Fästning Sverige
Av Theodor Stenevang
|
illustration: anna-maria törnblom |
Sverige är en schweizerost av sten. Visserligen har
vi jordbruksslätter
här och där i den södra halvan, men på det hela taget är
landet gjort av granit. Detta urberg är perfekt för att spränga
ut tunnlar och bergrum.
När jag var barn hade familjen en sommar besök av en familj från
USA som var bekantas bekanta. Mannen i familjen var professor i geologi.
Under en hel dag av deras besök körde farsan runt med professorn
i bil till olika ställen där vägbyggen och annat medfört
att stora, släta bergväggar sprängts fram längs vägen.
Professorn var i extas och fotograferade som en galning. Han förklarade
att det vi såg var bilder av Jordens barndom. De slingrande mönster
i olika färger som vi tittade på berättade om hur berget
en gång bildats.
Det är nämligen så att den skandinaviska halvön vilar
på ett jättelikt urbergsblock som på geologspråk heter
Fennoskandia. Urberg finns över hela jorden, men Sverige och Norge är
speciella eftersom urberget här tittar upp genom ett tunt jordlager
nästan överallt. I andra delar av världen ligger berget oåtkomligt
långt ner i marken. Bortsett från att geologiprofessorer blir
helt exalterade har detta konsekvensen att man överallt i Sverige, i
huvudsak under 1900-talet, borrat sig in i denna orubbliga och hårda
stenmassa för att skapa tunnlar och bergrum med syften och ändamål
som i större eller mindre utsträckning är kopplade till totalförsvaret.
Med bergborr och dynamit har man, sedan det moderna krigets tillkomst i slutet
av artonhundratalet, steg för steg skapat Fästning Sverige. Det
var sådana försvarsanläggningar av olika slag, befästningar,
bergrum och så vidare, som var en del av det som spionen och säkerhetspolisen
Stig Bergling lämnade ut information om till Sovjetunionen. Då var
det 80-tal och kallt krig. Mycket av det som då var absolut hemligt är
i dag välkänt och öppet för allmänheten – men
inte allt.
Tåget rakt in i
berget
Jag växte upp på landet utanför en liten stad i Västergötland.
Tåget från Göteborg till Stockholm går förbi
alldeles bredvid. Där ute i skogen bredvid tågbanan finns något
som på ett helt obeskrivligt sätt retade fantasin och nyfikenheten
hos mig och mina kompisar: Strax efter ett sund mellan två sjöar
går rälsen tätt intill ett skogbevuxet berg. Den som åker
förbi med tåget hinner inte se något av det, men går
man dit till fots ser man hur ett sidospår går ut från
det norrgående spåret, in i skogen. Efter högst ett par
hundra meter försvinner spåret rakt in i berget, in i en uppsprängd öppning
som blockeras av en jättelik port. Porten är av grönmålat
stål och utsidan är täckt av grönmålad makadam
innanför ett kraftigt stålnät. Och den är enorm: sex
meter hög och lika bred. En järnvägsvagn rullar utan vidare
rakt in. Den rostiga rälsen försvinner in genom glipan mellan stålporten
och marken som två ormar. Uppe på toppen av berget finns en sexkantig,
fönsterlös bunkerbyggnad i betong med en liten, låst ståldörr.
Hur stort det är på insidan och vad som finns där inne lär
jag aldrig få reda på.
Bodens fästning
Bodens fästning var länge en kraftigt mytomspunnen hemlighet. De
historier som cirkulerade om hur gigantisk den underjordiska bergrumsfästningen
var och hur mycket som fanns därinne upphörde inte att överträffa
varandra. Bodens fästning är sedan 1998 museum och är egentligen
ett samlingsbegrepp för ett antal olika befästningar och fort som
ligger i en ring runt om Boden. I dag är Rödbergsfortet det enda
som är bevarat i ursprungligt skick. Beslut om att bygga ett befästningsverk
runt Boden togs år 1900 och efter tolv år hade man byggt färdigt
de fem forten, inbyggda i berg med hjälp av handborrar och vanligt krut.
Bodens fästning byggdes som en mycket viktig del av dåtidens försvarsstrategi
som byggde på antagandet om en invasion från öster, dels över Östersjön
men också norrifrån via Finland.
Siaröfortet
Det var ett mycket efterlängtat midsommarfirande som jag tillsammans
med vänner tillbringade på vandrarhemmet vid Siaröfortet
nu i somras. Siaröfortet byggdes i samband med första världskriget
och användes under mellankrigstiden och andra världskriget. På den
lilla holmen Kyrkogårdsön mellan Ljusterö och fastlandet,
alldeles intill Siarö ligger det. Väl kamouflerat var fortet redo
med sina enorma artilleripjäser riktade rakt ut i Furusundsleden där
Finlandsfärjorna nu varje dag passerar på sin väg förbi
Vaxholm och vidare in mot Stockholm. Nedsprängd flera våningar
ner i berget på den låga ön och täckt av en bergsimiterande,
böljande betongplatta med skyttevärn som rymde rälsburna luftvärnsstrålkastare
och kanoner skulle den ha blivit en ganska rejäl tagg i ögat på en
fiende som försökte ta sig mot Stockholm den vägen. I krig
skulle fortet rymma närmare 500 man. Så sent som för 15 år
sedan var fortet nästan helt okänt och stod förfallet för öppna
dörrar. Den som då vågade kunde vandra ner i mörkret.
Fortet överfördes från Försvarsmakten till Statens Fastighetsverk
för några år sedan, renoverades och iordningställdes
till museum. Samtidigt blev den gamla logementsbyggnaden vandrarhem. Innan
dess var det aningen besvärligt att ta sig dit och under en period till
och med förbjudet att gå iland på Kyrkogårdsön.
Oljedepåerna
Den 22 maj kunde man i Dagens Nyheter på en karta se 31 stycken namngivna
och tidigare hemliga bergrum för lagring av bensin och flygbränsle.
Bergrummen ligger spridda över hela landet med ungefär två tredjedelar
av dem i nivå med eller söder om Stockholm. Anläggningarna är
avancerade med flera olika bergrum och en mängd tekniska installationer
för allt från belysning till ventilation och pumpning av vatten
och bensin. Sedan slutet av 1980-talet har staten arbetat med en avveckling
av sådan beredskapslagring av drivmedel, kort och gott som en följd
av Kalla krigets slut. 1998 beslutades att samtliga sådana försvarslager
i bergrum skulle stängas – bergrummen skulle tömmas, saneras
och därefter förseglas permanent. Och den tragiska verkligheten är
att just detta är orsaken till att de militära reservlagrens förekomst
och placering redovisades i tidningen. Då arbete pågick med försegling
av anläggningen utanför Broddbo i Sala kommun slog blixten ner
och antände bensinångor i de ventilationsrör som ledde ut
på bergets topp. En mycket kraftig explosion följde och två av
arbetarna dödades.
I framtiden kommer vi säkerligen att få se
hur ytterligare före
detta topphemliga försvarsanläggningar, legendomspunna fort och
befästningar utrangeras ur försvarsplanen. Till och med örlogsbasen
på Muskö med sina bergrum för ubåtar måste väl
en dag bli museum? Den dagen ska jag stå först i biljettkön.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - - - - - -
Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Eftertryck
eller annan kopiering är ej tillåten utan tillstånd. |