Till Café Crème Film!
                                         ÅRGÅNG 5 — HÖSTEN 2005
  HEM NYHETER ARTIKLAR CC:S BETYGSKALA REDAKTIONEN

Filmfestivalen 2000: Årets gäst är Lauren Bacall
Text och bild: Theodor Stenevang

Nils-Petter Sundgren och Lauren Bacall

Några minuter i fem fredagen den 17 november hade det hunnit bli tjockt av folk utanför entrén till biografen Skandia. Biosalongen blev sedan fullsatt av folk som ville se Lauren Bacall – livslevande och för evigt ung på duken. Hon är den amerikanska film noir-genrens främsta kvinnliga stjärna och mottog under festivalen The Stockholm Lifetime Achievement Award. Eftersom Bacall kom med flyg från Paris samma eftermiddag och var något försenad visades hennes debutfilm Att ha och inte ha från 1944 före intervjun, som leddes av Nils-Petter Sundgren.

Bacall gled in från höger, klädd i svart och guldsmycken. Hon är smakfullt sminkad, har håret uppsatt i nacken och tack vare skicklig kirurgi ser hon inte ut som sina 76 år. Filmfestivalens arrangörer får väl tacka försynen för att publiken fick se filmen före intervjun: Det känns magiskt, overkligt gränsöverskridande, att se henne livs levande framför sig efteråt. Hennes sugande blick och snabba kommentarer i filmen biter sig fast.

Det var regissören Howard Hawks fru som upptäckte henne på ett tidningsomslag. Det blev starten för Hawks strävan att göra den okända Bacall till världsstjärna. Bacall hade studerat endast ett år på American Academy of Dramatic Arts i New York då hon fick rollen. "Jag fick lära mig yrket inför publiken" säger hon. Den 27 år äldre Humphrey Bogart lärde henne mycket. Bogie, som hon kallar honom, skulle efter inspelningen av filmen bli hennes make. Om inspelningen säger Bacall: "Jag minns speciellt vissa scener och vad som pågick – om ni förstår vad jag menar…"

Hon förklarar att film görs alldeles för lätt idag och att de som görs inte är särskilt bra – såklart med vissa undantag. Hon menar att dagens filmskapare har glömt bort att det handlar om människor. I Europa är hennes filmer och den genre de tillhör mer populära än i USA där de en gång producerades. Bacall tror att det har att göra med att amerikanerna inte har fostrats till att förstå och uppskatta "performing arts". De uppskattar inte sådana talanger eftersom de är i "the money business", inte i filmbranschen.

I intervjun tittar även människan Bacall fram bakom filmstjärnan. Hon talar varmt om sina barn och barnbarn, är tacksam över att få ha hälsan. Hennes svar på Sundgrens frågor är fyllda av humor och får publiken att skratta och applådera. Hon är värd varje gram av den beundran.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Eftertryck eller annan kopiering är ej tillåten utan tillstånd.

Copyright © 2004, Kulturtidskriften Café Crème
Webbredaktör:
Lydia Duprat