Till Café Crème Film!
                                         ÅRGÅNG 5 — HÖSTEN 2005
  HEM NYHETER ARTIKLAR CC:S BETYGSKALA REDAKTIONEN
Bild: triangelfilm

Kärlek mellan dröm och verklighet


järn 3:an [bin-jip]

Betyg:

FILMENS WEBBSIDA >>

Kort efter att hans förra film, ”Samaritan Girl”, hade premiär är den koreanske regissören Kim Ki-duk aktuell med en ny film, ”Järn 3:an”.

”Det är svårt att avgöra om den värld vi lever i är dröm eller verklighet”. Tae-suk (Jae Hee) lever ett skuggliv. Han bryter sig in i andra människors hus och bor där medan de är borta. Som tack för ”gästfriheten” gör han små tjänster, som att tvätta kläder och vattna blommorna. Så en dag bryter han sig in i ett hus som inte är så tomt som det verkar. Där bor Sun-hwa (Lee Seung-yeon). Tyst som en skugga iakttar hon Tae-suk en lång stund innan han till slut märker att hon finns där.

Sun-hwa ger sig av med Tae-suk och tillsammans fortsätter de att bryta sig in i bostäder där invånarna är borta. Dock visar det sig att det inte är lika lätt att vara två skuggor som en. Verkligheten, i form av andra människor, gör sig allt mer påmind och snart är det bara en tidsfråga när deras liv tillsammans ska vara slut.

Titeln ”Järn 3:an” syftar på en golfklubba, och golf spelar onekligen en viss roll i handlingen. Järn – något hårt och starkt – är dock absolut inte vad man associerar den här historien till. ”Järn 3:an” är snarast den skiraste av drömmar. Historien utspelar sig någonstans mellan dröm och verklighet. Ganska snart vet man inte vad som är vad, eller om människorna lever eller kanske är döda. När Sun-hwa smyger omkring i sitt eget hus utan att Tae-suk märker henne undrade i alla fall jag en stund om hon möjligen var ett spöke.

Det är alltid uppfriskande att se en film där man inte vet från första rutan hur den ska sluta, och där man lämnas med en hel del funderingar efter att den tagit slut. Vad handlar den här filmen om egentligen? Hur är det meningen att vi som åskådare ska uppfatta Tae-suks skuggliv? Man kan se honom både som någon som vägrar att bli vuxen, vägrar att ta ansvar för sitt liv och delta i samhällslivet som alla andra, eller som en rebell som står för fantasi och en möjlig väg ut i en alltför krass och kärlekslös värld. Regissören Kim Ki-duk ger ingen vägledning, kommer inte med några pekpinnar. Precis som personerna i filmen hittar en väg ut måste vi hitta en väg in i denna originella och fantasieggande historia.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Eftertryck eller annan kopiering är ej tillåten utan tillstånd.