ÅRGÅNG 2 NUMMER 8 — 19 NOVEMBER 2001
Vad är Café Crème? Vi på Café Crème Nyhetsbrev Kontakt Länkar
Pseudo Intryck Prosa Lyrik Arkiv

CAFÉ CRÈME I VÅR

A R T I K L A R
Scen: Singoalla i Hagaparken
Klippdockor från 60-talet
Läst: Choklad. Fakta, historia, passion
Läst: Samurajsommar
Läst: Den amerikanska flickan
Läst: Terra Nullius
Läst: Vetenskap eller villfarelse
Läst: Simos drömmaren
Läst: Den fula prinsessan
Läst: LBD
Läst: Silverapan
Läst: Skulden
Läst: Eragon - Arvtagaren
Fugu: Dödligt gott
Kvinnliga faraoner
"Saltis" i Saltsjöbaden?
Utdöd? Du skämtar väl!
The Spider Rules!
Fredag den trettonde
Konst: Angående konst och frihet
Musik: Something to Be Shared
Musik: Timeless Music
Musik: Summertime at Dalhalla
Läst: Björns bokkrönika våren 2005
Läst: Anne Franks dagbok
Läst: Orre, trast och trana
Läst: Dorés bibel
Läst: Sabotage
Läst: Mörkrets tjänare
Läst: Boktips inför hängmattan
Scen: Platonov
Foto: Färgsprakande provokation
Scen: Aprilhäxan
Utrotat djur Australiens heliga Graal
En skandalkarriär värd att belysa
I sus och dus med Brus
Berlin andra gången gillt
Könsroller under bronsåldern
Kristian II: Tyrann eller älskad kung?
Kuba: ständigt mot friheten
I den verkliga diktaturen
Destruktiviteten är en konstant
Katja Timgren får Slangbellan
Läst: Bläckhjärta
Läst: Kejsarens magi
Läst: Lucindas hemlighet
Läst: Da Vinci-koden
Läst: Terra Hexa
Läst: Stjärnornas stad
Läst: Åklagare är en som lagar bilar
Läst: Idun - Sagan om Valhalla

P R O S A
Långt hemifrån

L Y R I K
Dikter från Kuba

P S E U D O
Hur man ger sin katt ett piller

I N T R Y C K
Fisketur med Moses


Opera
Jeppe - den grymma komedin
Av Björn Gustavsson

Folkoperan i Stockholm har under senare år gjort den ena framgångsrika produktionen efter den andra. I höst har man spelat en smart, djärvt uppdaterad version av Ludvig Holbergs ”Jeppe paa Bjerget” från 1723 - som ofta faktiskt mera vetter mot musikal och rockopera än mot traditionell opera. Musiken - eklektisk, spännande - har skrivits av den otroligt produktive Sven-David Sandström och libretto av Claes Fellbom.

De båda operamakarna har förvandlat den danska klassikern till en högst samtida fars, där Jeppe gjorts om till en misslyckad poet med revanschbegär gentemot förlagsbranschen - ett faktum som här på ett högst cyniskt sätt utnyttjas av multimiljonären och mediegurun Harry, som spelar ett rejält spratt med den stackars mannen och låter honom tro att han vaknat upp i en värld där han är berömd och framgångsrik... Allt spelas in på video av den världsvane Harry, som grundligt, och på alla sätt, förnedrar den alkoholiserade Jeppe.

I det stora hela kan Folkoperans ”Jeppe, den grymma komedin”, betraktas som en kavalkadartad parafras på hela den folkliga förförelsekonst som underhållningssektorn inom televisionen allt mer utvecklats till. Människor raggas upp och lockas att bli miljonärer eller transporteras till andra sidan jorden för att leka Robinson. Och på detta tjänar mediemagnater stora pengar.

Claes Fellbom, som även regisserat, har skapat en dokusåpa i Folkoperaformat. Föreställningen är fylld av teatrala effekter och ironiska glimtar, men rymmer samtidigt en underhistoria, kännetecknad av längtan efter autenticitet.

Olle Persson och Christina Högman, som tidigare sjungit tillsammans på Folkoperan, är båda utomordentligt bra i sina delvis svårsjungna roller - liksom även Johan Rydh som mediemagnaten Harry. Musiken växlar brant mellan utflykter till modernistiska utmarker och trallvänliga hopkok i klassisk musikalstil. Sammantaget gott artisteri, goda musikaliska insatser och ett färgrikt spel.

 

Copyright © 2001, Kulturtidskriften Café Crème
Webbredaktör:
Lydia Duprat