Ett
annat ljus
Jens Christian Grøndahl Översättning: Ann-Mari Seeberg
Wahlström & Widstrand, 2003
Cirkapris: 290 kr
ISBN: 91-46-20255-2
Vad är det egentligen som formar våra liv?Frågan återkommer
- tematiskt kunde man säga - i roman efter roman av Jens Christian Grøndahl,
en av Danmarks nu mest framgångsrika författare. Också här,
i hans femte roman på svenska (inte den fjärde, vilket förlaget
påstår), Ett annat ljus, möter läsaren en huvudperson
som genom att nysta upp tråd efter tråd av sitt förflutna
(ja, Grøndahls romaner har i mångt och mycket formen av minnesprocesser!)
bättre lär känna sig själv.
I centrum för berättelsen står den 56-åriga advokaten
Irene Beckman, som efter sin skilsmässa påtvingas ett nytt perspektiv
på tillvaron. Mycket framstår med ens som i ett annat ljus… Det är
i ljuset av det förflutna hon lär känna sig själv.
Grøndahls nya roman förevisar tomheten i ett borgerligt, ombonat
liv. Här möter personer som i mångt och mycket påminner
om Noréns. De har allt - utom kärlek.
Den kvinnliga advokaten kastas ut i en tillvaro där inga paragrafer
finns att luta sig mot och där den tidigare tryggheten förbyts
i en fundamental osäkerhet om vad som är det riktiga sättet
att leva. Låt vara att författaren här blir övertydlig
när det gäller att kontrastera villaförortens konstgjorda
trygghet med krig och elände i världen utanför - huvudfrågan
gäller likväl hur man som människa kan finna autenticitet
i sitt liv.
Hon är en modern Hedda Gabler, denna privilegierade kvinna, som i takt
med familjens sönderfall mer och mer erinrar sig sin ungdoms drömmar
(helt i linje med bokens Saul Bellow-citat: ”En människas väg
tillbaka till sig själv är ett hemvändande från en mental
exil”).
Andra delen av romanen formar sig till en roadmovie med Centraleuropa som
kuliss (därtill med Wien och Balkan som kontrapunkter). Och verket igenom
ljuder Bachs solosviter för cello, som huvudpersonen lyssnar på för
att hämta styrka (det är ungefär som i Tunströms Juloratoriet:
musiken som sinnebild för livgivande kraft).
Synd bara att den framgångsrike Jens Christian Grøndahl fastnat
i ett så elaborerat språk att det börjat verka artefakt.
Här och var är stilen så utsökt sirlig att man får
känslan av ett språkligt ”dukkehjem” snarare än
ett språk lämpat att belysa en medelålders kvinna i själslig
nöd.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - - - - - - -
Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Eftertryck
eller annan kopiering är ej tillåten utan tillstånd.