De tio bästa filmerna
under 2004
Av Jon Asp
1. Återkomsten
Årets i särklass bästa film är det ryska förstlingsverket
”Återkomsten” om två unga bröder som under
särskilda omständigheter träffar sin pappa för första
gången. Regissören Andrejs Zvjagintsev uppdaterar på
ett förbluffande självklart sätt arvet från sin namne,
landsmannen Tarkovskij. ”Återkomsten” är en i alla
avseenden fulländad film. Inte minst foto och skådespeleri
ligger till grund för ett avskalat och trovärdigt psykologiskt
drama, omöjligt att värja sig emot. Ivan Dobronravov, som spelar
den yngste sonen, förtjänar all världens skådespelarpriser.
 |
Hämnarens
resa är enligt CC:s recensent en av årets bästa
filmer.. |
2. The Friedmans
En tänkt dokumentär om New Yorks meste födelsedagsclown
blev till ett ständigt fascinerande studium av en välbärgad
Long Island-familj i upplösning. Genom familjen Friedmans egna super
8-filmer och genom regissören Andrew Jareckis intervjuer, ges åskådaren
direkt tillträde till en osedvanligt privat sfär, som man inte
vet hur man ska förhålla sig till. En bioupplevelse rakt in
i oförglömligheten.
3. Lost in Translation
Med undantag för några smärre skönhetsfläckar
(bland annat upprepad stereotypisering av japaner), lämnar Sophia
Coppolas andra långfilm årets bästa eftersmak. Slutscenen
är genialisk och utgör klimax i förhållandet mellan
en blasé filmstjärna och en understimulerad kändishustru,
båda malplacerade i Tokyos snyggaste neonlandskap. Bill Murray och
Scarlett Johansson, liksom utsökt soundtrack och suggestivt bildspråk,
gör sitt till för att stärka bilden av Coppola som en av
vår tids mest intressanta regissörer efter debuten med ”Virgin
Suicides”.
4. Universums sista dagar
Thailändaren Pen-Ek Ratanaurangs andra långfilm är en
icke-linjär och meditativ skildring av en suicidal bibliotekarie
som dessutom har den japanska maffian i hälarna. Det faktum att alienerade
karaktärer tycks vara på modet, inte minst inom asiatisk film,
motsäger inte storheten i ”Universums sista dagar”. Till
detta bidrar inte så litet Christopher Doyles kliniska foto som
perfekt harmonierar med de tillstånd som filmen anmäler, på
en gång existentiella som högst triviala.
5. Intima främlingar
Efter ett antal svagare filmer kom så Patrice Leconte tillbaka i
gammal god form. För även om ”Intima främlingar”
inte når upp till samma klass som ”Den fula gubben”
från 1989 är den självklar på förevarande lista.
En kvinna avslöjar hela sin livshistoria för en främmande
man som hon misstar för terapeut. Mannen är finansrådgivare,
och därtill en utmärkt lyssnare. Sandrine Bonnaire och Fabrice
Luchini raffinerade skådespeleri är oskattbart för filmens
värde.
6. 2046
Låt det tidigt stå klart: att följa upp ”In the
Mood for Love” är en vida otacksam uppgift. Särskilt som
filmen har så lite av en historia att följa upp. Även
om ”2046” gör ett gott försök, så når
den inte upp till föregångarens storslagna subtilitet. Vilket
spelar mindre roll. Med några delar tillbakablickar, andra delar
nutidsdrama, och ytterligare delar framtidsvision formas Wong Kar-wais
senaste film likväl till en konstnärlig triumf. Mitt upp i all
sentimentalitet urskiljer sig en kontemplativ skönhet av sällan
skådat slag.
7. Eternal Sunshine of the Spotless Mind
Efter överskattade ”Adaptation” slog manusförfattaren
Charlie Kaufman till med sin bästa film hittills, unisont hyllad
i Sverige. För regin står franske musikvideoregissören
Michel Gondry, som uppenbarligen gör bättre
filmer än Kaufmans andra samarbetspartner Spike Jonze. Inte alla
av denna finstämda kärleksfilms dramaturgiska krumbukter övertygar,
men helhetsintrycket är överväldigande, och budskapet desto
flärdfriare. Den oväntade skådespelarensemblen är
kongenialt utvald. Samtliga förtjänar lovord i överflöd,
Kate Winslet och Kirsten Dunst kanske allra mest.
8. Fyra nyanser av brunt
Bästa svenska filmen sedan ”Sånger från andra våningen”
hyllades nyligen i norska medier, där någon beskrev den som
en blandning mellan Bergman och just Roy Andersson. Lite ansträngt
kan tyckas, men ändå inte en helt oriktig liknelse. Visst hade
man vissa förväntningar på Killinggängets tre och
en halv timmar ångestladdade debutfilm, men resultatet infriade
och översteg dessa rejält.
9. Mot väggen
Under senare år har det talats om att tysk film är på
rejält återtåg efter en djup och flera decennier lång
svacka. Filmer av Tom Tykwer och Oscar Roehler, och nu senast ”Goodbye
Lenin” och ”Nowhere in Africa” har flitigast nämnts
som exempel. Men egentligen är årets guldbjörnenvinnare
”Mot väggen” den enda filmen som hittills lever upp till
detta rykte. Sällan förekommer tragik och komik i en så
självklar kombination som i regissörens Fatih Akins händer.
10. Hämnarens resa
På senare år har sydkoreansk film vunnit stort anseende på
världens A-festivaler. Till detta har framför allt Kim Ki-duk
och Park Chan-wook bidragit. Den senares ”Old Boy – Hämnden”,
som nyligen visades på Stockholms filmfestival, var allas favorit
till guldpalmen i Cannes i år, men genant filmpolitik fick stå
i vägen för konstnärliga ambitioner. Före ”Old
Boy” gjorde Park ”Hämnarens resa”, ett hämnardrama
som beror på olyckliga tillfälligheter, där inte någon
av alla mördare är ond i grunden. Därför är också
den engelska titeln, ”Sympathy for Mr Vengeance”, att föredra
framför den svenska.
11. Gitarrmongot
Debuterande Ruben Östlund struntade i konventionerna och sopade banan
med nästan allt och alla i filmsverige 2004. ”Gitarrmongot”
har ingen traditionell dramaturgi, inga huvudpersoner utan hoppar mellan
olika människoöden i ovanliga miljöer, och återkommer
bara till vissa. Det är dråpligt, grabbigt och sällan
politiskt korrekt. Ofta vet man inte om man ska skratta eller gråta,
men fort rättfärdigas filmens originalitet.
12. 21 Gram
Den hårt hyllade regissören Inárritu följde upp
mexikanska ”Älskade hundar” med Hollywooddebuten ”21
gram”. Fragmentariskt och föga kronologiskt berättar han
om förlust och sorgearbete i tre olika individers liv, vars öden
sammanförs på slumpmässigt vis. Berättandet känns
inte alltid klockrent, men i efterhand är det svårt att tänka
sig filmen utan det, varför det ändå borde tjäna
sitt syfte. Årets tyngsta skådespelartrojka, Naomi Watts,
Sean Penn och Benicio del Toro, är ett inte ett uns sämre än
ryktet, och mörkar till och med filmens flera plattityder.
13. Fem på eftermiddagen
Den unga iranska regissören Samira Makhmalbafs film tar vid i Kabul
ett år efter talibanregimens fall. Över en miljon flyktingar
har återvänt från Pakistan och Iran, fyllda av tillförsikt
och hopp om en bättre framtid. Liksom sin landsman Kiarostami använder
Makhmalbaf helt oprövade skådespelare. I gränslandet mellan
dokumentär och fiktion ger ”Fem på eftermiddagen”
ett tillbakalutat men icke desto mindre tänkvärt, och föredömligt
lågmält poetiskt avtryck. Som stannar upp och tonar ner där
andra filmer tar i och skruvar upp ytterligare ett varv.
14. Garden State
I sin egen omtalade regidebut spelar Zach Braff själv huvudrollen,
en halvt misslyckad skådespelare som får nya perspektiv när
han i samband med mammans begravning tvingas till återbesök
i hembygden. ”Garden State” är inte helgjuten, men skönt
berättande, sköna karaktärer och ett ännu skönare
soundtrack slätar över mindre lyckade passager. Utan tvivel
en av årets feel good-filmer.
15. Coffee and Cigarettes
Sammantaget är Jim Jarmuschs elva fikafilmer inte det jämnaste
som New York-regissören åstadkommit. Men även här
finns ögonblick av innehåll och form som etsar sig kvar länge.
Steve Coogans och Alfred Molinas synliggörande av drömfabrikens
rangskillnader är möjligen en modern klassiker. Och det finns
fler minnesvärda: exempelvis de vanliga fabriksarbetarna som firar
varje fikapaus med, just det, kaffe - champagne i deras värld. 
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Eftertryck
eller annan kopiering är ej tillåten utan tillstånd.
|