ÅRGÅNG 5 — HÖSTEN 2005
|
||||
Starkt om olöslig konflikt
Lyssna på ett ljudklipp från filmen! Quick Time ett hus av sand och dimma FILMENS WEBBPLATS >>
”Ett hus av sand och dimma” handlar om en ung kvinna, Kathy (Jennifer Connelly), vars enda trygghet i tillvaron är huset som hon ärvt efter sin far och som hon bor i. Sedan hennes man lämnade henne för åtta månader sedan har hon kämpat mot depression och alkoholmissbruk. Till följd av ett misstag begånget av kommunen blir hon vräkt och huset sålt på exekutiv auktion. Köparen heter Massoud Behrani (Ben Kingsley), en före detta överste i det iranska flygvapnet och numera en dubbelarbetande flykting i Amerika, som desperat vill bygga ett värdigt liv åt sig själv och sin familj i det nya landet. Huset köpte han för en fjärdedel av dess riktiga värde, och tanken är att så småningom sälja det till marknadspris och på så sätt göra sig en hacka. Hela familjens framtid är beroende av den investeringen. Både Kathy och familjen Behrani har alltså rätt till huset. När Kathy inte lyckas få tillbaka sitt hus på laglig väg försöker hon förmå överste Behrani att sälja tillbaka huset till kommunen för samma summa han köpte det för, så att hon kan få tillbaka det. Men översten är orubblig: huset är nu hans och han tänker inte sälja det till annat än marknadspris. Konflikten förvärras när en polisman, Lester Burdon (Ron Eldard), kommer in i bilden. Han blir känslomässigt involverad med Kathy och är beredd att missbruka sin ställning som polis för att hjälpa henne få tillbaka huset. Hans inblandning i konflikten kommer att få ödesdigra konsekvenser. Med ”Ett hus av sand och dimma” gör Vadim Perelman en stark regidebut. Perelman, som tidigare varit verksam som reklamfilmsregissör, har själv bakgrund som sovjetisk flykting. Den främsta styrkan hos manus, för vilket Perelman också delvis är ansvarig, är dels att det inte skriver oss rollkaraktärernas motiv och incitament på näsan, dels att det inte tar ställning för eller emot någondera part. Filmen skildrar en tvist som, om än i modern tappning, är av klassiskt snitt och lika gammal som människan själv. I forna tider avgjordes dylika konflikter inte sällan med svärdet i hand. Ben Kingsley gör en suverän prestation
som den förbittrade översten vars förtvivlade dröm
om ett anständigt liv i ett främmande land gör honom blind
för konfliktens moraliska aspekter. Kingsleys överste Behrani
är hård som stål, men som det kommer att visa sig står
han på bräcklig grund. |
||||
|