Redig manual
för skrivsugna
Av Lydia Duprat
LITTERATUR |
 |
•
• • • • • • • • •
• • • • • • • • •
• • • • • • • • •
• |
Skriv
på! En romanförfattares syn på skönlitteratur
och författarskap
Elizabeth George
Prisma 2005
ISBN: 91-518-4423-0
Sidantal: 272
Cirkapris: 171 kr |
Att skriva en skönlitterär roman när
man lider av akut fantasibrist är
infernaliskt svårt. Tro mig – jag har provat, inte en utan
flera gånger. Man har språket till sitt förfogande, men
ingen historia att berätta. Eller säg att man kommer på
en historia som man känner på sig vore värd att berätta;
man fattar pennan eller sätter sig framför datorn och börjar
skriva, bara för att en kvart senare inse att den lovande historien
går att sammanfatta på fem rader, vilket är precis vad
man just gjort.
Vad gör då det hugade men ännu
inte realiserade författarlöftet? Jo, hon vänder sig till
proffsen i branschen och hoppas få mycket handfasta tips på
hur man bär sig åt för att åstadkomma en roman.
Jag har läst ett antal manualer över konsten att skriva skönlitterärt
i mina dagar, och nu har turen kommit till den amerikanska deckarförfattaren
Elizabeth George, som utkommit med en handbok i skrivandets konst, Skriv
på! En romanförfattares syn på skönlitteratur och
författarskap.
Jag måste erkänna att jag aldrig läst
en deckare av Elizabeth George. Jag har försökt, men Georges
långrandiga stil föll mig inte i smaken. Det var därför
med ett mått av skepsis som jag gav mig i kast med Skriv på!.
Men mina reservationer kom på skam: Elizabeth George har skrivit
en redig manual som med all sannolikhet kommer att hjälpa folk komma
i gång med sitt skrivande.
Skriv på! är en överskådlig
volym fylld med verkligt konkreta råd och tips på hur man
lämpligen bär sig åt för att skriva en roman. Elizabeth
George behandlar romanuppbyggnadens olika delar i skilda kapitel, och
hon går grundligt tillväga. Hon behandlar betydelsen av personskildringen,
inramningen och miljön. Hon uppmanar den blivande författaren
att lära känna sina karaktärer på djupet –
ju mer genomtänkta karaktärerna är, menar hon, desto mer
helgjutna och följaktligen trovärdigare blir de. Vidare beskriver
hon vilka fördelar respektive nackdelar det finns med olika berättarperspektiv,
hur man bäst skriver dialog och vad man ska tänka på när
man bygger upp intrigen.
Minuspoäng får Skriv på!
för de tråkiga utdrag från skönlitterära verk
– däribland sina egna – som Elizabeth George använder
sig av för att illustrera romanuppbyggnadens beståndsdelar.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
- - - - - -
Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Eftertryck
eller annan kopiering är ej tillåten utan tillstånd.
|