|
Intervju
Terry
Pratchett har alltid en bok på gång
Av Måna
Berger
Fredag eftermiddag på bokmässan
i Göteborg. En till synes ändlös kö ringlar sig som
en Midgårdsorm mellan montrarna. Den slutar vid B Wahlströms
signeringsdisk där den förväntansfulla stämningen
förtätas i luften. Ett sus drar genom kön. Det är
julafton för fantasyälskarna när äntligen publikmagneterna
Terry Pratchett och Neil Gaiman gör entré för att under
en timma signera sin nya, gemensamma bok Goda Omen. En dryg timma,
eftersom uppskattningsvis 150 personer passerar med travar av böcker
i famnen; många passar också på att komplettera sin
samling av titlar ur Discworldserien, Terry Pratchetts högst personliga
skapelse som uppnått kultstatus bland fans i alla åldrar och
vid det här laget översatts till tjugotre språk (inklusive
walesiska). Terry Pratchett är idag en av Storbritanniens mest sålda
författare (jag har sett siffran tio och en halv miljon böcker
under nittiotalet) och ligger mer eller mindre konstant på topplistorna.
Vad är det då som är så
speciellt med honom? Ja, Pratchett är rolig, för det första.
Han är kvick, humoristisk och godmodigt satirisk - The best thing
since Wodehouse, har The Times skrivit - och hans handlag med fantasygenren
är absolut egensinnigt. För den som inte är bekant med
Discworld kan jag helt kort berätta att den är, som namnet säger,
en jättelik skiva, uppburen av fyra elefanter som i sin tur balanserar
på en ännu större sköldpaddas rygg. Sköldpaddan,
store An Tuin, paddlar sakta fram genom rymden på sin outgrundliga
färd. Eftersom allt som kan tänkas också kan hända
är det rimligt att en sådan värld någon gång
måste uppkomma, någonstans i Universum.
I Skivvärlden existerar det mesta
som existerar i vår värld (och lite till!) även om Pratchett
(när jag senare lyckas få honom för mig själv för
en intervju) nogsamt påpekar att det inte är vår
värld. Om han till exempel beskriver ett land på Motviktskontinenten
som påminner om Kina så är det inte Kina. Det råkar
bara vara ganska likt. Han använder sig också elegant av olika
stilar och leker med skilda genrer i sina böcker, som dessutom är
spännande. Som läsare sitter man fängslad, från första
sidan till den sista.
Detta får väl tillskrivas hantverksskickligheten,
eftersom han fastslår att det allra viktigaste för en författare
är att bli läst. Om läsaren tröttnar efter en sida
och ger upp, då spelar det ingen roll hur lysande, intelligenta
och tänkvärda idéer författaren vill föra fram.
För somliga är skrivandet en form av personlig terapi, säger
Terry Pratchett, men en bok är inte komplett förrän den
blivit läst. Han hänvisar till en teaterterm, den fjärde
väggen. I författarens verkstad står den fjärde
väggen därute, bland läsarna, och den måste han alltid
vara medveten om.
Det är viktigt att bli läst,
att få respons, och att lyssna på läsarna poängterar
han, men kanske inte alltid göra dem till viljes. I så fall
skulle han skriva samma bok om och om igen och sluta som någon sorts
McDonalds-hamburgare. Det vore fjärran från Terry Pratchett,
som skriver den bok han just då vill eller behöver skriva,
vid den tidpunkten, och faktiskt inte ens alltid är övervägande
rolig. Han hänvisar till en bok i serien, Small Gods (tyvärr
inte översatt här ännu, men den kommer!) som egentligen
handlar om religion. Somliga läsare tycker den är hans bästa,
andra har rakt motsatt mening. Vid en brittisk omröstning om de populäraste
böckerna hamnade den på en mittplacering, beroende på
att åsikterna så diametralt skilde sig.
Det finns en filosofisk dimension i Terry
Pratchetts författarskap, men det är upp till var och en att
upptäcka den. - I´m not going to tell you! säger han.
Klart är dock att den som tror att han enbart är en snubbe som
skriver skojiga sagor har missat något väsentligt.
Komedi och tragedi ligger så nära
varandra, menar han, ibland går de in i varann. Vi skrattar åt
komikern som drattar på ändan. För oss ser det roligt
ut, men för honom är det förmodligen inte alls lika kul.
Även känslorna ligger så tätt intill att de ibland
triggar varandra: vi skrattar när vi vill gråta, på begravningar
till exempel, eller gråter av glädje. Och det finns alltid
en viss komik i det tragiska liksom det finns ett stänk av tragedi
i det som är komiskt, säger han. Jag lyssnar och tänker
att det är just det som gör att hans böcker känns
så hjärtevärmande.
Det är tredje gången Terry
Pratchett besöker bokmässan i Göteborg. Vad har han för
relation till Sverige och Skandinavien? Finns det någon plats i
hans alternativa Discworld som påminner om oss, undrar jag. Ja,
faktiskt. Han har skrivit om en plats som kallas Nothingfjord, som bebos
av de artiga vikingarna. De är så artiga att de alltid meddelar
sig innan de kommer och plundrar: "Vi har för avsikt att hemsöka
er då och då, klockan si och så." Vad de aldrig
kan fatta är varför ändå ingen är hemma när
de kommer. De lämnar en lapp: "Vi har sökt er, men ni var
inte hemma" och drar därifrån igen.
Jag vill veta lite om hur Terry Pratchett
arbetar. Han skriver instinktivt, berättar han, och gör en jämförelse
med en målare som målar en tavla; han målar en blå
fläck och vet att det ska vara blått där, men han vet
inte varför. Efteråt, när verket står färdigt
vill kritikerna gärna ha en förklarande analys av varför
det är så. På den frågan har Terry Pratchett bara
ett svar: jag vet inte! Det bara blev så. Det var så det måste
bli.
Han skriver också oavbrutet. Så
snart han avslutat en bok börjar han på en ny, samma dag. Många
som kallar sig författare fast de inte skrivit en bok på tio
år, borde egentligen säga att de har varit författare,
tycker han, eftersom en författare per definition är en som
skriver böcker. Därför är det viktigt för honom,
även om han så bara gjort några anteckningar, att hela
tiden ha en bok på gång.
There is always another story, fastslår
han. Det är vi tacksamma för, Mr Pratchett!
|
|