ÅRGÅNG 3 NUMMER 3 — 20 MAJ 2002
Vad är Café Crème? Vi på Café Crème Nyhetsbrev Kontakt Länkar
Pseudo Intryck Prosa Lyrik Arkiv

CAFÉ CRÈME I VÅR

A R T I K L A R
Scen: Singoalla i Hagaparken
Klippdockor från 60-talet
Läst: Choklad. Fakta, historia, passion
Läst: Samurajsommar
Läst: Den amerikanska flickan
Läst: Terra Nullius
Läst: Vetenskap eller villfarelse
Läst: Simos drömmaren
Läst: Den fula prinsessan
Läst: LBD
Läst: Silverapan
Läst: Skulden
Läst: Eragon - Arvtagaren
Fugu: Dödligt gott
Kvinnliga faraoner
"Saltis" i Saltsjöbaden?
Utdöd? Du skämtar väl!
The Spider Rules!
Fredag den trettonde
Konst: Angående konst och frihet
Musik: Something to Be Shared
Musik: Timeless Music
Musik: Summertime at Dalhalla
Läst: Björns bokkrönika våren 2005
Läst: Anne Franks dagbok
Läst: Orre, trast och trana
Läst: Dorés bibel
Läst: Sabotage
Läst: Mörkrets tjänare
Läst: Boktips inför hängmattan
Scen: Platonov
Foto: Färgsprakande provokation
Scen: Aprilhäxan
Utrotat djur Australiens heliga Graal
En skandalkarriär värd att belysa
I sus och dus med Brus
Berlin andra gången gillt
Könsroller under bronsåldern
Kristian II: Tyrann eller älskad kung?
Kuba: ständigt mot friheten
I den verkliga diktaturen
Destruktiviteten är en konstant
Katja Timgren får Slangbellan
Läst: Bläckhjärta
Läst: Kejsarens magi
Läst: Lucindas hemlighet
Läst: Da Vinci-koden
Läst: Terra Hexa
Läst: Stjärnornas stad
Läst: Åklagare är en som lagar bilar
Läst: Idun - Sagan om Valhalla

P R O S A
Långt hemifrån

L Y R I K
Dikter från Kuba

P S E U D O
Hur man ger sin katt ett piller

I N T R Y C K
Fisketur med Moses



Läst
Goda avsikter och störande ambivalens
Av Lydia Duprat

Älskade Mikael
Marja-Leena Tiainen
Rabén & Sjögren 2001, 248 sidor
ISBN: 91-29-65342-8

Älskade Mikael är en bok med goda avsikter och strukturella brister. Boken handlar om Mikael, en tonårspojke som i berusat och narkotikapåverkat tillstånd kör ihjäl sig på en stulen cykel. Bokens berättare är den döda grabben, som från andra sidan skildrar hur släkt och vänner reagerar på hans död och hur de så småningom, mödosamt men ändå pragmatiskt, börjar anpassa sig till en tillvaro utan honom.

Marja-Leena Tiainen har här skapat en berättelse befriad från pekpinnar och med ett språk som låter mycket naturligt i en tonårspojkes mun, om än väl käckt ibland. Mikael inser att han ensam bär ansvaret för det som hänt, han skyller inte ifrån sig. Problemet är att det i boken samtidigt skymtar en skiss till förklaring till hur det hela kunde ske; en förklaring till varför Mikael fastnat i en ond spiral präglad av låg självkänsla och självdestruktivitet. Ansatsen finns där, men i stället för att utveckla den väljer Tiainen att släta över hela problematiken. Detta är beklagligt då denna ambivalens får berättelsen att framstå som illa strukturerad. Antingen går man in på och analyserar de bakomliggande orsakerna till ett barns vilsenhet, en vilsenhet som kulminerar med hans tragiska död, eller också struntar man i att antyda att dylika finns för att i nästa andetag släta över det hela.

Den slutsats som den vuxna läsaren kan dra av boken är att Mikaels föräldrar delvis bar skulden till hans tragiska öde men att Mikael, när han väl var död, blivit mycket angelägen om att såväl förlåta som skydda dem från allt klander. Han tar på sig hela ansvaret så att ingen skugga må falla över mamma och pappa. Den unga läsaren, å andra sidan, kommer i bästa fall inte att kunna dra några slutsatser alls och i värsta fall att enbart bli förvirrad.

Ytterligare en besvärande aspekt är att berättaren och huvudpersonen, det vill säga Mikael, bleknar mer och mer allt eftersom berättelsen fortskrider för att till slut helt försvinna. I början är han ständigt närvarande genom sina kommentarer och sitt emotionella engagemang i vad som utspelas. Omärkligt intar han emellertid bakgrunden till förmån för de andra karaktärerna, och slutligen är han inte mer än en skugga - ett spöke, ett minne blott, hos de kvarlevande. Aldrig får läsaren reda på hur han har det och vad som händer honom på andra sidan. När de som har älskat honom löst alla sina problem och kommit att försonas med ett liv utan honom, då dör han - på riktigt och liksom slutgiltigt.

Det är ett kusligt slut som även känns fullkomligt meningslöst. Det tycks mig som om Tiainen har tröttnat på Mikael, ja tröttnat på hela berättelsen och vill sätta punkt så fort som möjligt. Det är synd, med tanke på de goda intentionerna.

Copyright © 2001, Kulturtidskriften Café Crème
Webbredaktör:
Lydia Duprat