ÅRGÅNG 5 — HÖSTEN 2005
|
||||||
CAFÉ CRÈME I VÅR |
Starkt och
angeläget om sorg
Han är rätt sorgsen, Elias. Han är inte bara en slö, ovillig och rörig tonåring utan något mer finns där. Det finns en mognad kantad av sorgsenhet. Sextonåriga Elias bor med sin pappa i en ny lägenhet. Som läsare anar man att något har hänt, att en viktig person har försvunnit från deras liv och förändrat tillvaron för dem. Pappan försöker hålla både sig själv och Elias uppe. Pappan donar och fixar hemma och försöker prata med sin son. Men det är inte många ord som växlas mellan far och son till en början. Det är rörande att sedan följa de små små steg de tar mot varandra. Hur de genom ord och handling visar varandra att den andra är livsviktig.
Det är spännande att lära känna Elias, han överraskar i små och stora handlingar och han växer den våren vi får följa honom. Han verkar ha levt avdomnad och inbunden de år som varit efter den ofattbara händelsen. Elias är redo att vakna och ta för sig, han vågar stå på sig och bygger upp nya relationer. Det är ingen radikal förändring, över en natt, utan enstaka handlingar och tankar hos Elias och de som omger honom som öppnar Elias för livet och känslorna. Det är äkta, det som Katarina Kieri beskriver. Det är som livet är. På riktigt. Möten och långsamma förändringar som leder till utveckling. Katarina Kieri är en ungdomsboksförfattare av rang. Hon väjer inte för det svåra och beskriver med stor förståelse och ett språk som är noga avvägt det unga människor brottas med. Katarina Kieri skriver om allvar, sorg och värme med en begåvad blick för människors beteenden. Katarina Kieri började sin författarbana
som poet och gav ut tre diktsamlingar, hennes känsla för poesi
och noga ordval lyser även i hennes ungdomsböcker. Den första
ungdomsbok hon skrev, Ingen grekisk gud, precis, fick Kieri Rabén
& Sjögrens debutantpris 2002 för samt en nominering till
Lilla Augustpriset 2002. Året därefter kom hennes barnbok Födelsedagsmamman.
Efter att ha följt henne sedan debuten inom ungdoms- och barnlitteraturen
ser jag hur hennes författande genomsyras av äkthet med både
ett språk och ett innehåll som berör starkt. Dansar
Elias? Nej! är en lysande ungdomsroman som följer den mycket
uppskattade debutboken i stil och grad av angelägenhet. | |||||
Copyright
© 2004, Kulturtidskriften Café Crème |
||||||
|