ÅRGÅNG 4 NUMMER 6 — 22 OKTOBER 2003
Vad är Café Crème? Vi på Café Crème Nyhetsbrev Kontakt Länkar
Pseudo Intryck Prosa Lyrik Arkiv

CAFÉ CRÈME I VÅR

A R T I K L A R
Scen: Singoalla i Hagaparken
Klippdockor från 60-talet
Läst: Choklad. Fakta, historia, passion
Läst: Samurajsommar
Läst: Den amerikanska flickan
Läst: Terra Nullius
Läst: Vetenskap eller villfarelse
Läst: Simos drömmaren
Läst: Den fula prinsessan
Läst: LBD
Läst: Silverapan
Läst: Skulden
Läst: Eragon - Arvtagaren
Fugu: Dödligt gott
Kvinnliga faraoner
"Saltis" i Saltsjöbaden?
Utdöd? Du skämtar väl!
The Spider Rules!
Fredag den trettonde
Konst: Angående konst och frihet
Musik: Something to Be Shared
Musik: Timeless Music
Musik: Summertime at Dalhalla
Läst: Björns bokkrönika våren 2005
Läst: Anne Franks dagbok
Läst: Orre, trast och trana
Läst: Dorés bibel
Läst: Sabotage
Läst: Mörkrets tjänare
Läst: Boktips inför hängmattan
Scen: Platonov
Foto: Färgsprakande provokation
Scen: Aprilhäxan
Utrotat djur Australiens heliga Graal
En skandalkarriär värd att belysa
I sus och dus med Brus
Berlin andra gången gillt
Könsroller under bronsåldern
Kristian II: Tyrann eller älskad kung?
Kuba: ständigt mot friheten
I den verkliga diktaturen
Destruktiviteten är en konstant
Katja Timgren får Slangbellan
Läst: Bläckhjärta
Läst: Kejsarens magi
Läst: Lucindas hemlighet
Läst: Da Vinci-koden
Läst: Terra Hexa
Läst: Stjärnornas stad
Läst: Åklagare är en som lagar bilar
Läst: Idun - Sagan om Valhalla

P R O S A
Långt hemifrån

L Y R I K
Dikter från Kuba

P S E U D O
Hur man ger sin katt ett piller

I N T R Y C K
Fisketur med Moses


Pippi Långstrump möter verkligheten
Av Andreas Hedberg

MUSIK Malin + Rasmus = Sant
• • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • •
Fula gubben Hitler (singel)
Artist: Stefan Sundström
Skivbolag: National 2004



Astrid Lindgrens sagofigurer har blivit populärkulturellt allmängods, vilket innebär att de relativt ofta dyker upp i konst och musik. Men hur framställs de och vilka roller får de spela? För att finna svaren har Café Crème lyssnat på två svenska trubadurer, Stefan Sundström och Lars Winnerbäck.

Barnböckernas värld är begränsad. Pippi Långstrump kan ramla ner i klyftor eller slåss med rånare utan att råka illa ut. Verkligheten är annorlunda; här kan vi bli nedslagna i en mörk gränd eller spräcka skallen mot en spetsig sten. Den som tolkar verkligheten med hjälp av mönster från barnboksvärlden – eller tvärtom för den delen – kommer att bli besviken.

En av Stefan Sundströms senaste kompositioner heter ”Snickerboa” (”Fula gubben Hitler”, 2004). I texten konfronteras Astrid Lindgrens sagovärld med den moderna vardagen. Visan börjar som en drömskildring, med orden ”I natt jag drömde något som jag aldrig drömt förut”. Men idyllen drabbas snabbt av en besvärande tomhet. Alla godnattsagor har tagit slut, sjunger Sundström, och drar med sig lyssnaren tillbaka till snickerboa, där Emils träfigurer dansar som mörka demoner på hyllorna.

Pippi i kravallerna
När Pippi Långstrump träder in på drömscenen är hon trött och söndersminkad ”som en sen Marilyn Monroe”. En entusiastisk publik skriker och applåderar åt sin idol, men Pippi darrar förskräckt och vill gå, medan vita tabletter faller ur hennes mun. Visans jagfigur sitter i ”ett överflöd av sex och stiliserad död” – en värld som förlorat barndomens oskuld – och ser Emils pappa falla ihop bakom scenen och dö.

Vi frammanar sagofigurerna, sjunger Sundström. Vi säger lycka till och låter dem gå ut i verkligheten. Och så går det som det går. Pippi Långstrump samlar sig, plockar upp sitt hjärta ur rännstenen och åker till Göteborg där hon får stryk av Kling och Klang under kravallerna i Vasaplatsen. I rätten tvingas hon förneka polisens övervåld, ”så att ingen känner sorg för Göteborg”. Hon luttras i sin konfrontation med verkligheten, ger upp väntan på pappa Efraim – ”han var visst ingen kung på sydlig ö” – och dansar ut ur Sundströms uppgivna visa, medan Emil ”krossar rutorna och flyr”.

Vuxenvärld och barndom
”Snickerboa” är berättelsen om illusioner som krossats, men framför allt handlar texten om hur barndomens oskuld går förlorad. ”Jag vill ju tro […] att Jesus bjuder på choklad åt alla barn som tror på hjärtats melodi”, sjunger Sundström, men det är omöjligt, för ”sen får barnen Imovane och […] skam och fan, det kallas att va vuxen, stark och fri”. Vuxenvärlden är otrygg och mörk jämfört med minnet av den bekymmerslösa barndomen. Den slutsatsen är inte det minsta unik. Pär Lagerkvist ägnade en av sina mest kända dikter, ”Vem gick förbi min barndoms fönster”, åt samma problem. Hos Viktor Rydberg är förlusten av barndomens oskuld ett ständigt återkommande tema, exempelvis i dikten ”Barndomspoesien” eller den nostalgiska romanen Vapensmeden (1891).

Ronja på dårhus
En annan som beskrivit barndomens förlorade trygghet med hjälp av Astrid Lindgrens sagovärld är Stefan Sundströms trubadurkollega Lars Winnerbäck. ”Balladen om konsekvenser” (”Rusningstrafik”, 1997) placerar Pippi Långstrump och Ronja Rövardotter i en oförstående modern verklighet som inte tillåter guldfyllda kappsäckar eller högljudda vårskrik. Pippi har åkt dit för får våld mot tjänsteman, och sitter med grånade flätor på en fuktig kvinnoanstalt. Ronja har hamnat på dårhus för sina svåra hallucinationer om fåglar med ansikten. Birk har fallit ner i helvetesgapet för sista gången.

Hos Winnerbäck blir Astrid Lindgrens figurer blåögda idealister som det materialistiska samhället varken förstår eller tolererar. De ”hade drömmar, och det kunde man visst ändra på”. Men precis som hos Sundström är Pippi Långstrump mest av allt ett naivt barn som råkat illa ut. ”Rusningstrafik” är en samling sånger om urbanisering, alienation och förlorad barndom. I ”En av alla dom” sjunger Winnerbäck att han ”varit barn men sen glömt bort den färdigheten”. I ”Ingen har lust” konstaterar han att ”vi var naiva, glada barn, tills vuxenlivet hann ifatt”. Kvar finns minnet av barndomens okuvliga trygghet – Viktor Rydberg kallade den ”paradishägringen” – och nostalgin över en tid då Astrid Lindgrens berättelser verkade rimliga.

Lyssna och läs:
• Pär Lagerkvist: ”Vem gick förbi min barndoms fönster” (t.ex. i Svensk dikt. Från trollformler till Frostenson, 1995)
• Viktor Rydberg: ”Barndomspoesien” (i samma bok)
• Stefan Sundström: ”Snickerboa” (b-sida på ”Fula gubben Hitler”, 2004)
• Lars Winnerbäck: ”Balladen om konsekvenser” (”Rusningstrafik”, 1997)

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Eftertryck eller annan kopiering är ej tillåten utan tillstånd.

Copyright © 2003, Kulturtidskriften Café Crème
Webbredaktör:
Lydia Duprat