Till Café Crème Film!
 ÅRGÅNG 3 NUMMER 7 — NOVEMBER 2002
  HEM NYHETER ARTIKLAR CC:S BETYGSKALA REDAKTIONEN
:: CAFÉ CRÈME FILMARKIV ::

Intelligent och välspelad
Av Lydia Duprat

Bild: UIP

Changing Lanes
Regi: Roger Michell
Manus: Chap Taylor och Michael Tolkin

I rollerna: Ben Affleck, Samuel L. Jackson, Toni Collette, Sydney Pollack, Kim Staunton, Amanda Peet m. fl.

Betyg:

Även om Ben Affleck oftast fyllt en dekorativ funktion på film har han faktiskt även gjort framsteg som skådespelare de senaste åren. Att påstå att hans viktigaste uppgift i ”Changing Lanes” är att vara snygg – som vissa kritiker har gjort – är helt enkelt inte schysst. Affleck använder sig av små medel i sitt skådespeleri där mycket kretsar kring olika uttryck i ögonen. Dessa ögon är inte bara vackra utan förmår även förmedla en hel del.

Sedan är det en annan historia om Ben Affleck kommer till korta vid jämförelse med sina motspelare. Självklart bleknar hans prestation vid sidan om Samuel L. Jacksons i ”Changing Lanes”. Men – och det är det som är viktigt – inte mycket.

Gavin Banek (Ben Affleck) är en framgångsrik advokat och också delägare i sin svärfars advokatbyrå. Han är på väg till domstolen för att presentera en fullmakt i ett för advokatfirman viktigt fall. Försäkringssäljaren Doyle Gipson (Samuel L. Jackson) är en man med problem. Doyle är en nykter alkoholist som dagligen får kämpa mot spritdjävulen. Hans fru har lämnat honom och tagit med sig de två sönerna, och nu vill hon flytta till en annan delstat med barnen. Doyle är på väg till en avgörande förhandling i rätten där han och hustrun ska diskutera barnens framtid. Han hoppas på delad vårdnad och har för det ändamålet tagit ett lån och köpt ett hus där hustrun och sönerna ska bo.

Gavin och Doyle krockar på motorvägen. Trots att sammanstötningen är Gavins fel lämnar han Doyle strandad på motorvägen och försvinner – han har ju bråttom. Doyle missar följaktligen sin förhandling i rätten. Emellertid visar det sig att Gavin lämnat den viktiga fullmakten hos Doyle. Gavin måste ha tillbaka handlingarna, Doyle vägrar att återbörda dem. Detta ger upphov till en bitter fejd mellan männen, som trappas upp med allt fler repressalier och kontrarepressalier och som småningom leder till att båda får viktiga insikter.

”Changing Lanes” handlar bland annat om de insikter man får av att skymta maktens fula tryne och samtidigt förstå att man varit dess trotjänare. Den handlar också om att genom självrannsakan lära sig att ta ansvar för sina handlingar i stället för att skylla sin olycka på andra.

Handlingen framförs pragmatiskt och utan stora åthävor. ”Changing Lanes” är en intelligent och välspelad film som inte tillgriper lättköpta lösningar och inte tar parti – en film väl värd sitt biljettpris.

FILMENS WEBBPLATS


[an error occurred while processing this directive]

Copyright © 2002, Kulturtidskriften Café Crème
Webbredaktör: Lydia Duprat