STOCKHOLMS
STADSTEATER Körsbärsträdgården
av Anton Tjechov Översättning: Astrid Baecklund och
Herbert Grevenius
Regi: Lennart Hjulström
Scenografi: Sören Brunes
I rollerna: Gunilla Nyroos, Marie Robertson, Stina Rautelin, Sten
Ljunggren, Leif Andrée, Gustaf Hammarsten m. fl.
Lennart Hjulströms iscensättningar har
väl knappast brukat präglas
av sceniskt nytänkande; snarare har han vidmakthållit ett traditionellt
naturalistiskt spel - och detta framgångsrikt inte minst de gånger
han tagit sig an Lars Norén.
Nu har Lennart Hjulström satt upp Tjechovs
Körsbärsträdgården på Stockholms stadsteaters
voluminösa stora scen - en uppsättning som på ett spännande
vis blandar en beprövad naturalism med scenisk uppfinningsrikedom
och trendigt teatrala övertoner.
Redan i Sören Brunes Laura Ashleyliknande körsbärsblommiga
fondtapeter anslås en bjärt disharmoni. Här spelas minsann
ingen stämningsburen, traditionellt salongsinramad Tjechov; här
ges plats för såväl fräcka övertoner i gestik
och ett allmänt frejdigt komedispel.
Körsbärsträdgården, Tjechovs sista pjäs, är
visserligen en uttalad komedi, men det rappa spel som här dominerar
gör inte pjäsens valörrikedom full rättvisa. Detta
till trots har Lennart Hjulström åstadkommit en synnerligen
sevärd iscensättning, med ett skådespeleri som lyser av
lust.
Gunilla Nyroos som Ljubov har en pondus och erfarenhet som gör denna
bärande roll tydlig men kanske saknar hon litet den känslighet
som här är så viktig. Säkrare är Sten Ljunggren
i rollen som brodern: han framträder som en kongenialt fördrömd
äldre man: älskvärd, frånsprungen av sin tid. Anja
och Varja görs flickaktigt käcka av Marie Robertson och Stina
Rautelin, medan den stenrike köpmannen Lopachin ges en passande demonisk
underton av Leif Andrée. Gustaf Hammarsten som studenten Trofimov
känns väl inte riktigt vuxen sin roll - vilket i detta fall
paradoxalt nog förhöjer effekten, eftersom Trofimov är
en sådan skrävlande, löst sammansatt figur.
Några av birollerna görs briljant: Peter Engmans förläste
bokhållare Epichodov snubblar över möbler och trappor
likt en närsynt Gustaf Fröding och den gamle betjänten
Firs ges i Jonas Falks gestaltning en bärande roll: en spelbricka
mellan gammalt och nytt (oerhört starkt betonat genom föreställningens
avslutande yxhugg).
Lennart Hjulström har accentuerat striden mellan herrgårdssyskonens
idealism och Lopachins kallhamrade pragmatism. Studenten Trofimov framträder
här som en kommunistrebell, en utopist som lika gärna kunde
ha hållit sina brandtal på 1970-talet; Lopachin däremot
är marknadsekonomins cynism inkarnerad. Mot slutet ryker det ur en
fabriksskorsten, och körsbärsträdgården huggs ned…
Här bjuds en tolkning som närmar sig Peter Steins legendariska
på Berlins Schaubühne för drygt trettio år sedan:
Stein såg i Lopachins handlande råkapitalismens samtida härjningar.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
- - - - - -
Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Eftertryck
eller annan kopiering är ej tillåten utan tillstånd.