidsram och stiliserad
tidlöshet. Scenografen Lars-Åke Thessman knyter samman barockoperans
traditionella svulstighet ("barockoperan innebar scenrummets Big
bang!", deklarerar han) med en postmodern teatralitet (pikant kryddad
med rockscenens och en virtuell samtids uttrycksmöjligheter).
Operans försteregissör Ann-Margret
Pettersson, som redan på 80-talet väckte uppmärksamhet
(jag minns bland annat hennes vidunderliga uppsättning av The Aspern
Papers), har skapat en lekfull men likväl sammanhållen helhet,
där de teatrala excesserna hålls i strama tyglar och där
upptågen åtminstone mestadels motiveras av inre eller yttre
skeenden. Ambitionen att integrera dansare i händelseförloppet
är intressant och ger ytterligare en spännande dimension vad
gäller det visuella - men på några ställen driver
Pettersson dansarna för hårt och deras rörelser blir överdrivet
illustrerande alternativt akustiskt störande när de sker mitt
i en känslig aria.
Librettot till Händels Orlando bygger
på den italienske renässansdiktaren Ariostos väldiga dikt
"Orlando furioso" ("Den rasande Roland") - ett verk
utgivet 1505 och under hela 1500-talet en bästsäljare i hela
Europa. Hjälten Orlando är identisk med den riddare, Roland,
som kämpade mot saracenerna och om vilken det vid denna tid fanns
en rik muntlig sagoskatt.
Händel upptäckte den dramatiska
potentialen i detta verk, och hans Orlando uruppfördes 1733. Verket
räknas numera som ett av hans främsta. Av alla hans operor är
det numera denna som oftast spelas (låt vara att det finns tecken
på en allmän Händel-renässans; exempelvis gjorde
Drottningholmsteatern i somras succé med en sublim "Tamerlano").
Fler tonsättare hade tonsatt Ariostos
berättelse före Händel. Redan år 1685 kom Lullys
version, år 1711 följd av Scarlattis - och mot slutet av århundradet
var det dags för Haydns opera på samma tema: "Orlando
Paladino".
Precis som hos Stiernhielm, där valet
står mellan Dygden och Lusten, beskrivs i "Orlando" kampen
mellan plikt och lusta. Hjältegestalten Orlando blir kär i en
prinsessa som är kär i en annan. Eftersom hon inte besvarar
hans kärlek blir han handlingsförlamad och kan inte längre
uppträda enligt den tidens riddarkodex. Svartsjukan gör honom
galen, kort sagt. Tack vare trollkarlen Zoroastro återvinner han
sitt förnuft och låter de älskande få varandra.
Johan Cullberg sammanfattar i programbladet tematiken: "Jag kan se
hur denna 1500-talsmoralitet skildrar motsvarande inre kamp och växt
hos den moderne mannen."
På Kungliga operan framträder
Mikael Bellinis Orlando som en rockhjälte i en neonflimrande samtidsvärld,
där inlines och flimrande discoljus är självklarheter.
I fonden syns en vit pegas - symbolen för frihet, hjältedåd,
saga - samtidigt som denne Orlando ansätts av allt svårare
kärlekskval. Trollkarlen Zoroastro är i denna iscensättning
en psykiatriker - en roll som bassångaren Johan Edholm gör
mycket fint. Och Bellinis kontratenor är alldeles underbar i all
sin mjuka plasticitet - och den ligger dessutom betydligt närmre
originalets stämma skriven för en kastrat än de transkriptioner
till baryton som ännu för några decennier sedan var så
vanliga.
På Stockholmsoperan klagar alltså
hjälten sin kärleksnöd för en psykiater - men när
detta inte hjälper förses han med tvångströja, alldeles
som i Strindbergs "Fadren". Mot slutet vaknar Orlando upp ur
sina vanföreställningar, varvid scenens mardrömslika bilder
löses upp och försvinner, som troll för solljus (kongenialt
framstår bl.a. greppet att låta svartsjukefantasierna speglas
i att prinsessan syns i flerdubbla gestalter) - och i slutscenen grenslar
den uppvaknade riddaren en italiensk vespa och knattrar iväg på
sin moderna pegas…
Både akt ett samt föreställningen
i stort bildar en vacker cirkelform, där Orlandos möte med psykiatern
respektive verkligheten samtidigt visar på vägar ut ur det
psykiska dilemma hjälten hamnat i.
Hilde Leidlands sopran sprider extra lyster
kring "herdinnan" Dorinda - en tidig Papagena-figur - och Lena
Nordin i rollen som prinsessan är fullödig både gestaltningsmässigt
(den svala elegansen!) och akustiskt.
Nämnas måste även Jesper
Taubes litet slängiga men ändå inkännande gestaltning
av Orlandos rival. I den aria där han bekänner sin kärlek
till prinsessan låter han tolkningen sväva i känslans
bråddjup. Starkt!
I det stora hela måste konstateras
att förnyelse och kvalitet här förenats med ett synnerligen
lyckat resultat som följd.
|