ÅRGÅNG 5 — HÖSTEN 2005
|
|||||||
CAFÉ CRÈME I VÅR |
Vilda och tama tigrar motiv i Rusths konst
Stora, färgstarka målningar möter besökaren på Galleri Ferm. Brandgula hus trängs med tigeraffärer, regnbågar, hundar, cyklar, blommor, parisiska kafébord och mycket, mycket mer. Det är konstnären Ian Rusth som ställer ut sina senaste verk och det är en fantastisk livsglädje som tar sig uttryck i den vackra lokalen i Vasastaden. Vid en hastig anblick av bilderna går tankarna till Paris. Det är typiska uteserveringar, små butiker och de klassiska vitmålade husen som vittnar om en fransk influens. Ian Rusth berättar att han älskar Paris och att han har varit där många gånger. Men han påpekar att han främst hämtar inspiration från en fantasivärld där det finns många element och symboler. Vissa är återkommande som plåthjärtat och skylten för enkelriktad trafik. Det finns många djurmotiv i bilderna och Ian Rusth berättar att han sedan barndomen har varit fascinerad av cirkus. Han minns när han bodde i Trollhättan och cirkusen kom till stan. På den tiden var det inte så stränga regler utan elefanter och lejon fördes genom stadens centrum. Detta finns som motiv i en av hans tidigare målningar och i den aktuella utställningen finns en tigeraffär där både tama och vilda tigrar är till salu. Ian Rusth är autodidakt, det vill säga självlärd. Han har inte gått några konstskolor vilket han är glad över i dag. Han menar att han förmodligen inte skulle våga måla på det sättet han gör om han hade fått en klassisk skolning. I stället läste han mycket om konst och provade sig fram till en egen stil. Ramar gjorda av gamla dörrfoder är ett annat karakteristiskt inslag i hans konst. I den aktuella utställningen finns ytterligare en variant av ramar och det är målade plywoodmaterial med guldinristningar. Och utöver tavlorna finns träskåp med dekorerade skåpsdörrar samt flaskor med målade motiv.
- Man kunde göra så på 70-talet eftersom det var mycket billigare att leva, säger Ian. Skatterna var inte lika höga på den tiden och det man betalade för att hyra en lägenhet var bara en bråkdel av vad det kostar i dag. År 1977 tog han båten till Amsterdam och cyklade därifrån till Paris. Han tältade i Bois de Boulogne och åkte buss med en kompis till Rivieran. När han kom hem ett par månader senare hade han sin första utställning på ett galleri i Göteborg. Sedan dess har han ställt ut sin konst på olika gallerier i Sverige, Danmark och London. De senaste 14 åren har han haft utställningar ungefär vartannat år på Galleri Ferm.
När det var vernissage för utställningen för två veckor sedan kom mellan 500 och 600 personer. I stort sett alla verk såldes under en kväll. Och det är inte svårt att förstå varför Ian Rusths målningar går åt som smör i solsken. De öppnar portarna till en fantasivärld som är fylld av glädje och värme. Som åskådare blir man oerhört påverkad av de starka färgerna och de ofta naivistiska motiven. Det är så långt ifrån skandinavisk minimalism man kan komma och bakom framgången går det att ana en längtan tillbaka till den här typen av måleri, som om vi efter år av bleka färger och raka linjer behöver se böljande former och en sprudlande detaljrikedom. - Jag försöker föra in lite humor i konsten. Det är ju något som ofta saknas i den här branschen, konstaterar han avslutningsvis. Och visst finns det humor bland kaffedrickande
hundar och skrattande fiskar. Ibland är roliga detaljer gömda bakom de mer iögonfallande
motiven. Därmed finns det en poäng i att iaktta verken flera gånger
samt både nära och på avstånd. | ||||||
Copyright
© 2004, Kulturtidskriften Café Crème Webbredaktör: Lydia Duprat |
|||||||
|