|
Läst
Kunnig
översikt över galenskapens rötter
Av Thomas
Lindqvist
De av oss som med en dåres envishet
försökt komma igenom Adolf Hitlers 'Mein Kampf', vet
att berätta hur detta osannolika verk, utöver dess bottenlöst
vidriga människosyn, dessutom är ostrukturerat, svamligt och
på alla sätt undermåligt. Detta till trots är Mein
Kampf ett mycket viktigt verk, då det framstår som ett tidsdokument
från kulmen på en mycket mörk tid i Europas historia.
Hitlers sövande eugeniska raljerande, vars uppenbara självmotsägelser
och konstanta upprepningar, endast överträffas av dess totala
brist på logik och vetenskaplig trovärdighet innehåller
nämligen inget nyskapande överhuvudtaget. Det hade givetvis
varit mycket bekvämt att påstå att de vedervärdiga
judeförföljelserna som ägde rum under andra världskriget
helt var en produkt av NSDAPs förvridna politik, tyvärr är
det inte så enkelt. För judeförföljelserna i 30-talets
Tyskland var de facto den praktiska tillämpningen av idéer
och tankar som figurerat bland många av Europas intellektuella och
akademiker under många år. Judeförföljelserna, i
all sin ohygglighet, var en produkt av en zeitgeist vi hoppas att
vi aldrig skall behöva uppleva igen.
Denna sorgliga sanning belyses väl
i Leo Kramárs 'Rasismens ideologier, från Gobineau till
Hitler'. Kramárs bok är upplagd som en sammanfattning
av de ideologier och tankar som legat till grund för Hitlers mer
påtaligt handgripliga antisemitism. Varje antisemitisk tänkare
tas upp utifrån det han (för det är alltid män) själv
författat, varpå samtidens och sedan författarens motkritik
presenteras i nämnd ordning. Detta upplägg är föredömligt
av flera skäl, dels slipper man själv plöja igenom de omskrivna
antisemiternas texter (vilket egentligen alltid är rekommendabelt,
men ack så tröttande då de likt Mein Kampf ofta helt
saknar litterära kvaliteter), och dels slipper man göra sig
det stora besväret att själv anskaffa litteraturen som är
rätt så svåråtkomlig. Boken inleds med ett förord
som behandlar metodologiska frågor samt försöker definiera
det centrala begreppet rasism. Här lämnar författaren en
del övrigt att önska, vilket förmodligen kan tillskrivas
dennes populärvetenskapliga ansats. En djupare diskussion om begreppet
rasism och en fylligare utläggning om de metodologiska vägvalen
hade delvis undanröjt den oundvikliga begreppsförvirring som
uppstår i alla akademiska verk. Författarens val av notsystem
är även det en smula olyckligt då citaten inte är
numrerade varpå en viss förvirring uppstår.
Med detta sagt så är Kramárs
val av metod synnerligen lyckad och han når tvivelsutan sitt mål
att presentera en allsidig bild av de olika verken. Författaren tar
oss med på en hissnande och skrämmande resa genom en mörk
historia och presenterar antisemitiska tänkare från det tidiga
1800-talets Gobineau, via Wagner och Chamberlain till 1900-talets Hitler.
Även om ämnet är synnerligen allvarligt tillåter
sig Kramár göra sig rolig över de mer befängda antisemitiska
föreställningarna, vilket är mycket uppfriskande. Logiska
kullerbyttor, självmotsägelser och uppenbara vetenskapliga sakfel
radas upp ett efter ett tills det enda som finns kvar är rädda
små mäns vanföreställningar om en global judisk konspiration.
Leo Kramárs beskrivning av 1800- och 1900-tals antisemitismen ger
oss en god grund för förståelse av de primitiva mekanismer
som föregick andra världskrigets judeförföljelser.
Rasismens ideologier är en välskriven och angelägen
bok som har en självklar plats i bokhyllan hos alla som undervisar
och informerar om och kring antisemitism och rasism.
Leo Krámar
Norstedts
Rasismens ideologier, från Gobineau till Hitler
ISBN 91-1-300776-9
|
|