ÅRGÅNG 4 NUMMER 6 — 22 OKTOBER 2003
Vad är Café Crème? Vi på Café Crème Nyhetsbrev Kontakt Länkar
Pseudo Intryck Prosa Lyrik Arkiv

CAFÉ CRÈME I VÅR

A R T I K L A R
Tora vill rida hela sitt liv
Med vindarna i ryggen
Gud ger och Gud tar
Från arbetarstad till Europa-wannabe
Gratisdatorns dagar är här
Främlingars godhet
Martinson intressantare än någonsin
Manfredis oändliga dialoger
Liten flicka blir vän med argt moln
Plötsligt blir morfar James Bond
Starka porträtt i Weiss nya roman

I N T R Y C K
Första bilden från Mars!

P S E U D O
Som klippt och skuren för jobbet

P R O S A
Ro i tidens flöde
Den snabba tjuven


foto: röhsska museet

Färgexplosion på Röhsska museet
Av Kerstin Gustafson

UTSTÄLLNING
• • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • •
Färgens magi - stickat, kviltat och broderi
Röhsska museet
19 september - 6 januari 2004

Under hela hösten pågår en utställning på Röhsska museet i Göteborg med textilkonstnären Kaffe Fassett. Utställningens titel ”Färgens magi – stickat, kviltat och broderi” är mycket talande för sitt innehåll. Det besökaren möter är just en explosion av färger och en mångfald av konstverk i olika material.

Röhsska museet är Sveriges enda museum för design och konsthantverk och den aktuella utställningen är den största som hittills har producerats med Kaffe Fassett. Det finns ett stort utbud av nytt material och även delar av museets samlingar som konstnären dessutom har inspirerats av.

Kaffe Fassett föddes 1937 och växte upp i en konstnärlig familj i San Francisco. På 60-talet bosatte han sig i England. I början av sin konstnärliga bana producerade han målningar enbart i färgen vitt men detta förändrades radikalt under en resa till Skottland då han blev inspirerad av färgerna i det skotska landskapet. Han köpte garn i olika färger och lärde sig sticka, med hjälp av en äldre dam, på tåget tillbaka till England. Därefter har hans produktion enkom bestått av kreationer i starka färger och han har även utökat stickningen med andra konsthantverk som keramik, kviltning, broderi och mosaik.

På utställningen på Röhsska museet finns ett rikt utbud av Fassetts konsthantverk. I de två stora rummen på entréplanet varieras lapptäcken, bonader och bordsdukar med kakeldekorer, möbler och målningar. Det kan vara en stickad kofta med keramikmotiv, en fotpall i lappteknik, en väggbonad med snäckmönster och lapptäcken i bleka färger. Kläder som tröjor, rockar, halsdukar och västar varvas med förhängen, filtar, täcken och mattor. Och trots att det är en rik variation finns det ändå vissa motiv och detaljer som återkommer. Detta märker man efter att ha gått omkring en stund och kanske återvänt till det första rummet. Vid en hastigt betraktelse tycks utbudet vara oändligt men vid en närmare iakttagelse går det att se att vissa föremål kommer tillbaka. Så är det med keramikmotiven, rosorna, snäckorna och frukterna som kombineras i olika mönster med rutor, ränder och cirklar.

Färgen röd och träffsäkra titlar
Fassetts textilmaterial har en stark betoning på rött. I det andra rummet finns ett citat av konstnären där han ger uttryck för sin fascination för färgen:

RED Passionate, thrilling red – You spell life!
I never go very long before I return using the
many moods of red, from pink to burgundy,
in my work.

Ett karakteristiskt drag i Fassetts olika konstverk är de träffsäkra titlarna där det är tydligt att konstnären ibland leker med orden. En randig matta får namnet ”rag rug Stripe” och en liten märkduk i broderi kallas ”Baby Marquetry”. Andra titlar är mer neutrala men ändå talande som målningen ”Moroccan Bowls”, bordet ”Transfer mosaic table” i mosaik med kinaporslinsdelar och bonaden ”Victorian Fruit”.

Plottrigt, smaklöst, häftigt
Helheten är inte alltid vacker. I det andra rummet på entréplanet ger utställningen ett plottrigt och överdekorerat intryck. Vissa kombinationer är till och med smaklösa, som den tidigare nämnda bonaden ”Victorian Fruit” som hänger framför en skärm med blommosaik. En säng kan ha förhängen, överkast, kuddar, filtar och täcken där alla delar har olika färger och mönster. Resultatet blir ett sammelsurium även om utformningen långt ifrån är slumpmässig. Det är dock just detta som är så häftigt! Utställningen tar betraktaren med storm. Då vi nordbor är omgivna av en natur i förvisso vackra men bleka och ibland vemodiga färger, och då vi inreder våra hem i samma färgskalor och i modet och designen ständigt möter det minimalistiska och de rena ytorna, blir ”Färgens magi” en oerhört stark energikick. Det är som om det händer något inuti oss när vi översköljs av detta färgstarka och mönsterrika hav.

Det som också är unikt med den här utställningen är Röhsska museets förmåga att kombinera Kaffe Fassetts kreationer med museets övriga samlingar. Detta vittnar om stor skicklighet och en utvecklad estetisk blick för vilka effekter ett sådant samspel kan ge. Det kan vara en filt som hänger över en fåtölj med broderier, båda av Kaffe Fassett, som står bredvid en holländsk barock byrå i valnöt från 1700-talet. De här kombinationerna blir än mer tydliga på de övre våningsplanen där museets andra utställningar är dominerande. I ”Masreliezrummet”, uppkallat efter 1700-talskonstnären Louis Masreliez, finns möbler i sengustaviansk, så kallad pompejansk stil, och mitt bland matsalsbord, stolar, en kakelugn, byster och keramik – allt i en vit-brun-grå skala – hänger en stickad rock med lövmotiv i rött, grönt och gult. Kontrasten mellan det färgstarka, mjuka och det stela, svala är enorm.

Kina och Fassett
Högst upp i byggnaden finns en Buddha-staty, som tillhör museets kinesiska samlingar, och på huvudet har statyn fått en stickad mössa i ett glittrigt garn av Kaffe Fassett. Vidare ger fyra miniatyrkuddar fästa på skulpturer av Lo-Haner (Buddhas lärjungar) från Mingdynastin ett liknande intryck. Längre in finns en drake, som är en rökelseskulptur från Qing-dynastin (1644-1912), och på drakens rygg hänger en tuftad matta med namnet ”Tropical Flowers”. Det är tydligt att Kaffe Fassett har blivit inspirerad av museets samlingar då hans egna verk i den här delen har asiatiska motiv som solfjädrar, kinesiska krukor och vaser.

Utställningen ”Färgens magi – stickat, kviltat och broderi” förtjänar högsta betyg då det är en unik samling av en av världens mest spännande textilkonstnärer. Betyget riktas emellertid lika mycket till Röhsska museets kuratorer och andra medarbetare som genom det fantastiska samspelet mellan Kaffe Fassetts verk och samlingarna från 1700-talet och dynastierna i Kina visar att de i lika hög grad är skickliga konstnärer. Det här är en utställning som tilltalar många olika besökare. Det är lika spännande för den äldre damen som har handarbetat hela livet som för de unga trend- och designintresserade. Och för den som behöver en färgklick i höstmörkret är det bara att styra stegen mot museets vackra byggnad, knappt ett stenkast från Kungsportsavenyn.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Eftertryck eller annan kopiering är ej tillåten utan tillstånd.

 

Copyright © 2003, Kulturtidskriften Café Crème
Webbredaktör:
Lydia Duprat