ÅRGÅNG 5 — HÖSTEN 2005
Vad är Café Crème? Vi på Café Crème Nyhetsbrev Kontakt Länkar
Pseudo Intryck Prosa Lyrik Arkiv

CAFÉ CRÈME I VÅR

A R T I K L A R
Scen: Singoalla i Hagaparken
Klippdockor från 60-talet
Läst: Choklad. Fakta, historia, passion
Läst: Samurajsommar
Läst: Den amerikanska flickan
Läst: Terra Nullius
Läst: Vetenskap eller villfarelse
Läst: Simos drömmaren
Läst: Den fula prinsessan
Läst: LBD
Läst: Silverapan
Läst: Skulden
Läst: Eragon - Arvtagaren
Fugu: Dödligt gott
Kvinnliga faraoner
"Saltis" i Saltsjöbaden?
Utdöd? Du skämtar väl!
The Spider Rules!
Fredag den trettonde
Konst: Angående konst och frihet
Musik: Something to Be Shared
Musik: Timeless Music
Musik: Summertime at Dalhalla
Läst: Björns bokkrönika våren 2005
Läst: Anne Franks dagbok
Läst: Orre, trast och trana
Läst: Dorés bibel
Läst: Sabotage
Läst: Mörkrets tjänare
Läst: Boktips inför hängmattan
Scen: Platonov
Foto: Färgsprakande provokation
Scen: Aprilhäxan
Utrotat djur Australiens heliga Graal
En skandalkarriär värd att belysa
I sus och dus med Brus
Berlin andra gången gillt
Könsroller under bronsåldern
Kristian II: Tyrann eller älskad kung?
Kuba: ständigt mot friheten
I den verkliga diktaturen
Destruktiviteten är en konstant
Katja Timgren får Slangbellan
Läst: Bläckhjärta
Läst: Kejsarens magi
Läst: Lucindas hemlighet
Läst: Da Vinci-koden
Läst: Terra Hexa
Läst: Stjärnornas stad
Läst: Åklagare är en som lagar bilar
Läst: Idun - Sagan om Valhalla

P R O S A
Långt hemifrån

L Y R I K
Dikter från Kuba

P S E U D O
Hur man ger sin katt ett piller

I N T R Y C K
Fisketur med Moses


Tjechovs sista pjäs är visserligen en uttalad komedi, men det rappa spel som här dominerar gör inte pjäsens valörrikedom full rättvisa. foto: bengt wanselius

Synnerligen sevärd

TEATER
• • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • •
STOCKHOLMS STADSTEATER
Körsbärsträdgården
av Anton Tjechov
Översättning: Astrid Baecklund och Herbert Grevenius
Regi: Lennart Hjulström
Scenografi: Sören Brunes
I rollerna: Gunilla Nyroos, Marie Robertson, Stina Rautelin, Sten Ljunggren, Leif Andrée, Gustaf Hammarsten m. fl.

Lennart Hjulströms iscensättningar har väl knappast brukat präglas av sceniskt nytänkande; snarare har han vidmakthållit ett traditionellt naturalistiskt spel - och detta framgångsrikt inte minst de gånger han tagit sig an Lars Norén.

Nu har Lennart Hjulström satt upp Tjechovs Körsbärsträdgården på Stockholms stadsteaters voluminösa stora scen - en uppsättning som på ett spännande vis blandar en beprövad naturalism med scenisk uppfinningsrikedom och trendigt teatrala övertoner.

Redan i Sören Brunes Laura Ashleyliknande körsbärsblommiga fondtapeter anslås en bjärt disharmoni. Här spelas minsann ingen stämningsburen, traditionellt salongsinramad Tjechov; här ges plats för såväl fräcka övertoner i gestik och ett allmänt frejdigt komedispel.

Körsbärsträdgården, Tjechovs sista pjäs, är visserligen en uttalad komedi, men det rappa spel som här dominerar gör inte pjäsens valörrikedom full rättvisa. Detta till trots har Lennart Hjulström åstadkommit en synnerligen sevärd iscensättning, med ett skådespeleri som lyser av lust.

Gunilla Nyroos som Ljubov har en pondus och erfarenhet som gör denna bärande roll tydlig men kanske saknar hon litet den känslighet som här är så viktig. Säkrare är Sten Ljunggren i rollen som brodern: han framträder som en kongenialt fördrömd äldre man: älskvärd, frånsprungen av sin tid. Anja och Varja görs flickaktigt käcka av Marie Robertson och Stina Rautelin, medan den stenrike köpmannen Lopachin ges en passande demonisk underton av Leif Andrée. Gustaf Hammarsten som studenten Trofimov känns väl inte riktigt vuxen sin roll - vilket i detta fall paradoxalt nog förhöjer effekten, eftersom Trofimov är en sådan skrävlande, löst sammansatt figur.

Några av birollerna görs briljant: Peter Engmans förläste bokhållare Epichodov snubblar över möbler och trappor likt en närsynt Gustaf Fröding och den gamle betjänten Firs ges i Jonas Falks gestaltning en bärande roll: en spelbricka mellan gammalt och nytt (oerhört starkt betonat genom föreställningens avslutande yxhugg).

Lennart Hjulström har accentuerat striden mellan herrgårdssyskonens idealism och Lopachins kallhamrade pragmatism. Studenten Trofimov framträder här som en kommunistrebell, en utopist som lika gärna kunde ha hållit sina brandtal på 1970-talet; Lopachin däremot är marknadsekonomins cynism inkarnerad. Mot slutet ryker det ur en fabriksskorsten, och körsbärsträdgården huggs ned… Här bjuds en tolkning som närmar sig Peter Steins legendariska på Berlins Schaubühne för drygt trettio år sedan: Stein såg i Lopachins handlande råkapitalismens samtida härjningar.


- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Eftertryck eller annan kopiering är ej tillåten utan tillstånd.

Copyright © 2004, Kulturtidskriften Café Crème