Är
demokratin en biologisk defekt?
Av
Carlos Vidales
Året
var 1938. Det våldsamma spanska inbördeskriget rasade på tredje året,
och Generalísimo Francos fascistiska armé skördade seger efter seger.
Dess triumfatoriska intåg i de städer som hade varit lojala mot den konstitutionella
regeringen firades med massavrättningar, hänsynslösa förföljelser, obarmhärtiga
fängelsestraff och tortyr. Tiotusentals fångar trängdes i anstalter och
provisoriska koncentrationsläger där de fick vänta på en summarisk rättegång.
Men
Francos armé var inte enbart ett enormt dödsmaskineri. Den var också en
fanatiskt katolsk organisation i sann korstågsanda och en hängiven förkämpe
för den gamla, goda, rätta, traditionella vetenskapen. Armén hade därför
en ganska stor och välutvecklad avdelning för psykiatri där omfattande
experiment och spännande projekt drevs fram med Generalísimo Francos varma
stöd.
Chefen
för detta psykiatriska centrum var översten, doktorn och professorn Antonio
Vallejo Nájera, en riktig vetenskapsman som hade ett eget projekt: Han
forskade om "de relationer som finns mellan individens biologiska
och biopsykiska funktioner, och den politiska demokratiska kommunistiska
fanatismen".
Doktorn
Vallejo Nájera fick använda ett par tusen republikanska fångar till sina
experiment. Ett tiotal Gestapo-agenter hjälpte honom när det visade sig
att något kirurgiskt ingrepp behövdes för att undersöka de fanatiska republikanernas
inälvor eller helt enkelt för att hitta den republikanska fanatismens
centrum i deras abnorma hjärnor.
Den
vetenskapliga metoden har i alla tider visat sin oöverträffliga effektivitet.
Vetenskapen har successivt bevisat att den enda mänskliga rasen är den
grekiska, den romerska, den gotiska, den ariska, den västeuropeiska, den
vita. Den har successivt bevisat att universum är en sköldpadda, en orm,
en elefant, ett fyrkantigt bräde, en sfär och ett platt mysterium. Vid
varje tillfälle har oliktänkande bränts på bål, eller torterats eller
offrats på kunskapens altare.
Vi
måste därför vara mycket försiktiga när vi diskuterar vetenskapliga ämnen.
Nåväl.
Professor Vallejo Nájera lyckades bevisa att det fanns en häpnadsväckande
"parallellitet mellan den biopsykiska personligheten och marxismen".
Han konstaterade att marxismen inte var någon ideologi utan en biologisk
abnormitet.
Vidare
upptäckte han att kvinnorna var överrepresenterade i alla de republikanska
demokratiska och marxistiska organisationerna, och lyckades förklara detta
fenomen på ett vetenskapligt sätt:
"Kvinnornas
mentala svaghet betyder att det feminina psyket snarare hör till det djuriska
eller i bästa fall till det barnsliga."
Inte
nog med det. Professor Vallejo Nájera dokumenterade de baskiska nationalisternas
genetiska abnormiteter, samt de biologiska mutationer som drev de katalanska
republikanerna till nationalismens vansinne.
Detta
var ett enormt steg framåt för vetenskapen, eftersom världen fick lära
sig att Francos nationalism var ärorik och normal samtidigt som alla andra
nationalismer bara var resultat av biologiska störningar.
Slutsatsen
var lysande: Republikaner, marxister och demokrater var "schizoida
individer som styrs av medfödda, genetiska drifter till att störta den
sociala ordningen".
Jag
har tänkt på allt detta under de senaste dagarna, eftersom den aktuella
debatten om kvinnomisshandeln och dess orsaker till en del har präglats
av en biologisk argumentation. Männen, sägs det, är till sin natur våldsamma
varelser. De har ju testosteron i kroppen, och detta hemska ämne driver
dem att våldföra sig på kvinnor och andra offer.
Tomas
Eriksson, forskare i rättspsykiatri vid Medicinska forskningsrådet,
påstod
i en debatt i Dagens Nyheter i augusti förra året att mäns våld har biologiska
och inte sociala orsaker, och han visar på en häpnadsväckande parallellitet
mellan det manliga våldet och testosteronproduktionen. Ju mera testosteron
i kroppen, desto flera våldsbrott.
Först
trodde jag att Tomas Eriksson skulle bevisa att just våld mot kvinnor,
eller den systematiska kvinnomisshandeln kunde relateras till någon särskild
molekyl i testosteronets kemiska struktur. Men ack nej, det var inte fallet,
så jag fick nöja mig med en sanning som att "våldsbenägenhet i
allt väsentligt är knuten till det manliga könet genom biologiska mekanismer".
Så
klart. Tyvärr ger denna vetenskapliga sanning inget svar på följande:
Varför
har talibanerna en strängare attityd mot kvinnor än svenskarna?
Varför
finns det våldsamma män som bara och uteslutet ger sig på kvinnor?
Varför
misshandlar vissa män sina egna fruar och bara dem och ingen annan?
Varför
var kvinnomisshandeln vanligare under medeltiden?
Varför
har jag använt mina ungdomliga testosteronresurser i en gerillarörelse,
medan andra har föredragit att misshandla kvinnor och barn?
Att
aggressionen har biologiska betingelser är något så naturligt som
det faktum att vi äter för vi har ett biologiskt behov. Men indier äter
inte nötkött även när de är jättehungriga, eftersom de betraktar korna
som heliga varelser. Muslimer och judar vägrar äta fläsk även i en nödsituation.
En del latinamerikaner äter gärna marsvin, vilket betraktas som oerhört
barbariskt bland svenska barn. Många folkslag älskar hundar, om de serveras
väl grillade.
Det
finns ingen biologisk mekanism som förklarar alla dessa bisarra beteenden.
Vi vet ju att det "normala" är att äta lutfisk, korv, kött av
alla slag och mycket grädde på allt.
Människan
är inte bara en "biologisk mekanism". Hennes kärlek, aggression,
avund, sexliv, politiska övertygelser, hat och drifter styrs inte bara
av hormoner, av vilka vi inte bara har ett eller två utan hundratals.
Testosteron är bara en av de miljontals faktorer som ingår i vilken mänsklig
beteendeprocess som helst.
Varje
människa är en oskiljaktig del av en historia, en grupp, en kultur, ett
socialt liv. Aggressionen är en biologisk mekanism som hjälper människorna
(inte bara män) att försvara sig och sina kära. Men historien, samhället
och kulturen har gjort aggressionen till en social mekanism, ett verktyg
för att erövra makt genom att förtrycka de svaga, råna och plundra, misshandla
och tortera.
Att
försöka förklara det mänskliga beteendet genom att enbart titta på dess
biologiska betingelser leder till ett totalt utraderande av mänsklighetens
historia.
För
min del har jag aldrig slagit en kvinna.
Inte
ens en örfil, ska Ni veta, kära läsare. Jag känner mig inte bättre eller
sämre än någon annan för den sakens skull. Jag har ju haft häftiga aggressioner
i mitt liv, och alla dessa har jag uteslutande riktat mot vad jag betraktade
som orättvisor.
Hat?
Jag har hatat två eller tre individer under mitt sextioettåriga liv, men
jag har aldrig låtit hatet ta kontroll över min själ eller min kropp.
Därför
accepterar jag inte den biologiska argumentation som vill sätta mig i
den gemensamma kull av våldsmän där kvinnomisshandlare, torterare, sadister
och satanister kramar varandra.
Ja,
allt detta tänker jag på medan jag väntar det evigt försenade pendeltåget,
detta infernaliska påfund som nu kommer varje timme och aldrig i
tid. Skurkarna som driver denna tvivelaktiga verksamhet har tagit bort
drygt hälften av tågen men fortsätter att kräva hundra procent av priset.
Jag
häpnas över trafikanternas tålamod och passivitet. Var är deras testosteron
någonstans? Är de modiga bara gentemot sina fruar och barn? Vågar de inte
protestera, skrika, hävda sina rättigheter och sin värdighet? Kan någon
professor förklara för mig vilka biologiska mekanismer som ligger bakom
denna passivitet, denna obeskrivliga självförnedring?
Nej,
den kemiska aggressionen i labbet har föga att göra med den invecklade
labyrinten där vi, alla små människor, desperat letar efter våra egna
lösningar, anpassar oss till överhetens övertramp och försöker utlösa
våra aggressioner och vredesutbrott på olika sätt som stämmer med våra
erfarenheter och värderingar.
Vetenskapen
är bra. Men den är värdelös utan sunda förnuftet.
Vi
alla har ju gott om hormoner. Hur vi använder dem, ja det var en annan
femma.
|