ÅRGÅNG 4 NUMMER 6 — 22 OKTOBER 2003 | |||||||
CAFÉ
CRÈME I VÅR P R O S A |
Färgexplosion på Röhsska museet
Under hela hösten pågår en utställning på Röhsska museet i Göteborg med textilkonstnären Kaffe Fassett. Utställningens titel ”Färgens magi – stickat, kviltat och broderi” är mycket talande för sitt innehåll. Det besökaren möter är just en explosion av färger och en mångfald av konstverk i olika material. Röhsska museet är Sveriges enda museum för design och konsthantverk och den aktuella utställningen är den största som hittills har producerats med Kaffe Fassett. Det finns ett stort utbud av nytt material och även delar av museets samlingar som konstnären dessutom har inspirerats av. Kaffe Fassett föddes 1937 och växte upp i en konstnärlig familj i San Francisco. På 60-talet bosatte han sig i England. I början av sin konstnärliga bana producerade han målningar enbart i färgen vitt men detta förändrades radikalt under en resa till Skottland då han blev inspirerad av färgerna i det skotska landskapet. Han köpte garn i olika färger och lärde sig sticka, med hjälp av en äldre dam, på tåget tillbaka till England. Därefter har hans produktion enkom bestått av kreationer i starka färger och han har även utökat stickningen med andra konsthantverk som keramik, kviltning, broderi och mosaik. På utställningen på Röhsska museet finns ett rikt utbud av Fassetts konsthantverk. I de två stora rummen på entréplanet varieras lapptäcken, bonader och bordsdukar med kakeldekorer, möbler och målningar. Det kan vara en stickad kofta med keramikmotiv, en fotpall i lappteknik, en väggbonad med snäckmönster och lapptäcken i bleka färger. Kläder som tröjor, rockar, halsdukar och västar varvas med förhängen, filtar, täcken och mattor. Och trots att det är en rik variation finns det ändå vissa motiv och detaljer som återkommer. Detta märker man efter att ha gått omkring en stund och kanske återvänt till det första rummet. Vid en hastigt betraktelse tycks utbudet vara oändligt men vid en närmare iakttagelse går det att se att vissa föremål kommer tillbaka. Så är det med keramikmotiven, rosorna, snäckorna och frukterna som kombineras i olika mönster med rutor, ränder och cirklar. Färgen röd och träffsäkra titlar
Ett karakteristiskt drag i Fassetts olika konstverk är de träffsäkra titlarna där det är tydligt att konstnären ibland leker med orden. En randig matta får namnet ”rag rug Stripe” och en liten märkduk i broderi kallas ”Baby Marquetry”. Andra titlar är mer neutrala men ändå talande som målningen ”Moroccan Bowls”, bordet ”Transfer mosaic table” i mosaik med kinaporslinsdelar och bonaden ”Victorian Fruit”. Plottrigt, smaklöst, häftigt Det som också är unikt med den här utställningen är Röhsska museets förmåga att kombinera Kaffe Fassetts kreationer med museets övriga samlingar. Detta vittnar om stor skicklighet och en utvecklad estetisk blick för vilka effekter ett sådant samspel kan ge. Det kan vara en filt som hänger över en fåtölj med broderier, båda av Kaffe Fassett, som står bredvid en holländsk barock byrå i valnöt från 1700-talet. De här kombinationerna blir än mer tydliga på de övre våningsplanen där museets andra utställningar är dominerande. I ”Masreliezrummet”, uppkallat efter 1700-talskonstnären Louis Masreliez, finns möbler i sengustaviansk, så kallad pompejansk stil, och mitt bland matsalsbord, stolar, en kakelugn, byster och keramik – allt i en vit-brun-grå skala – hänger en stickad rock med lövmotiv i rött, grönt och gult. Kontrasten mellan det färgstarka, mjuka och det stela, svala är enorm. Kina och Fassett Utställningen ”Färgens magi – stickat, kviltat och
broderi” förtjänar
högsta betyg då det är en unik samling av en av världens
mest spännande textilkonstnärer. Betyget riktas emellertid lika
mycket till Röhsska museets kuratorer och andra medarbetare som genom
det fantastiska samspelet mellan Kaffe Fassetts verk och samlingarna från
1700-talet och dynastierna i Kina visar att de i lika hög grad är
skickliga konstnärer. Det här är en utställning som tilltalar
många olika besökare. Det är lika spännande för
den äldre damen som har handarbetat hela livet som för de unga trend-
och designintresserade. Och för den som behöver en färgklick
i höstmörkret är det bara att styra stegen mot museets vackra
byggnad, knappt ett stenkast från Kungsportsavenyn.
|
||||||
Copyright
© 2003, Kulturtidskriften Café Crème Webbredaktör: Lydia Duprat |
|||||||
|