Vad är Café Crème? Vi på Café Crème Nyhetsbrev Kontakt Länkar
Pseudo Intryck Prosa Lyrik Arkiv
    
                              ÅRGÅNG 3 NUMMER 7 — 25 NOVEMBER 2002
 

CAFÉ CRÈME I VÅR

A R T I K L A R
Scen: Singoalla i Hagaparken
Klippdockor från 60-talet
Läst: Choklad. Fakta, historia, passion
Läst: Samurajsommar
Läst: Den amerikanska flickan
Läst: Terra Nullius
Läst: Vetenskap eller villfarelse
Läst: Simos drömmaren
Läst: Den fula prinsessan
Läst: LBD
Läst: Silverapan
Läst: Skulden
Läst: Eragon - Arvtagaren
Fugu: Dödligt gott
Kvinnliga faraoner
"Saltis" i Saltsjöbaden?
Utdöd? Du skämtar väl!
The Spider Rules!
Fredag den trettonde
Konst: Angående konst och frihet
Musik: Something to Be Shared
Musik: Timeless Music
Musik: Summertime at Dalhalla
Läst: Björns bokkrönika våren 2005
Läst: Anne Franks dagbok
Läst: Orre, trast och trana
Läst: Dorés bibel
Läst: Sabotage
Läst: Mörkrets tjänare
Läst: Boktips inför hängmattan
Scen: Platonov
Foto: Färgsprakande provokation
Scen: Aprilhäxan
Utrotat djur Australiens heliga Graal
En skandalkarriär värd att belysa
I sus och dus med Brus
Berlin andra gången gillt
Könsroller under bronsåldern
Kristian II: Tyrann eller älskad kung?
Kuba: ständigt mot friheten
I den verkliga diktaturen
Destruktiviteten är en konstant
Katja Timgren får Slangbellan
Läst: Bläckhjärta
Läst: Kejsarens magi
Läst: Lucindas hemlighet
Läst: Da Vinci-koden
Läst: Terra Hexa
Läst: Stjärnornas stad
Läst: Åklagare är en som lagar bilar
Läst: Idun - Sagan om Valhalla

P R O S A
Långt hemifrån

L Y R I K
Dikter från Kuba

P S E U D O
Hur man ger sin katt ett piller

I N T R Y C K
Fisketur med Moses

Bokmässan på Örebro slott skänker november existensberättigande
Av Måna Berger

Årets bokmässa på Örebro slott gick av stapeln den 8 — 10 november och satte nytt publikrekord med närmare 9500 besökare. Småpotatis kan tyckas, i jämförelse med Bok- och biblioteksmässan i Göteborg, men ändock är det som med den bekanta ketchupflaskan: efter Göteborgsmässan kommer ingenting, så kommer ingenting, fortfarande ingenting… och sedan kommer Bokmässan på Örebro Slott. Det är möjligt att bokmässan i Örebro skulle kunna växa i omfång, om andra lokaler togs i anspråk och så vidare, men frågan är om det vore önskvärt. Trängseln och atmosfären i det anrika slottet har ett värde i sig. Skulle jag med ett enda ord sammanfatta evenemanget vore det ”Närhet”. Närhet för örebroarna som bara kan titta in när de går förbi. Närhet till möten och samtal. Alla möter alla i salarna, i trappor, gångar och prång. Förstagångsbesökare blandas med namnkunniga författare, som Torgny Lindgren eller Per Gunnar Evander. Det blir varmt och gemytligt och stämningen är hög. Publiken verkar inte ha någonting emot att trängas lite. När Håkan Nesser invigde årets mässa från scenen var Länssalen så fullpackad med åhörare att det kändes som om syret trots den ansenliga takhöjden höll på att ta slut. Men nog om detta; ingen svimmade och inga sura miner syntes under de tre dagarna bokfesten pågick. Den som väl köpt inträdesbiljetten hade full tillgång till smörgåsbordet och kunde valfritt kryssa mellan montrar, seminarier och olika scenframträdanden, vilket också många utnyttjade.

Det här var den femte bokmässan som anordnats i Örebro och för tredje gången hölls den på slottet. Efter en försiktig början i mars 1997, då tre entusiastiska kvinnor, Monica Wahlgren, Anne Marie Hellström och Synnöve Andersson, för första gången sjösatte projektet, då främst med syftet att lyfta fram länsförfattarna, har succén rullat vidare och nu hittat formen på allvar. Framför allt tack vare en person, en verklig eldsjäl. Efter det första året har Monica Wahlgren ensam drivit projektet och heltidsjobb är bara förnamnet. Hon lever med bokmässan året om och har mer än en gång antytt att någon annan borde ta över, eller i varje fall dela arrangörskapet. Men hittills har enmansföretaget Monica Wahlgren stått kvar och av allt att döma tänker hon sig en fortsättning, i någon form, vilket vi örebroare är tacksamma för.

Vad tilldrog sig då innanför slottsmurarna 2002? Omkring hundratalet utställare: föreningar, författare, studieförbund och förlag med mera, fanns på plats i montrarna och lokalanknytningen dominerade givetvis men även Stockholmsförlagen hade hittat dit. Bland de författare man kunde möta och lyssna till vid seminarier och uppläsningar fanns som tidigare nämnts Torgny Lindgren med sin senaste roman ”Pölsan” och Per Gunnar Evander som bland annat presenterade sin nya bok ”Plötsligt medan dimman lättar” och föreläste över konsten ”att berätta sanningen trovärdigt”. Båda synnerligen njutbara att lyssna till. Vidare drog Jan Guillou en lans som ”Häxornas försvarare”, Bodil Jönsson, professor i rehabiliteringsteknik från Lund talade över ämnet stress och ohälsotal samt vad vi kan göra åt det, allkonstnären Lasse Åberg kåserade om serieinfluerad konst, Bo Hazell spred kunskap om Resandefolket, Sveriges sexigaste karl — påstås det visst — sommartorpare Ernst Kirchsteiger berättade tillsammans med Mathias Alton om sitt specialområde: små röda stugor med vita knutar, och Kumlas stolthet Håkan Nesser var allestädes, när han inte presenterade sina senaste böcker. Detta bara nämnt som ett smakprov. Vidare utdelades priser. Till årets författare korades nämnde Håkan Nesser av SKTF, och årets länsförfattare blev Birgitta Lindqvist, gift med Herman men faktiskt bördig från Örebro, hur internationell hon än må vara i övrigt. Dessutom avgjordes skrivartävlingen ”Dig it — rädda regnskogen” där vinnaren, ”Årets unga länsförfattare” Charlotta Sjösten fick motta pris på scenen. Jeremiaspriset, till minne av skalden Levi Ricksson — Jeremias i Tröstlösa – tillföll i år kåsören Stigbjörn Bergensten. Och ute på stan invigdes Karin Wards minnesmärke över Örebropoeten Harald Forss, med tal av Peter Curman. När Bokmässan slagit igen portarna på fredagskvällen började i stället ”Kulturnatt” på Konserthuset, där olika program pågick parallellt på tre scener, kanske inte hela natten men en god bit in på lördagen.

Jag nämnde att Bokmässan från början syftade till att lyfta fram lokala författare, och bland länsförfattarna märktes i år framför allt två debuterande: Agneta Rosendal med lyriksamlingen ”Pianot i Wien” och Sten Wistrand som lagom till mässan kom ut med en underfundig barnbok, eller kanske en allåldersbok, ”Mest om Anton”. Länets deckardrottning, Anna Jansson, minglade i vimlet, och Håkan Nesser har jag visst… ja det har jag sagt ja. Tappra medlemmar ur Örebro läns författarsällskap genomförde en stafettuppläsning utanför slottsentrén på lördagen, trotsande blåst och regn för poesin åt folket.

November är en gråtrist månad som enligt mitt förmenande i stort sett saknar existensberättigande, men det finns alltså förmildrande omständigheter. I Svartåns blanksvarta strömmar speglar sig slottet som en varmt inbjudande ljuskälla. Kajorna kvällspratar högljutt i träden omkring; det hör denna stad till. På slottet är boken hedersgäst, än en gång. Man kan stå ut, även med november, då.

Copyright © 2001, Kulturtidskriften Café Crème
Webbredaktör:
Lydia Duprat