ÅRGÅNG 1 - NOVEMBER 2000 | ||
:: CAFÉ CRÈME FILMARKIV :: |
Stockholms filmfestival 2000 Övertydlig
sensmoral Requiem
for a Dream Antidrog-argumentet i "Requiem for a Dream" är nästan övertydligt. Öppningsscenen visar hur huvudpersonen Harry och hans polare snor Harrys mammas TV för hundrade gången. Syftet är att sälja den och köpa en fix. Det är inga nerdekade pundare vi ser, utan två lite extra balla 19 - 20-åringar. I nästa scen kommer Harrys mamma, som är teveholist, och köper tillbaka sin TV av handlaren. För hundrade gången. I halvtid börjar saker och ting gå snett. Pengarna som Harry och Sara fått ihop genom att deala går förlorade. Lösningen blir att deala ännu mer. Naturligtvis löser sig ingenting. Samtidigt har Harrys mamma fått något att leva för. Hon har fått möjlighet att vara med och tävla i en TV-show. Desperat försöker hon banta och går till slut till en läkare och får tabletter. Hon vet inte och förstår inte att tabletterna är amfetamin. På eget bevåg börjar hon successivt öka sin dos. Harry och Sara behöver mer pengar och mer knark. Sara tvingas prostituera sig. Allt detta storstadselände eskalerar sedan i en strömvirvel som leder till ett veritabelt Ragnarök där ingen besparas. Akta er för knark. Det mest intressanta i filmen är filmtekniken med extrema närbilder i sekvenser med klipptid på under en halvsekund och kameravinklar som man inte är van vid. Mamman spelas av Ellen Burstyn, känd från bland annat Exorcisten (1973). Hon vann filmfestivalens pris för bästa kvinnliga skådespelare.
|
|
[an error occurred while processing this directive] | ||
|