ÅRGÅNG 5 — HÖSTEN 2005
|
|||
CAFÉ CRÈME I VÅR |
Hörboken är mer än en bok Tillhör du dem som ännu inte upptäckt hörboken? I så fall: styr kosan mot närmaste bibliotek och upptäck skatten som väntar på dig. Hörböcker har funnits i många år nu – själv har jag lyssnat på dem sedan 1995 – och de har lyft läsupplevelsen till nya och oväntade höjder. En bra hörbok för tanken till radioteaterproduktioner. Även om hörböcker i regel läses in av en enda person – oftast en skådespelare men ibland författaren själv – kan inläsaren många gånger utan svårighet gestalta olika karaktärer genom skiftningar i tonhöjd och andra för skådespelaren tillgängliga tolkningsredskap. En av de mer erfarna och mest anlitade inläsare av hörböcker är skådespelaren Torsten Wahlund. Wahlund kan utan vidare gestalta ett halvdussin karaktärer utan att man för ett ögonblick svävar i ovisshet om vem det är som står för vilken replik. Bland det bästa som jag lyssnat på med Torsten Wahlund – bland det bästa som jag har lyssnat på över huvud taget – är Maj Sjöwall och Per Wahlöös serie Roman om ett brott – med andra ord böckerna om kriminalkommissarien Martin Beck. Wahlunds tolkning av böckerna är klockren och ytterst angenäm. En annan bok som Torsten Wahlund förvandlat till ett gripande drama är Karin Fossums Älskade Poona. Han närmar sig texten med sådan ömsinthet och insiktsfullhet att varje ord berör – ibland illa, vilket är tanken då Älskade Poona är en tragisk historia. På senare tid har Torsten Wahlunds tolkningar blivit avsevärt svagare; numera mumlar han fram snarare än läser upp texten. Jag misstänker att Wahlund försöker förnya sig med resultatet att det helt enkelt har blivit svårare att förstå vad han säger. Det finns de som gillar och de som inte gillar Håkan Nessers böcker, men saken är den att Nesser ägnar sig åt minst två litterära grenar samtidigt. Hans mest kända böcker är de om poliskommissarien Van Veteren i den påhittade staden Mardaam. Kännetecknande för dessa böcker är att de vänder sig till en bredare publik, liksom flertalet av hans övriga böcker som kan sägas tillhöra deckargenren. Men parallellt med detta ägnar sig Håkan Nesser åt den sorts litteratur som man frestas att kalla Litteratur med stort L. Bland dessa böcker kan nämnas Kim Novak badade aldrig i Genesarets sjö och uppföljaren …och Picadilly Circus ligger inte i Kumla. Bägge finns som hörböcker, och den förstnämnda hör till de absolut bästa böcker jag någonsin lyssnat på. Håkan Nesser läser in den själv och gör det så jäkla bra att ingen utbildad skådespelare hade kunnat mäta sig med honom. Men det är inte hela sanningen, förstås: faktum är att Kim Novak badade aldrig i Genesarets sjö dessutom är ett litet mästerverk. En hörboks kvalitet är inte avhängig av inläsarens begåvning enbart: mycket kan gå fel mellan inläsningen och den färdiga hörboken. Efter inläsningen vidtar efterredigering och klippning av ljudspåren, därtill måste brus avlägsnas och inspelningens toppar och dalar jämnas av. Det är frågan om en omfattande process där varje led inverkar på slutproduktens kvalitet. I Sverige finns det i dagsläget två eller tre företag som ägnar sig åt produktion av hörböcker, och kvaliteten dem emellan är skiftande. Låna hörböcker på biblioteken, lyssna och jämför innan du bestämmer dig för att lägga pengar på en hörbok. Tack vare hörbokens tillkomst har en
rad urtråkiga hushållssysslor förvandlats till angenäma
aktiviteter. Numera har jag exempelvis ingenting emot att stryka kläder
– under förutsättning att jag kan lyssna på en ljudbok
samtidigt. Att jogga under vintertid är ingen höjdare –
men lyssnar man på en bra hörbok på samma gång
märker man varken kyla eller mjölksyra. Hörböcker
är dessutom den bästa medicinen mot jet lag efter en längre
flygning. De har räddat mig många gånger! För hur
spännande och intressant en hörbok än är så
kräver lyssnandet ett visst mått av koncentration. Och att
befinna sig i ett tillstånd av oavbruten koncentration tröttar
ut en efter ett tag. | ||
Copyright
© 2004, Kulturtidskriften Café Crème |
|||
|