Till Café Crème Film!
                           ÅRGÅNG 4 NUMMER 5 — HÖSTEN 2003
  HEM NYHETER ARTIKLAR CC:S BETYGSKALA REDAKTIONEN
         :: CAFÉ CRÈME FILMARKIV ::
[an error occurred while processing this directive]

Häftiga effekter i ett spöklikt Prag
Av Kerstin Gustafson

Bild: outnow.ch

The League of Extraordinary Gentlemen
Regi: Stephen Norrington
Manus: James Dale Robinson
I rollerna: Sean Connery, Shane West, Tony Curran, Stuart Townsend, Naseeruddin Shah, Peta Wilson, Jason Flemyng, Richard Roxburgh m. fl.

Betyg:

Kampen mellan det onda och det goda är tema i filmen ”The League” - ett tema som är föga unikt men ständigt aktuellt.

Den stora äventyraren Allan Quatermain (Sean Connery) blir hemkallad från Afrika för att leda en grupp - The League - med uppgift att stoppa den fruktade Fantomen från att uppnå världsherravälde. Hela gruppen är rekryterad av en man som kallas M och som i övrigt består av kapten Nemo, agenten Sawyer, den osynlige mannen Skinner, den odödlige Dorian Gray, vampyren Mina och kemisten och vetenskapsmannen Dr Jekyll med avkomman Mr Hyde. Denna högst märkliga grupp har ett par timmar på sig att ta sig till Venedig där Fantomen har placerat en dominokedja av bomber för att sänka hela staden. Ligan åker i kapten Nemos högteknologiska skepp som även kan färdas under vatten. Sedan följer ett kaos av explosioner, biljakter och slagsmål. Gruppen lyckas rädda Venedig från förstörelse men är att tvungna att fortsätta jakten på Fantomen till dennes enorma vapenindustri där en gigantisk militärapparat är under uppbyggnad.

Resten är inte så svår att räkna ut. Självklart finns det en förrädare i gruppen men det är inte den person som de andra först misstänker. Mer komplicerat än så blir det inte.

”The League” är bland annat inspelad i Prag och på Maltas grannö Gozo. Miljön är fantastisk, som en saga fast spöklik. Dessutom är de tekniska effekterna enastående även om de visas i ett så högt tempo att åskådarna knappt hänger med. ”The League” fastnar i samma problem som många andra filmer i den här genren - alla resurser läggs på det tekniska och resultatet blir häftiga effekter men en blek och förutsägbar handling. Berättelsen blixtrar förbi lika snabbt som effekterna och därmed griper den inte tag utan stannar på ytan. Som åskådare sitter man totalt oberörd för personernas öden och ändamål och i det sammanhanget kan inte en fantastisk teknologi uppväga känslan av meningslöshet.


FILMENS WEBBPLATS >>




Copyright © 2003, Kulturtidskriften Café Crème
Webbredaktör: Lydia Duprat