Till Café Crème Film!
                           ÅRGÅNG 4 NUMMER 3 — MARS-APRIL 2003
  HEM NYHETER ARTIKLAR CC:S BETYGSKALA REDAKTIONEN
         :: CAFÉ CRÈME FILMARKIV ::
[an error occurred while processing this directive]

Med fokus på de stora frågorna
Av Kerstin Gustafson

Bild: COLUMBIA TRISTAR

Sweet Dreams
Regi: Sören Kragh-Jacobsen
Manus: Sören Kragh-Jacobsen och Anders Thomas Jensen
Medverkande: Iben Hjejle, Bronagh Gallagher, Martin Henderson, Ewen Bremner, Gary Lewis m. fl.

Betyg:

Att livet totalt kan förändras på ett ögonblick och att människan måste anpassa sitt liv efter den nya situationen är huvudtema i filmen ”Sweet Dreams” av den danske regissören Sören Kragh-Jacobsen.

”Sweet Dreams” handlar om två unga kvinnor som reser runt i Europa och tar tillfälliga arbeten. Efter att ha arbetat på en oljeplattform har de lyckats spara ihop en del pengar. De reser till Skottland och kommer med båt till en liten hamnstad där de ska stanna en kort tid för att sedan resa vidare. På kvällen går de ut och festar och blir kraftigt berusade. Det hela slutar med att de blir bestulna på sina hopsparade pengar. Frågan blir nu hur de ska komma ur den situationen. De behöver nya pengar snabbt för att kunna ta sig vidare till Glasgow. När Marie får ett erbjudande om att för en stor summa pengar bli gravid med en adelsman för att ge familjen en arvinge blir det svårt för henne att tacka nej även om hon till en början reagerar med avsky på förslaget. Väninnan Sophie övertalar henne att genomföra det och lovar Marie att hon ska hjälpa henne under de nio månaderna. Allting förändras emellertid och Marie står plötsligt ensam och gravid.

Temat att livet kan förändras på en kort stund är tydligt då Marie under en period av två, tre veckor går från ett kringresande och relativt kravlöst liv till en mycket komplicerad situation där hon står helt ensam och utan att veta vad hon ska ta sig till.

Karaktärerna i filmen är sammansatta personligheter som förvisso har goda hjärtan men som samtidigt ofta agerar för egen personlig vinning. En central fråga är just hur människan ska kunna överleva och därmed blir det en fokusering på pengar. Det är dock inte det ekonomiska i sig som är den starkaste drivkraften utan sökandet efter lycka. Pengar blir en väg för att försöka uppnå lycka.

Dessa komplexa människors öden och ageranden sammanflätas i både komiska och sorgliga intriger och situationer. Det är inte svårt att gripas av Maries problemfyllda situation och sorger. Att vidare framföra det komiska i det vemodiga blir inte plumpt utan i stället ett skickligt grepp. Det som filmen dock kan kritiseras för är att den bitvis inte går på djupet. Även om betraktaren berörs starkt av Maries öde finns det ändå en distans. Då vissa händelser och intriger är hårddragna lämnar det en känsla av overklighet som gör att filmen inte blir realistisk, trots att den gör vissa anspråk på att vara just det. I sin helhet är filmen emellertid en mycket vacker berättelse med fokusering på de stora frågorna i livet.

Det finns inslag av magisk realism i ”Sweet Dreams” på så vis att gränsen mellan dröm och verklighet är flytande. Det finns också ett återkommande motiv av en svävande fjäder som kommer som ett budskap till Marie. Handlingen knyts skickligt ihop genom att anspela på den dröm som Marie berättar om i inledningen. Även slutet går i linje med temat av filmen genom att visa att livet går sin egen väg och att allting inte alltid blir som vi tror. Och genom en svävande fjäder eller närvaron av ett par guldskimrande bjällror blir livet och döden, drömmen och verkligheten en sammanflätad, magisk enhet.




Copyright © 2003, Kulturtidskriften Café Crème
Webbredaktör: Lydia Duprat