Till Café Crème Film!
                                         ÅRGÅNG 5 — HÖSTEN 2005
  HEM NYHETER ARTIKLAR CC:S BETYGSKALA REDAKTIONEN

Berlin Filmfestival
Berlinalen: Ett hav av filmer

Till festivalen detta år, ”54 Internationale Filmfestspiele Berlin”, blev 3 117 filmer anmälda varav 394 filmer visades (däribland 67 kortfilmer). Berlinalen är en höjdpunkt på filmåret, och livar även upp filmkulturen i Berlin. Berlin är i och för sig en Europas filmstad, med otaliga små biografer, som tillsammans med de stora nya har ett rikt utbud och erbjuder filmtokiga många möjligheter.

Årets Berlinale är indelad i sektioner med ett lika brett urval som vanligt, men även med några för i år nya sektioner. Däribland finns ”Berlinale Special”, där aktuella filmer av stora filmskapare vid sidan av nypremiärer på gamla verk visas. ”14 plus” heter en ny del av barnfilmfestivalen, som ger ungdomar från 14 år och uppåt en egen sektion fylld av filmer att njuta av.

Speciellt fokus föll i år på Sydafrika och Latinamerika. I år var det tio år sedan som Apartheid rämnade och Sydafrika blev fritt och filmer i olika sektioner berör Sydafrika. Däribland i sektionen Forum tio filmer som bär den gemensamma titeln Projekt 10 – Real Stories From a Free South Africa, samt en tysk-sydafrikansk dokumentärfilm – ”Memories of Rain”.

Latinamerika-sektionen innehöll många guldkorn, som exempelvis Fernando Solanas dokumentärfilm ”Memoria del saqueo”. Regissören fick även den gyllene ”Ehrenbären” (Ärobjörnen) för sitt modiga livsverk, där han sedan sin dokumentärfilmsdebut 1967 med ”La Hora de los hornos” har kämpat för sitt land Argentina och Latinamerika politiskt genom sina filmer.

Sektionen Panoramas ursprungliga uppgift har varit att upptäcka den kommande Arthouse-säsongen i Europa och att inspirera marknaden. Här utgör filmer från 27 olika länder en intressant blandning. Andra sektioner är Perspektiv tysk film, där succéfilmer från 2003 framförs, som ”Good bye, Lenin!”, ”Herr Lehmann och Rosenstrasse”.

Retrospektiv var i år ”New Hollywood 1967-1976, Trouble in Wonderland”, där 66 filmer visades i samarbete med Tyska Cinemateket (Deutsche Kinemathek). Mer att finna är temat Nigeria som ett speciellt Berlinale-arrangemang. I Nigeria görs fler filmer än i Indien eller USA, lågbudget-videoproduktioner som sprids i landet med en rasande fart. Presenteras gör även ”Selling Democracy – Welcome Mr. Marshall”, en av de filmer som producerades inom ramen för ”European Recovery Programme”, en del av den kulturella hjälpen som Västeuropa fick av USA vid sidan av den finansiella hjälpen efter kriget. Dessutom fortsätter ”Berlinale Talent Campus” som gjorde stor succé förra året. 520 unga talanger från 84 olika länder kommer till Berlin för att möta de som redan är inne i branschen för att få lite kött på benen. Diskussioner finns även för publiken genom ”Filmtalk”, där olika teman diskuteras.

Silverbjörnen gick till Daniel Burmans "El abrazo partido". FOTO: INTERNATIONALE FILMFESTSPIELE BERLIN

Många priser fanns att dela ut. Den huvudsakliga juryn, den internationella, utnämner vinnare till Gyllene Björnen och Silverbjörnarna. Juryns president var i år Frances McDormand som själv är representerad i Berlinalen med ”Galen i kärlek”. Hon fick en Oscar 1997 för sin roll i bröderna Coens ”Fargo”. Just nu är hon aktuell i ”Laurel Canyon”. Med sig har hon sex medlemmar från olika länder och med olika filmbakgrund. I år fick ”Gegen die Wand” som sagt Guldbjörnen, den första tyska film på många år som vunnit detta pris. Sju Silverbjörnar delades också ut. Grand Prix – Silverbjörnen gick till ”El Abrazo Partido” (Lost Embrace) av Daniel Burman och till Kim Ki-Duk för bästa regi för ”Samaria” (Samaritan Girl).

För bästa skådespelerska gick priset dels till Catalina Sandino Moreno för sin debut i ”Maria, Llena eres de Gracia” (Maria, Full of Grace) av Joshua Marston, dels till Charlize Theron för sin roll i ”Monster” av Patty Jenkins. Priset för bästa manliga skådespelare fick Daniel Hendler för sin roll i ”El Abrazo Partido” och det för bästa filmmusik till Banda Osiris för musiken i ”Primo Amore (First Love)” av Matteo Garrone. Det speciella priset för ”An Outstanding Artistic Contribution” gick till ensemblen till den svenska filmen ”Om jag vänder mig om” av Björn Runge. Samma film fick även AGICOA’S Blue Angel Award för bästa europeiska film. Personligen anser jag att årets Berlinale hade på repertoaren några fantastiska filmer, en hel del mycket menlösa filmer samt många medelmåttiga.

Organisationen var i stort sett mycket bra. Inga stora problem eller extrema förseningar – det här är en mycket professionell filmfestival. Men att köpa biljetter är fortfarande ett stort projekt. Att köa upp till minst en timma före biljettluckans öppnande, tre dagar innan filmen visas är ett måste om det är en väl omtalad film eller en film från tävlingssektionen. Vissa andra filmer i andra sektioner är något mindre välbesökta. Men i allmänhet är det stor publik på de flesta filmerna. Fler och fler stjärnor kommer till Berlinalen, fler populära filmer visas och festivalen blir allt mer glamourös. Detta års höjdpunkter bär namn som Jack Nicholson, Diane Keaton, Peter Fonda, Robin Williams och Kate Blanchett bland andra.

Berlinalen är en underbar filmfestival, samtidigt som den är smidig då de flesta filmer visas på biografer samlade runt den historiska Potsdamer Platz. Här blev mycket förstört under andra världskriget, och under DDR-tiden var Potsdamer Platz ett ingenmansland. Numera är dock Potsdamer Platz ett modernt centrum med film som en viktig beståndsdel. Om man har tid bör man åka till östra Berlin och besöka Kino International – den före detta premiärbiografen i DDR, vilken är en fantastisk biograf. En annan fördel med Berlins filmfestival är att om man vill gå ut på kvällen och ta en paus från filmerna, så ligger Berlins olika stadsdelar inom rimligt avstånd och en av Europas mest stimulerande nattscen finns nära till hands.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Eftertryck eller annan kopiering är ej tillåten utan tillstånd.

Copyright © 2004, Kulturtidskriften Café Crème
Webbredaktör:
Lydia Duprat