Läst
Njutningsbart
mentalitetshistoriskt verk
Av Lydia Duprat
Varför tar folk livet av sig och hur
har självmord betraktats ur idéhistoriskt och därmed
även rättsligt perspektiv under gångna tider? Det är
i stort sett dessa frågor som Arne Jarrick försöker besvara
i sin bok Hamlets fråga - en svensk självmordshistoria.
Jarrick fokuserar främst på
tidigmodern tid, men hans undersökning har förankring i äldre
tider och mynnar ut i modern tid, då självmord efter många
århundraden övergick till att bli en privatsak från att
som tidigare ha varit en social angelägenhet. Ända sedan antiken
och nästan in i våra dagar har självmord betraktats som
en svår synd och ett mycket allvarligt brott som det gäller
bestraffa - hårt och utan misskund. Av olika skäl - vilka redovisas
av Jarrick - ansåg såväl kyrkan som den rättsliga
apparaten att ingen människa hade rätt att ta sitt eget liv.
Emellertid fanns det ibland förmildrande omständigheter för
brottet. En förmildrande omständighet var om den döda inte
kunde anses ha varit vid sina sinnes fulla bruk när hon tog livet
av sig. I så fall kunde hon begravas inom kyrkogårdens murar
ehuru i tysthet. Den som rätten ansåg hade varit herre över
sig själv men ändå hade spillt sitt liv bestraffades hårt:
hans lik begravdes på galgbacken eller så brändes det
i skogen. Det var inte heller ovanligt att man begravde lik efter självmördare
under kyrkogårdens mur. Detta för att förhindra "självspillningen"
från att gå igen och spöka för det levande.
I alla tider har folk tagit livet av sig
därför att de haft skäl till det. De motiv till självmord
som kan utläsas ur källorna är många och varierande,
som till exempel outhärdlig kroppslig smärta, vanheder, saknad
efter någon nära anförvant som föregått en
i döden, melankoli eller livsleda eller återigen depression,
armod, hopplöshet. Egentligen kan man inte riktigt veta hur folk
tänkte under exempelvis 1700-talet (eftersom en människa alltid
är en produkt av det samhälle hon är uppvuxen i), men man
kan utgå från att de i stort sett kände ungefär
som vi. Det som kan tänkas vara outhärdligt idag upplevdes säkert
som lika outhärdligt då.
Men det finns vissa skillnader. I våra
dagar är till exempel heder inte lika viktigt som det var
förr. Den moderna människans självkänsla står
och faller inte beroende på hur det är ställt med hennes
heder. Vi rycker på axlarna åt sådant som kanske skulle
upplevas som skäl nog att ta livet av sig för en människa
som levde för trehundra år sedan. Och här kommer Jarricks
teori in: enligt honom utgjorde skammen en betydelsefull och i många
fall den avgörande faktorn som fick en människa att vilja lämna
jordelivet i förtid. I de domböcker som Jarrick undersökt
förekommer exempelvis självmordsfall bland människor som
beskyllts (med rätta eller inte förtäljer inte historien)
för att ha begått stöld. Dylika beskyllningar är
med all sannolikhet mycket svåra att leva med för den utpekade
och här måste jag instämma med Jarrick om att skammen,
känslan av att vara hånad av andra och utesluten ur sitt sociala
sammanhang, finns där som en faktor att fästa särskild
uppmärksamhet på. Andra exempel på självmord eller
självmordsförsök där skammen kan ha funnits som en
möjlig drivkraft är ett oönskat havandeskap, en otrogen
partner eller (något i klass med) en inställd militärbefordran.
Känslan av att ha utsatts för sina medmänniskors dömande
blickar och ha kommit tillkorta kan i många fall vara en nog så
stark drivkraft bakom självmord eller självmordsförsök.
Jarricks teori går vidare ut på,
att den som blivit utsatt för känslan att ha blivit utesluten
ur den sociala gemenskapen och som därför dras med starka skamkänslor,
söker, i och med sin självmordsgärning, att vältra
över denna skam på det samhälle som vänt dem ryggen.
Varpå samhället "returnerar" skammen och skulden till gärningsmannen
genom att starkt fördöma hans handling och hårt bestraffa
den.
Även om jag tror att det ligger mycket
i Arne Jarricks teori anser jag det betänkligt att bygga upp en hel
teori kring skamkänslor som generellt rådande motiv bakom de
flesta självmorden. Även om skammen - en oerhört obekväm
känsla, det vet förresten vi alla - säkerligen finns som
en tung faktor bakom många självmordsfall har jag svårt
för att tro att den uppträder som en variabel i alla. Visserligen
är jag övertygad om att det i många fall finns en önskan
hos självmördaren att hämnas på människor i
dennes nära krets eller på samhället i stort; har man
kommit så långt i sin förtvivlan att man vill göra
slut på sig själv är det inte otänkbart att man känner
sig sviken av de sina eller av samhället. Och känner man sig
sviken vill man gärna ge igen. Men jag tror också att många
människor helt enkelt upplever livet som outhärdligt utan att
de för den delen ger någon skulden för sin situation.
Därom är det svårt att
veta. Som bekant kommer man inte tillbaka från döden för
att berätta, och sällan lämnar självmördarna
ett avskedsbrev som förklarar deras dåd för de kvarvarande.
Vilket är ytterligare ett skäl för mig att tro att inte
alla vill hämnas eller "vältra över skammen/skulden" på
de efterlevande. För varför skulle man då gå miste
om ett dylikt tillfälle att just anklaga och skälla ut de som
har svikit en? Personligen tror jag att de som känner sig redo för
att ta sitt eget liv redan har hunnit klippa alla känslomässiga
band till livet. Jag har svårt för att tro att de som befinner
sig i de allra sista stadierna av beslutsprocessen före själva
gärningen skulle ha ork att befatta sig med det mondäna som
det innebär att lämna förklaringar till de efterlevande.
Är man motiverad nog att skriva avskedsbrev har man inte hunnit bli
så pass likgiltig inför livet att ett självmord vore aktuellt.
Det är min personliga teori till varför självmördare
så sällan lämnar brev efter sig. För dem spelar inget
längre någon roll.
Hamlets fråga - en svensk självmordshistoria
är mina reservationer till trots ett mycket läsvärt och
njutningsbart mentalitetshistoriskt verk. Bakom författarens statistiska
redovisningar och vetenskapliga slutsatser skymtar en ständigt närvarande
värme och även ett slags naivitet som får en att känna
att boken talar direkt till en. Man känner att man samtalar med en
kompis som vet mer om den här saken än en själv. Arne Jarrick
har en skön ton, vilket kan vara bra att ha med tanke på ämnets
gravallvarliga natur.
Arne Jarrick
Norstedts
Hamlets fråga - en svensk självmordshistoria
ISBN 91-1-300859-5
|