ÅRGÅNG 5 — HÖSTEN 2005
Vad är Café Crème? Vi på Café Crème Nyhetsbrev Kontakt Länkar
Pseudo Intryck Prosa Lyrik Arkiv

CAFÉ CRÈME I VÅR

A R T I K L A R
Scen: Singoalla i Hagaparken
Klippdockor från 60-talet
Läst: Choklad. Fakta, historia, passion
Läst: Samurajsommar
Läst: Den amerikanska flickan
Läst: Terra Nullius
Läst: Vetenskap eller villfarelse
Läst: Simos drömmaren
Läst: Den fula prinsessan
Läst: LBD
Läst: Silverapan
Läst: Skulden
Läst: Eragon - Arvtagaren
Fugu: Dödligt gott
Kvinnliga faraoner
"Saltis" i Saltsjöbaden?
Utdöd? Du skämtar väl!
The Spider Rules!
Fredag den trettonde
Konst: Angående konst och frihet
Musik: Something to Be Shared
Musik: Timeless Music
Musik: Summertime at Dalhalla
Läst: Björns bokkrönika våren 2005
Läst: Anne Franks dagbok
Läst: Orre, trast och trana
Läst: Dorés bibel
Läst: Sabotage
Läst: Mörkrets tjänare
Läst: Boktips inför hängmattan
Scen: Platonov
Foto: Färgsprakande provokation
Scen: Aprilhäxan
Utrotat djur Australiens heliga Graal
En skandalkarriär värd att belysa
I sus och dus med Brus
Berlin andra gången gillt
Könsroller under bronsåldern
Kristian II: Tyrann eller älskad kung?
Kuba: ständigt mot friheten
I den verkliga diktaturen
Destruktiviteten är en konstant
Katja Timgren får Slangbellan
Läst: Bläckhjärta
Läst: Kejsarens magi
Läst: Lucindas hemlighet
Läst: Da Vinci-koden
Läst: Terra Hexa
Läst: Stjärnornas stad
Läst: Åklagare är en som lagar bilar
Läst: Idun - Sagan om Valhalla

P R O S A
Långt hemifrån

L Y R I K
Dikter från Kuba

P S E U D O
Hur man ger sin katt ett piller

I N T R Y C K
Fisketur med Moses


Venetianska kurtisaner
Eller renässansens lyxprostituerade

I bland annat Venedig fanns under renässansen så kallade kurtisaner, ett slags flärdfulla och tämligen bildade överklassprostituerade. Många av dem hade det så gott ställt att de hade flotta hem och garderober värdiga kungligheter. En del fungerade som adelns mätresser, medan andra var affärskvinnor med nya kunder varje kväll. De kan också beskrivas som en sexualiserad version av aristokratiska kvinnor. Dock stod de utanför det sociala skyddsnät respekterade kvinnor hade, och var tvungna att klara sig själva.

Tidvis var det emellertid rentav svårt att skilja kurtisanerna från adeln, och för att komma tillrätta med detta problem skapades lagar som reglerade klädedräkten. Ingen prostituerad, det vill säga också kurtisanerna, fick hädanefter bära guld, silver eller silke. Även halsband, pärlor och ädelstensinfattade eller släta ringar blev förbjuden frukt för dem. Naturligtvis ignorerades dessa lagar av i stort sett alla.

Veronica Franco (ca 1546-1591) var bildad och skrev dikter. Tavlan är målad av Jacoppo Tintoretto.

Lagstiftningen hade till syfte att skydda Venedigs så kallat respektabla kvinnor, medan förekomsten av flärdfulla kurtisaner samtidigt visade på stadens välstånd. Detta var styresmännen väl medvetna om, något som förefaller något paradoxalt.

Hur såg de då ut? Ja, det finns målningar av en del av dem, och klädedräktens material tycks ofta ha varit kostbart. De hade också ofta iögonenfallande frisyrer. Vare sig samtiden ville det eller ej, var det ofta kurtisanerna som skapade modet, även om deras kläder var betydligt mer extrema än gemene mans, vilket osökt kommer mig att tänka på dagens haute couture.

Som bekant var nästan varje del av femtonhundratalsdräkten avtagbar, och således fastsnörd. Kurtisanerna anammade självklart detta mode, med tillägget att de visade mycket hud. Tidvis tycks till exempel bara bröst ha varit högsta mode. Kurtisanerna bar vidare ofta manliga underplagg, såsom broderade knäbyxor av linne.

Många av de venetianska kurtisanerna var som sagt bildade, och författade bland annat dikter. Exempel på ett par sådana poeter är Tullia d'Aragona (ca 1510-1556) och Veronica Franco (ca 1546-1591). När man läser om dem tycks det som att kurtisankarriären var något som gick i arv, eftersom båda synes ha halkat in på banan genom sina mödrar. I Il Catalogo di tutte le principale et piu honorate cortigiane di Venezi finns de mest prominenta kurtisanerna listade, och man kan häri hitta till exempel namn, adresser och taxa, och till vem man skulle betala.


- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Eftertryck eller annan kopiering är ej tillåten utan tillstånd.

Copyright © 2004, Kulturtidskriften Café Crème