|
"En
varg ska uppsluka solen"
Av Måna
Berger
I
sömnen en ton
på gränsen till det förnimbara:
månskenet
som häller ut silvermönster på mitt golv
Gardinen fladdrar
ett vinddrag
ett ljudlöst språng
så står hon i rummet gulögd
raggig tungan ångande röd
klor mot golvtiljorna
- Vem är du?
- Jag är du.
Björnar
är snälla, lufsar omkring och är filosofiska. Lodjur är stora kissekatter
med tofsar på öronen och järv finns väl bara i Lappland. Men vargen! Den
är farlig den. Ondskefull och mordisk och lysten stryker den kring knutarna
och bara väntar på att glupskt få slita dig eller dina husdjur i stycken;
det vet väl alla människor? Skulle du våga släppa ut ditt barn på egen
hand i en skog där det finns varg, skulle du det? Kan du garantera att
inte vargarna dödar människor, kan du det?
Sedan
den trakt jag bor i begåvats med en vild och fri vargflock har jag med
stigande häpnad lyssnat till alla slags reaktioner. Som "vargförespråkare"
råkar jag ibland i situationer där jag finner mig spela rollen av någon
sorts försvarsadvokat för vargen, och då ber jag inom mig en from bön att
de arma djuren inte ska ta sig för något av det som jag just påstått att
de absolut inte gör. För vem kan egentligen garantera att ett vilt djur
aldrig, inte under några omständigheter är farligt? Vem kan ställa sådana
garantier för tama djur - eller för den delen för oss människor? Varför
kräver vi då total ofarlighet av vargen? På grund av dess urgamla rykte
som ärkefiende, antar jag. Men vad är det egentligen vi vet om den grå bland
de "fyra stora" i vårt land och vilka myter har vi insupit med
modersmjölken och omedvetet godtagit? Och hur påverkar det oss i vårt möte
med det verkliga, livslevande djuret?
För det första: namn som den grå eller gråben, med flera är noanamn,
vilka används om företeelser som är fruktade och därför tabu, såsom till
exempel djävulen, eller elden. Den onde sa man. Min farmor som
var född på artonhundratalet använde ordet varmen när hon talade
om elden. Man trodde att blotta nämnandet vid namn kunde framkalla och
släppa lös faran. Det antyder en del om den fruktan och respekt som äldre
tiders folk kände för vargen.
I den fornnordiska
Eddan heter det att "en varg ska uppsluka solen". Den ansågs
ibland i nordisk och germansk mytologi vara en segerbringare; Odens riddjur,
men även en ondskans symbol i gestalt av Fenrisulven, odjuret som fjättrats
av asarna och som skulle slippa lös när Ragnarök stundade. Kristendomen
å sin sida såg vargen som "ondskan, djävulen, de nackstyva (eftersom
vargen troddes vara oförmögen att röra på halsen), grymhet, list, kätteri".
Sammanblandningen med djävulen kan för övrigt ha en språklig grund; det
grekiska ordet för varg, lukos påminner om ordet för ljus, leukos,
och de latinska orden lupus och lucis bäddar för associationen
med Lucifer, ljusbringaren. Varulvstron var ett annat djävulskt fenomen
som florerade under medeltiden och inte minst under inkvisitionen, då
den underblåstes av katolska kyrkan, i syfte att dämpa social och politisk
oro och upprätthålla kontroll över folket genom att då och då utpeka och
låta döda en "varulv".
Men det finns flera, mer näraliggande myter och sagor om farliga vargar. Selma
Lagerlöf beskrev målande i "Gösta Berlings saga" hur vargflocken
attackerade och jagade den hästdragna släden; en skildring som var nog
så dramatisk. Och Lilla Rödluvans möte med vargen känner alla till. (Skulle
du våga släppa ut din mormor på egen hand i en skog där det finns varg,
skulle du det?) I folksagans skepnad, med dess dubbelbottnade och tvetydiga
undertoner har vargen även tilldelats en roll som symbol för det vilda,
otyglade sexuella begäret som ville uppsluka den naiva och oskyldiga Rödluvan
(och hennes förmodligen inte fullt lika oskyldiga mormor). Som tur är
fanns en rejäl skogshuggare till hands, men hans sätt att lösa problemet
har jag aldrig hört någon freudiansk tolkning av. Vargen gick det hur
som helst illa för, och alla barn kunde dra den sedelärande slutsatsen
att det var rätt åt honom.
En annan varg som det alltid slutade illa för var Zeke Varg i Disneyserien "Stora
stygga vargen". Det var rätt åt honom också, för detta hände sig
i femtiotalets USA med den där och då rådande moralen och politiken. Vi
som var barn slukade serietidningarna okritiskt och svalde värderingarna
utan att märka bismaken. Zekes dräglande käftar glömmer jag aldrig och
inte de fåniga små grisarna med deras käcka mössor heller. Tänka sig,
förresten, att Zeke var en släkting till Janne Långben, hö hö...
Det leder mig osökt över till en annan teori. Jag tror att vargen i egenskap
av stamfader till tamhunden, människans trofaste vän och följeslagare,
väcker en mycket djupt liggande skräck i oss, den existentiella fruktan
för den andre, den som är lik men ändå inte lik det välbekanta och trygga.
I mötet med den vilda vargen rivs slöjan itu. Den vi trott oss ha tuktat,
dresserat, förändrat genom avel och kunnat påräkna underdånig tillgivenhet
av, finns kvar därute, vild och okuvad. De liknar varann intill förväxling,
men när vi ser dem i ögonen viker inte vargen undan. Han möter vår blick
och årtusenden av civilisation är som bortblåsta, har aldrig hänt, aldrig
existerat. Han ser rakt ner i vår egen vilda själ. I det mötet föds vår
individuella känslomässiga reaktion på djuret varg, vårt svar, vare sig
det nu består i en igenkännandets vilda glädje och frihetslängtan eller
en förlamande fruktan.
Jag drömmer om vidderna
dina tassar rycker i sömnen
Jag drömmer om jakten
du gnyr och nafsar efter den flyende drömmen
Jag sover i huset i skogsbrynet
du sover i trampat gräs under täta grenar
Doftspår i vinden
en barrskogsremsa förenar oss.
Källor:
Barry Holstun Lopez: Of Wolves and Men
J.C. Cooper: Symboler. En uppslagsbok
|