|
Genom
det förflutnas dimslöjor
Av Anna Southerington
Nicholas
Reeves
Akhenaten: Egypt’s False Prophet
Thames
& Hudson
ca 193 sidor - 438 kronor på Akademibokhandeln
|
Akhenaten,
hans gemål Nefertiti och deras döttrar välsignas av
Solguden Aten |
Att
försöka bringa klarhet i det forntida Egyptens historia kan många
gånger utgöra en rejäl utmaning för egyptologerna. Faraoner övertog tidigare
regenters monument och raderade den tidigare informationen för att ersätta
den med sin egen; de hade fem olika namn som användes i olika sammanhang
och bytte dessutom gärna namn lite då och då för att uppmärksamma olika
större händelser under deras regim; mumier flyttades runt till helt andra
gravar än deras egna, och tideräkningen kunde ge vem som helst gråa hår.
Varje gång en ny farao tillträdde sitt ämbete, började tideräkningen om
från början med år 1. Inte nog med det, många faraoner samregerade under
en längre eller kortare tid med den föregående regenten, och i vissa fall
började tideräkningen om från samregerandets början, medan man i andra
fall väntade tills den nye faraonen ensam tog över tronen. Har man då
som forskare inga andra referensramar till sin vägledning blir en kronologi
enligt vår egen tidräkning i princip omöjlig. Det är nästan snudd på ett
mirakel att vi idag vet någonting alls om vare sig kronologin eller de
historiska händelser som utgör detta rikes brokiga och mytomspunna historia.
I
vissa fall lades det ännu större hinder i vägen för oss efterlevande som
vill forska i Egyptens forntid. Vissa faraoner väckte sådan extrem anstöt
hos sina efterföljare, att de sistnämnda gjorde sitt bästa för att helt
utplåna alla spår av sina föregångare. Så var fallet med den kvinnlige
faraonen Hatshepsut, och samma öde drabbade den gåtfulle och mytomspunne
Akhenaten, Egyptens första (så vitt vi vet idag) monoteistiske regent.
Han glorifieras och hyllas av många idag, i vår huvudsakligen monoteistiska
värld, men för Akhenatens samtida var hans regim katastrofal - för Egypten
som nation och stormakt, för det tidigare så mäktiga prästerskapet, och
för många av faraonens underlydande. Det är denna, mera nyanserade och
förmodligen mer korrekta, bild av Akhenaten som Nicholas Reeves presenterar
i sin bok Akhenaten: Egypt’s False Prophet, som kom ut i april
2001.
|
Besynnerligt
utseende |
Akhenaten,
eller Amenhotep (eller Amenophis) IV som han hette innan han bytte namn
för att hylla sin ende gud, var make till den legendariska skönheten Nefertiti,
och (förmodligen) far till Tutankhamon. Han skildras i de flesta kvarlevande
avbildningar med ett mycket besynnerligt utseende, varom de lärde tvista
oavbrutet. Hans kranium var missbildat och utsträckt, ansiktet smalt och
avlångt med fylliga läppar och sneda ögon, hans ben och armar var snudd
på
|
Stiliseringsteknik
eller sjukdom? |
utmärglade
medan hans höfter och mage var rundade och yppiga och snarast ser feminina
ut. På en staty ser han till och med ut att ha bröst. Vissa forskare menar
på att detta utseende endast är en stiliseringsteknik som används i den
nya konstform, Amarnaskolan, som utvecklades under Akhenatens tid, medan
andra menar på att dessa avbildningar är relativt naturtrogna och att
Akhenaten, och hans familj, led av någon genetisk defekt eller en sjukdom,
förslagsvis Frölichs syndrom eller Marfans syndrom som ger missbildningar
som påminner mycket om de märkliga bilder vi har av Akhenaten.
Man
vet inte exakt hur gammal Akhenaten var när han besteg tronen, men man
vet att tidpunkten låg någonstans runt 1350 före Kristus. Han lär också
ha samregerat med sin far, Amenhotep III, under en period. Fram till denna
tidpunkt i Egyptens historia hade det religiösa livet präglats av ett
stort antal olika gudar, med olika funktioner och egenskaper. Välkända
sådana för den breda allmänheten är till exempel Ra, Isis, Osiris, Horus
och Anubis, för att bara nämna ett fåtal. Olika gudar blev mera prominenta
än de andra vid olika tidpunkter, men de andra fanns alltid med i ekvationen.
Under den period som föregår Akhenatens regim var det guden Amon som betraktades
som den främste guden, och Amonprästerskapet var mycket mäktigt, både
i Egyptens religiösa liv och som en stark politisk faktor. Religion och
politik var inte skilda företeelser i det forntida Egypten, de gick i
oerhört stor utsträckning hand i hand. Religionen spelade också en väsentlig
roll i det dagliga livet, med olika personliga gudar och husgudar som
man tillbad för framgång i skörd, kärlek, affärer, eller vad det nu må
vara, och med tron på det eviga livet efter döden som en ljuspunkt och
ett hopp i tillvaron. Mot denna bakgrund trädde så Akhenaten till makten.
Inte
långt efter det att Akhenaten tagit plats på den egyptiska tronen,
började de religiösa, och därmed
alltså även politiska, reformerna. Och det var radikala reformer. Nu deklarerade
farao att det endast fanns en gud, solguden Aten. För att komma ifrån
de intrigerande, och man får förmoda rasande, Amonprästerna
byggde han en helt ny stad, numera känd som Tell El-Amarna, som skulle
bli Egyptens nya huvudstad och centrum för landets religiösa makt. Han
begick dock en hel del fatala politiska misstag. Han försökte genomföra
denna mycket radikala reform i ett svep, utan någon förvarning eller förberedande
lobbyverksamhet. Han skaffade sig farliga fiender i det mäktiga Amonprästerskapet.
Han berövade folket den tröst och tillförsikt som deras personliga gudar
och tron på livet efter döden innebar. När han stötte på motstånd påbörjades
en regelrätt religiös terrorregim, där avbilder av andra gudar utplånades
och raserades, till och med i befolkningens hem. Detta gjorde honom knappast
populär, och även om faraos makt inte var demokratiskt betingad, var detta
ändock en klar nackdel. Det en demokratisk process inte kunde åstadkomma,
togs ofta om hand av lönnmördare, och Akhenaten hade skapat sig sällsynt
goda förutsättningar för att råka ut för just detta. Knappast en trygg
och harmonisk existens.
|
Akhenatens
solkult |
Det
är oklart om Akhenaten faktiskt störtades och mördades, eller om hans
regim fick ett mera naturligt slut. Vi vet dock att hans son Tutankhaten
(de flesta forskare är ense om detta släktskap, men inte alla) väldigt
tidigt i sin korta regeringstid ändrade sitt namn till Tutankhamon, och
återskapade Amonprästerskapets forna ställning och inflytande, dock utan
att försöka rasera den Atenkult som nu också fanns. Men Akhenatens huvudstad
övergavs, och maktens centrum flyttade tillbaka till Thebe. Tutankhamons
efterträdare Ay, som även han regerade under endast en kortare tid, bibehöll
Tutankhamons balansgång mellan de olika trosfaktionerna. Sedan kom dock
den forne generalen Horemheb till makten, och då visades inte längre någon
pardon. Horemheb hade kommit till tronen för att stanna i många år, och
då var en kraftfull allians med Amonprästerskapet, samt folkets breda
stöd, ett måste. Akhenatens monument, statyer och inskriptioner förstördes,
och Horemheb gjorde sitt bästa för att helt utplåna minnet av den kätterske
faraonen för evig tid.
Detta
lyckades nu inte, och förvånansvärt många rön har kunnat göras av egyptologerna
och arkeologerna. Det råder dock mycket oklarhet och många akademiska
tvister runt ett stort antal olika detaljer rörande Akhenatens liv och
denna epok i historien. Nicholas Reeves berättar i sin bok om den sociala,
politiska och religiösa arena som beredde vägen för Akhenaten, och redogör
på ett lättläst men ändå initierat och empiriskt sätt för de olika indicier,
rön, fynd, och teorier som finns i detta ämne. Han redogör för sina egna
slutsatser och teorier, baserat på det bevismaterial som finns, men han
gör så på ett mycket ödmjukt sätt som villigt erkänner att det finns stora
luckor i vår kunskap idag. Han slår dock definitivt hål på den välbevarade
myten om Akhenaten som någon sorts monoteistiskt religiös visionär med
ett budskap som var före hans tid, och framställer istället en mera realistisk
och jordnära version av denne mytomspunne farao. Det porträtt han visar
upp skildrar en nybliven, ung regent som finner sig dela sin faraoniska
makt med prästerskapet, och beslutar sig för att råda bot och bättring
på detta och återbörda makten till tronen. Under den nya Atenkulten är
farao gudens ende budbärare och bundsförvant, och därmed blir han också
envåldshärskare. Reeves bok har klara akademiska meriter, samtidigt som
den är spännande och tillgänglig för den betydligt bredare publiken utanför
de egyptologiska institutionerna. En sorts akademiskt betingad såpopera
alternativt politisk thriller som utspelar sig i det forntida Egypten!
|
|