Till Café Crème Film!
                                         ÅRGÅNG 5 — HÖSTEN 2005
  HEM NYHETER ARTIKLAR CC:S BETYGSKALA REDAKTIONEN
Skräckfilm i gotisk anda


Bild: columbia tristar

Lyssna på ett ljudklipp från filmen! Quick Time

gothika
FILMENS WEBBPLATS >>

Betyg:

”Gothika” är inte filmen för dem som ställer krav på sammanhängande och konsekventa intriger. Filmens handling är långt ifrån redig och klar i alla delar, och besvärande logiska knutar hanterar manusförfattaren Sebastian Gutierrez enkelt genom att inte låtsas om dem.

Men är man inte så kräsen och dessutom gillar att bli skrämd, ja då kan man ha det roligt med ”Gothika”. Den här filmen är perfekt att gå och se en sen kväll i sällskap med flick- eller pojkvännen. Glöm popcornen! Risken finns att ni sätter den i halsen.

”Gothika” är ett mischmasch av referenser till andra filmer i skräckgenren. Här återfinns klassiska motiv som det fängelseliknande mentalsjukhuset och den på felaktiga grunder mordanklagade huvudpersonen. Och här gör man bruk av en mängd ingredienser typiska för rysargenren: det stormar våldsamt, lysrören blixtrar, låsta dörrar öppnas av sig själva, mystifierande meddelanden dyker upp på de mest osannolika ställen.

Produktionsbolaget Dark Castle Entertainment marknadsför ”Gothika” som en film som bär gotiska förtecken, och det stämmer i mångt och mycket. Dark Castle kan förresten för en gångs skull gratulera sig själva till att ha producerat en skaplig skräckis efter mediokra ”Ghost Ship” och ”House on Haunted Hill”. ”Gothika” är tveklöst ett strå vassare än de sistnämnda. Bedriften ankommer kanske på valet av regissör, fransmannen Mathieu Kassovitz som tidigare haft relativt stora framgångar med ”De blodröda floderna” 2001.

Miranda Grey (Halle Berry) är verksam som kriminalpsykiatriker på Woodward, en sluten rättspsykologisk institution för kvinnor. Av allt att döma tar hon sig själv och sitt yrke på mycket stort allvar och har rationaliteten med stort R som sin ledstjärna. En av hennes patienter, Chloe (Penélope Cruz), hävdar att hon blir våldtagen av hin onde i egen hög person varje natt. Naturligtvis avfärdar doktor Grey Chloes påståenden som rena rama fantasifoster. Hon kommenterar gärna fallet med sin kollega Pete Graham (Robert Downey Jr.), eller med maken, doktor Douglas Grey (Charles S Dutton), som är föreståndare på Woodward.

På väg hem en stormig kväll blir Miranda tvungen att ta en omväg över en bro då den vanliga vägen är blockerad av fallna träd. Det regnar kraftigt och plötsligt dyker det upp en flickgestalt mitt på bron. Flickan ser misshandlad ut och Miranda försöker hjälpa henne. Men plötsligt fattar flickan eld inför Mirandas klentrogna ögon. Hon svimmar av chocken och när hon vaknar till medvetande igen befinner hon sig åter på sin arbetsplats – men den här gången inlåst i en av cellerna. Hon är anklagad för det bestialiska mordet på sin egen man och hon minns ingenting.

”Gothika” väcker obehag inte bara genom alla de grepp som är så typiska för skräckfilmsgenren utan även på ett rent existensiellt plan. Ett exempel är scenen som utspelar sig i anstaltens kollektiva duschrum; alla kvinnor duschar samtidigt under övervakning av två tre kriminalvårdare (och är inte den ena av dem en man, till råga på allt?). Duschrummet är stort, kalt och utan skiljeväggar och för oavvisligen tankarna till nazistiska koncentrationslägers ”hygieninrättningar”. Hur bättre hade man kunnat åskådliggöra dessa interners och särskilt doktor Greys, som nu sällar sig till dem, utsatthet och förnedring?

Man kan fråga sig varför Halle Berry tackat ja till att medverka i en film av så ringa konstnärlig betydelse som ”Gothika”. Efter den Oscar hon fått för prestationen i ”Monster’s Ball” torde hon vara i stånd att välja och vraka bland alla roller som erbjuds henne. Sannolikt har det med arvodet att göra: Berry fick 14 miljoner dollar i ersättning för rollen som doktor Miranda Grey, vilket är drygt 23 gånger mer pengar än hon fick för rollen i ”Monster’s Ball”.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Eftertryck eller annan kopiering är ej tillåten utan tillstånd.

Lydia Duprat