Till Café Crème Film!
                                         ÅRGÅNG 5 — HÖSTEN 2005
  HEM NYHETER ARTIKLAR CC:S BETYGSKALA REDAKTIONEN

Göteborgs filmfestival kräver noggrann planering
Av Kerstin Gustafson

Göteborgs filmfestival är inget för den spontane. Det krävs nämligen noggrann planering för att få se de mest attraktiva filmerna. Biljetterna kan säljas slut på nolltid redan de första dagarna.

Kvar finns visserligen ett brett sortiment men för att vara på den säkra sidan bör man köpa biljetter i god tid innan filmerna visas. Det som tydligen var annorlunda vid årets festival var att färre personer gick på fler filmer. Det var med andra ord inte lika många medlemskort som gick åt men däremot såldes fler biljetter än tidigare.

Ett av årets teman var latinamerikansk film från bland annat Argentina, Brasilien och Kuba. Andra teman var italiensk, fransk, nordisk och iransk film med mera. Det visades också filmer av den sovjetiske regissören Mikheil Kalatozov, filmer med familjehemligheter som tema och icke-kategoriserande filmer som sorterades under titeln ”World Wide”.

Åsa Larsson, som är pressansvarig för filmfestivalen, berättar att festivalens teman väljs av en så kallad programgrupp som består av åtta till tio personer från olika yrkesgrupper. De hämtar ofta inspiration från andra festivaler men även från områden utanför filmens värld.

Det som var nytt för årets festival, utöver programmet, var festivaltältet mitt på Järntorget som utgör centrum för festivalen. Tältet fungerade allmänt som en mötesplats men det hölls också ett flertal föreläsningar där. Det som var bra med tältet var, enligt Åsa Larsson, att festivalen på så vis kom närmare publiken. Tältet har också fått mycket positiva reaktioner, berättar Åsa Larsson.

Populära filmer
De filmer som var mest populära - sett utifrån det faktum att biljetterna såldes slut först – var den franska ”Twenty-nine Palms”, Sofia Coppolas ”Lost in Translation”, Killinggängets ”Fyra nyanser av brunt”, den tjeckiska ”Pupendo” med flera. Vad som avgör vilka filmer som gör succé eller inte beror förmodligen på flera saker. Ibland kan det vara en så enkel orsak som att tiden inte passar. Det går till exempel att notera att filmer som sänds på fredags- och lördagskvällar säljs slut fortare än de som visas på vardagar eller tidigt en söndagsmorgon. Men detta är självklart logiskt. Det går också att notera att filmer med ”svåra” teman inte är lika populära hos publiken. Ett exempel är två brasilianska filmer med fängelsetema till vilka det fanns många biljetter kvar.
Det är tydligt att filmer med kända regissörer som Sofia Coppola och Killinggänget väcker intresse hos besökarna. På ett sätt är det märkligt eftersom dessa filmer senare går upp på de vanliga biograferna.

Vad kan man dra för slutsatser av detta? Hur ser publiken ut? Är festivalbesökarna i själva verket som vanliga biobesökare en fredags- eller lördagskväll som vill se mainstreamsfilmer och inte några jobbiga saker? Nej, så är det inte även om det vid en ytlig betraktelse kan verka så.

Bra och dåligt
Å rets filmfestival var den 27:e i ordningen och vid en jämförelse med till exempel Stockholms filmfestival är det tydligt att Göteborgs filmfestival har fler år på nacken. Den är välorganiserad och har ett brett och varierat utbud. Ett stort plus är att medlemskorten är så billiga. De kostar bara 35 kronor vilket är mycket billigt jämfört med medlemskorten till Stockholms filmfestival. Det är också tydligt att personalen är erfaren och professionell. Ett exempel är att man låter en engelsk journalist intervjua regissören Roger Michell under en av festivalens föreläsningar.
Ett undantag från proffsigheten är dock den bristande information som råder kring festivalens filmprogram. Åsa Larsson, som är pressansvarig, är mycket hjälpsam och tillmötesgående. Vid frågor om programmet hänvisade hon emellertid till Jannike Åhlund, som är programansvarig. Jannike Åhlund kunde vid tre tillfällen både under och efter festivalen inte ge några konkreta svar med motiveringen att hon var ”så trött”. Detta förtog tyvärr uppfattningen om funktionärernas skicklighet. Om det är så att mindre kulturtidskrifter får ett sämre bemötande än övrig press är det beklagligt. Kanske borde kommunikationen mellan de ansvariga förbättras för att undvika sådana här situationer.


- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Eftertryck eller annan kopiering är ej tillåten utan tillstånd.

Copyright © 2004, Kulturtidskriften Café Crème
Webbredaktör:
Lydia Duprat