ÅRGÅNG 5 — HÖSTEN 2005
Vad är Café Crème? Vi på Café Crème Nyhetsbrev Kontakt Länkar
Pseudo Intryck Prosa Lyrik Arkiv

CAFÉ CRÈME I VÅR

A R T I K L A R
Scen: Singoalla i Hagaparken
Klippdockor från 60-talet
Läst: Choklad. Fakta, historia, passion
Läst: Samurajsommar
Läst: Den amerikanska flickan
Läst: Terra Nullius
Läst: Vetenskap eller villfarelse
Läst: Simos drömmaren
Läst: Den fula prinsessan
Läst: LBD
Läst: Silverapan
Läst: Skulden
Läst: Eragon - Arvtagaren
Fugu: Dödligt gott
Kvinnliga faraoner
"Saltis" i Saltsjöbaden?
Utdöd? Du skämtar väl!
The Spider Rules!
Fredag den trettonde
Konst: Angående konst och frihet
Musik: Something to Be Shared
Musik: Timeless Music
Musik: Summertime at Dalhalla
Läst: Björns bokkrönika våren 2005
Läst: Anne Franks dagbok
Läst: Orre, trast och trana
Läst: Dorés bibel
Läst: Sabotage
Läst: Mörkrets tjänare
Läst: Boktips inför hängmattan
Scen: Platonov
Foto: Färgsprakande provokation
Scen: Aprilhäxan
Utrotat djur Australiens heliga Graal
En skandalkarriär värd att belysa
I sus och dus med Brus
Berlin andra gången gillt
Könsroller under bronsåldern
Kristian II: Tyrann eller älskad kung?
Kuba: ständigt mot friheten
I den verkliga diktaturen
Destruktiviteten är en konstant
Katja Timgren får Slangbellan
Läst: Bläckhjärta
Läst: Kejsarens magi
Läst: Lucindas hemlighet
Läst: Da Vinci-koden
Läst: Terra Hexa
Läst: Stjärnornas stad
Läst: Åklagare är en som lagar bilar
Läst: Idun - Sagan om Valhalla

P R O S A
Långt hemifrån

L Y R I K
Dikter från Kuba

P S E U D O
Hur man ger sin katt ett piller

I N T R Y C K
Fisketur med Moses


Apornas Picasso gjorde en tavla

Schimpansen Peter slog igenom med dunder och brak för 40 år sedan. Konstkritikerna älskade hans tavlor.

Journalisten Åke ”Dacke” Axelsson från Göteborgs-Tidningen frågade föreståndaren för djurparken ifall de fick komma till Borås och undersöka schimpansernas intresse för måleri. Det var speciellt Peters konstnärliga ådra som kom att imponera på journalisterna.

Peters tavlor ställdes ut på ett galleri i Göteborg under artistnamnet Pierre Brassau och de prisades av kritikerna som trodde att de var gjorda av en människa. Göteborgs-Postens konstrecensent skrev att verken synes utförda av en ”dukens balettmästare” vars ”penndrag vrider sig med en vildsint kräsenhet på duken”.

Såg konstnären Peter måhända såhär? Foto: Webshots.com

Händelsen gav eko i världspressen och även Peter bevistade den vid ett tillfälle. NRK och den franska bildtidningen Paris Match var två av flera medier som uppmärksammade den ovanliga konstnärshistorien. Peter stod vid tre års ålder på toppen av sin karriär 1964.

Eva Berggren som var den vårdare som stod Peter närmast berättar att han trivdes med framgången.

- Han tyckte det var spännande med uppståndelsen och han trivdes i människors sällskap. Jag har många roliga minnen av Peter.

Eva berättar att apön omgavs av vatten och att man tog sig över dit med en båt. Peter var dock så finurlig att han ibland tillgrep båten och tog sig över vattnet, för vidare äventyr ut till djurparkens kafeteria.

Anläggningen på Borås djurpark blev med åren för liten för Peter och han flyttade till Chesters zoo, 1969. Där framlevde han sina sista år i lugn och ro.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Eftertryck eller annan kopiering är ej tillåten utan tillstånd.

Copyright © 2004, Kulturtidskriften Café Crème