ÅRGÅNG 3 NUMMER 3 — 20 MAJ 2002
Vad är Café Crème? Vi på Café Crème Nyhetsbrev Kontakt Länkar
Pseudo Intryck Prosa Lyrik Arkiv

CAFÉ CRÈME I VÅR

A R T I K L A R
Scen: Singoalla i Hagaparken
Klippdockor från 60-talet
Läst: Choklad. Fakta, historia, passion
Läst: Samurajsommar
Läst: Den amerikanska flickan
Läst: Terra Nullius
Läst: Vetenskap eller villfarelse
Läst: Simos drömmaren
Läst: Den fula prinsessan
Läst: LBD
Läst: Silverapan
Läst: Skulden
Läst: Eragon - Arvtagaren
Fugu: Dödligt gott
Kvinnliga faraoner
"Saltis" i Saltsjöbaden?
Utdöd? Du skämtar väl!
The Spider Rules!
Fredag den trettonde
Konst: Angående konst och frihet
Musik: Something to Be Shared
Musik: Timeless Music
Musik: Summertime at Dalhalla
Läst: Björns bokkrönika våren 2005
Läst: Anne Franks dagbok
Läst: Orre, trast och trana
Läst: Dorés bibel
Läst: Sabotage
Läst: Mörkrets tjänare
Läst: Boktips inför hängmattan
Scen: Platonov
Foto: Färgsprakande provokation
Scen: Aprilhäxan
Utrotat djur Australiens heliga Graal
En skandalkarriär värd att belysa
I sus och dus med Brus
Berlin andra gången gillt
Könsroller under bronsåldern
Kristian II: Tyrann eller älskad kung?
Kuba: ständigt mot friheten
I den verkliga diktaturen
Destruktiviteten är en konstant
Katja Timgren får Slangbellan
Läst: Bläckhjärta
Läst: Kejsarens magi
Läst: Lucindas hemlighet
Läst: Da Vinci-koden
Läst: Terra Hexa
Läst: Stjärnornas stad
Läst: Åklagare är en som lagar bilar
Läst: Idun - Sagan om Valhalla

P R O S A
Långt hemifrån

L Y R I K
Dikter från Kuba

P S E U D O
Hur man ger sin katt ett piller

I N T R Y C K
Fisketur med Moses


Barn lär sig språk
genom sång och lek

Av Andreas Potratz

Sången, rimmen och ramsorna måste få ta mera plats i undervisningen både på dagis och i skolan. Det gör lärare idag vid sidan om. Det menar Berit Uddén som precis doktorerat i musikpedagogik.

- Små barn är oerhört fascinerade av att sjunga i grupp. De tycker att det är väldigt spännande och roligt, säger Berit Uddén. Barn lär sig språket först genom dramatiserad lek där sång och dans ingår. Sedan lär de sig orden.

Denna sång, dans och lek kallar Berit Uddén Musisk kommunikation. Om man framför allt på dagis, men även i skolan, använder sig av musisk kommunikation under hela uppväxttiden kommer barn att lära sig saker snabbare hävdar Berit Uddén. Idag används inte den musiska kommunikationen medvetet. Sången ses många gånger bara som ett uttrycksmedel.

Berit Uddén har studerat den tyske 1800-talspedagogen Friedrich Fröbels idéer om att leken med rimvisan var människans första sätt att lära sig på. Fröbel upptäckte att de barn som han skulle undervisa redan kunde mycket och undrade varför. Han började titta på när mödrarna lekte och sjöng med sina barn. Efter det drog han sina slutsatser vilka blev banbrytande.

Genom en tvärvetenskaplig studie har Berit Uddén kunnat visa hur kunskapen om sången och leken tidigare har funnits men glömts bort. Ett flertal skriftlösa kulturer har hållit sin historia levande genom rimmade berättelser. Och våra antika epos är skrivna på vers för att de ska vara lätta att memorera.

Även hjärnforskare och psykologer har visat hur språket utvecklas från ljudande till sång till ett färdigt språk. Den ryske psykologen Lev Vygotskij visade i sin forskning att spädbarn har ett förspråkligt tänkande. Innan barnen lär sig ett språk måste det emellertid struktureras. Det görs genom de sånger och ramsor som föräldrar naturligt använder med sina barn.

- Innan man kan läsa måste man ta in allt muntligt. Orden måste upprepas. Det krävs att man kan kommunicera med musiska medel. Om man inte gör det så har man tappat ett kommunikations medel, avslutar Berit Uddén.

Copyright © 2001, Kulturtidskriften Café Crème
Webbredaktör:
Lydia Duprat