ÅRGÅNG 4 NUMMER 6 — 22 OKTOBER 2003
Pseudo Intryck Prosa Lyrik Arkiv

CAFÉ CRÈME I VÅR

A R T I K L A R
Tora vill rida hela sitt liv
Med vindarna i ryggen
Gud ger och Gud tar
Från arbetarstad till Europa-wannabe
Gratisdatorns dagar är här
Främlingars godhet
Martinson intressantare än någonsin
Manfredis oändliga dialoger
Liten flicka blir vän med argt moln
Plötsligt blir morfar James Bond
Starka porträtt i Weiss nya roman

I N T R Y C K
Första bilden från Mars!

P S E U D O
Som klippt och skuren för jobbet

P R O S A
Ro i tidens flöde
Den snabba tjuven

Mekongfloden i skymningen. foto: webshots.com

På luffen i Sydostasien
Av Sofie Ursäter

RESEDAGBOK
• • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • •

Den 15 september åkte Sofie Ursäter och hennes vän Maria på en fyra månaders lång resa till Sydostasien. Vietnam blev resans första anhalt. Via e-post rapporterar Sofie från resan. Café Crème presenterar här de tre första rapporterna. Ni kan läsa om hur det går för tjejerna under deras fortsatta äventyr i de kommande numren av Café Crème.

17 september

Hej på er!

Då var man framme i Ho Chi Minh. Känns lite konstigt. Flyget tog en evinnerlighet men gick bra ändå. Väl av planet började den första utmaningen. Hur tar man sig till stan utan att bli lurad? Med hundra människor runt en som vill att man ska åka taxi med just dem så valde vi till slut en som tog oss till det hotell vi ville. Eller, i alla fall ett i närheten. Rummet var fint. Det har fläkt och varmvatten och kostar bara 10 USD per natt för två. Priserna passar min plånbok perfekt. Middagen kostade bara 15 kr.

Men trafiken ar ett kaos likt inget annat. Om jag dör under resan lär det inte vara myggen som gör det utan snarare någon av de hundratusentals mopederna. Människorna ar väldigt på en om att man ska ta deras cykeltaxi eller liknade, men de är samtidigt väldigt respektfulla. Vi har bokat en resa till Mekongdeltat i morgon. Ska bli kul. Blir borta två dagar.

Nu ska vi till gågatorna for att titta lite i affärerna. Vi hörs snart.

Kram Sofie

1 oktober

Hej hej!

Nu har drygt två veckor gått och jag sitter på ett internetcafé i Hue. Kom hit for någon timma sen och har bara hunnit äta och checkat in på ett hotell. Under de senaste veckorna har vi tagit oss från Ho Chi Minh till Nha Trang. Där har vi festat en del och solat och badat. Åkt på båtutflykt och tagit det lugnt. Efter några dagar där åkte vi vidare till Hoi An. Staden ar känd för alla sina skräddare och vi passade på att sy upp en del kläder. Allt blev väl inte toppen med det var himla kul i alla fall. Staden var jättemysig och där kunde man spendera hur mycket pengar som helst. Inte för att det var dyrt utan för att det fanns så mycket fint. Vi hyrde cyklar för 2 kronor och cyklade i den livsfarliga trafiken till stranden som låg fem kilometer bort. Där blev vi trakasserade av försäljare och fulla killar. Vi lyckades dock få lite färg innan vi gav upp och åkte hem.

Vi besökte också ett tempel från 400-talet. Det var fruktansvärt varmt, långt att gå och en guide som knappt talade engelska. Det vi såg var ett ras av gamla stenar, inte värt en dags utflykt.

Det märks att det inte ar säsong just nu för vi sitter nästan jämt ensamma på restaurangerna. Regnet visar sig också någon timme per dag, oftast på kvällen. Men vi har det bra ändå. Har träffat en del intressanta och trevliga människor. Det ar mycket svenskar, australiensare och israeler här.

Nu ska vi gå och beställa en båtutflykt till i morgon.

Sofie

13 oktober

Tiden går fort! En hel månad har snart gått sen vi började vår resa. Sen sist har vi tagit oss från Hue till Hanoi. Det regnade alldeles för mycket i Hue för att vi skulle orka stanna kvar. I stället satte vi oss alltså på en buss till Hanoi. Resan skulle ta 13 timmar men slutade på 16. Från början till slut trodde jag att jag skulle klämmas ihjäl mellan sätena. Väl framme tog vi in på första bästa hotell och sov resten av dagen. Sen har Maria varit sjuk i fyra dagar, det slutade med att vi gick till sjukhuset för att konstatera att det inte var malaria. Känns tryggt att veta. Jag fick alltså utforska Hanoi på egen hand de första dagarna. Jag tycker faktiskt att staden bara har blivit mysigare för varje dag som gått.

I förra veckan åkte vi på en tre dagars utflykt till Halong Bay och Cat Ba Island. Vi åkte ut med båt och tillbringade första natten sovandes på däck. Jättemysigt! Det var många trevliga människor på båten som har gett oss massor av tips på saker vi bör besöka och hotell som är bra att bo på. Den här utflykten var faktiskt det bästa under hela vistelsen i Vietnam. Naturen var så otroligt vacker. Massor av höga berg som reste sig ur vattnet. Allt var så lugnt och skönt och vi trivdes mycket bra. Under hela resan var det bara sea food som serverades. Gott!

Tillbaka i Hanoi. Vi har bytt hotell. Receptionisten frågade när vi checkade in om vi ville följa med henne på fest på kvällen och det ville vi. Livrädda satte vi oss på hennes gamla ryska motorcykel som hon knappt kunde köra, och begav oss ut i trafiken i Hanoi. Det blev en väldigt lyckad kväll, som slutade med att vi fem på morgonen upptäckte att vårt hotell var låst. Efter mycket dunkande på porten utan resultat satte vi oss på trottoaren. Efter en timme kom en pigg hanoibo förbi och såg att vi behövde hjälp. Han dunkade
på porten så vi trodde den skulle gå sonder, men någon hörde till slut och kom och öppnade.

Efter några få timmars sömn kom en vietnamesisk tjej som vi träffat kvällen innan förbi och hämtade oss for att visa oss stan och det vi inte sett. Det känns roligt när man träffar vanliga människor.

I dag har vi även besökt svenska ambassaden för att göra ett nytt pass till Maria. Det gamla ar trasigt och med det kan hon inte resa längre. Det nya passet gick bra att göra. Men det blev en väldig krångel när vi på thailändska ambassaden skulle försöka få ett nytt visum. Men med ytterligare hjälp från en vanlig själ på svenska ambassaden har det nu ordnat sig.

Ja nu är det bara två dagar kvar i Vietnam innan vi åker vidare till Thailand. Mitt intryck av Vietnam ar mycket bra. Det känns roligt att vi har hunnit se så mycket. Jag rekommenderar alla att åka hit för det finns så mycket att se.

Efter dagens alla händelser är det nu dags att gå hem och få lite sömn.

Vi hörs!
Sofie

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Eftertryck eller annan kopiering är ej tillåten utan tillstånd.