ÅRGÅNG 3 NUMMER 3 — 20 MAJ 2002 | ||
CAFÉ CRÈME I VÅR |
Barn
lär sig språk - Små barn är oerhört fascinerade av att sjunga i grupp. De tycker att det är väldigt spännande och roligt, säger Berit Uddén. Barn lär sig språket först genom dramatiserad lek där sång och dans ingår. Sedan lär de sig orden. Denna sång, dans och lek kallar Berit Uddén Musisk kommunikation. Om man framför allt på dagis, men även i skolan, använder sig av musisk kommunikation under hela uppväxttiden kommer barn att lära sig saker snabbare hävdar Berit Uddén. Idag används inte den musiska kommunikationen medvetet. Sången ses många gånger bara som ett uttrycksmedel. Berit Uddén har studerat den tyske 1800-talspedagogen Friedrich Fröbels idéer om att leken med rimvisan var människans första sätt att lära sig på. Fröbel upptäckte att de barn som han skulle undervisa redan kunde mycket och undrade varför. Han började titta på när mödrarna lekte och sjöng med sina barn. Efter det drog han sina slutsatser vilka blev banbrytande. Genom en tvärvetenskaplig studie har Berit Uddén kunnat visa hur kunskapen om sången och leken tidigare har funnits men glömts bort. Ett flertal skriftlösa kulturer har hållit sin historia levande genom rimmade berättelser. Och våra antika epos är skrivna på vers för att de ska vara lätta att memorera. Även hjärnforskare och psykologer har visat hur språket utvecklas från ljudande till sång till ett färdigt språk. Den ryske psykologen Lev Vygotskij visade i sin forskning att spädbarn har ett förspråkligt tänkande. Innan barnen lär sig ett språk måste det emellertid struktureras. Det görs genom de sånger och ramsor som föräldrar naturligt använder med sina barn. - Innan man kan läsa måste man ta in allt muntligt. Orden måste upprepas. Det krävs att man kan kommunicera med musiska medel. Om man inte gör det så har man tappat ett kommunikations medel, avslutar Berit Uddén. |
|
Copyright
© 2001, Kulturtidskriften Café Crème Webbredaktör: Lydia Duprat |
||
|