ÅRGÅNG 1 -- NOVEMBER 2000 | ||
:: CAFÉ CRÈME FILMARKIV :: |
Stockholms filmfestival 2000 Hög
äckelfaktor The
Audition
Om Takashi Miikes syfte är att visa oss något obehagligt har han lyckats. Om han försöker förmedla något annat budskap går det inte fram. Möjligen skulle det vara en kritik mot männens sätt att försöka välja bland kvinnorna som vore de konsumtionsvaror på en lista. Filmen är absurdistisk. Mardröm blandas med verklighet, dåtid med nutid. Det förflutna upprepar sig men med modifierat innehåll. Det är en utmaning för tittaren att sätta samman de icke-kronologiskt ordnade avsnitten i filmen till en händelsekedja som känns rimlig. I centrum står en kärlekskrank arbetsnarkoman till änkeman, Shigeharu, och en psykotisk före detta balettdansös som är åtminstone 20 år yngre än han själv. Hon är en av femtio unga kvinnor som blir kallade till en fejkad filmaudition. Den är arrangerad av mannen, som är filmproducent, och hans kollega i syfte att hitta en ny fru till Shigeharu. Den lilla blomma han hittar förvandlas sedan plötsligt till en bomb som exploderar rakt i ansiktet på honom. Underskatta inte äckelfaktorn i den här japanska knasrullen.
|
|
[an error occurred while processing this directive] |
||
|