ÅRGÅNG 5 — HÖSTEN 2005
|
|||||
CAFÉ CRÈME I VÅR |
Lyckad fusion
Med Miles Davis i spetsen blandade jazzmusikerna på 60-talet jazzen med den elektriska rocken, vilket utmynnade i den så kallade fusion-musiken. Bugge Wesseltoft från Norge är en i grunden traditionell jazzmusiker som på senare år börjat göra en nutida variant av fusion. I dag blandar jazzmusiker oftare sin musik med den elektroniska dansmusiken. I Wesseltofts fall tar den elektroniska biten över, vilket resulterar i en väldigt jazzig electronica. Bugge intar först scenen solo. Precis som en vanlig electronica-artist använder han laptop-datorn som ett instrument, där förinspelade rytmer och ljud bearbetas och spelas upp i real-time, i Wesseltofts fall på vad som verkar vara ett tämligen improviserat sätt. Till detta går han loss på ett rhodes-piano. Det faktum att Wesseltoft kan spela ett ”riktigt” instrument höjer hans musik långt över den genomsnittliga electronica-artistens, som i de flesta fall enbart använder datorn. Wesseltofts rhodes-improvisationer skänker musiken det sväng som helt enkelt inte går att uppbåda utan att rent fysiskt kunna påverka de toner som alstras. Den datorbaserade musiken är ofta till för att dansas till, och liveframträdanden brukar ofta vara helt meningslösa att titta på. En intressant aspekt av Wesseltofts framträdande är dock hur han spelar in pianoslingor, perkussionsfigurer eller sångslingor i datorn live för att sedan loopa dessa. Detta gör det faktiskt ganska underhållande att även titta på hans framträdande. Efter att ha kört på egen hand
ett tag intas scenen av fler musiker; en trummis, basist och två
datorbaserade musiker. Nu är det ungefär som att titta på
en vanlig jazzkonsert, med undantaget av att man inte riktigt vet vilka
av musikerna som gör vad. | ||||
Copyright
© 2004, Kulturtidskriften Café Crème Webbredaktör: Lydia Duprat |
|||||
|