Till
Selma Litteraturpristagarnas tal
Heidruns
Förord: Bo Strömstedt
Redaktör: Gun-Britt Karlsson
Sidantal: 176
Cirkapris: 153 kr
ISBN: 91-88056-79-1
Till Selma lyder titeln på denna hyllningsskrift
till en av den svenska litteraturens stora berättare. Här publiceras
(med några undantag, oklart varför) de tacktal som hållits
av de svenska författare som erhållit Selma Lagerlöfs litteraturpris
sedan instiftandet 1983.
Många av dessa tacktal, där författare efter författare
bedyrar Selma Lagerlöfs betydelse även för det egna skrivandet,
innehåller intressanta och kloka synpunkter på Selma Lagerlöfs
verk. Sammantaget ges här många intressanta aspekter på författarskapet.
Men festtalen säger en hel del inte bara om adressaten, utan också om
respektive avsändare.
Bo Strömstedt minns i sitt förord när Göran Tunström
var pristagare och på hotell Selma Lagerlöf framstod som ”en
lägereld i sommarnatten”. Jag kan själv erinra mig hans framträdande
i Sunne, 1987, sedan han tilldelats priset med motiveringen: ”Med sin
hjärtpunkt i värmländskt landskap och språk vidgas Göran
Tunströms författarskap med fantasins sprängkraft till en
vision och värld”. Jag minns det, därför att han framträdde
alltid med en särskild slags avspändhet på hemmaplan.
Särskilt saknar jag här Astrid Lindgrens tacktal, 1986. Såvitt
jag minns blev hon väldigt glad för priset och efter besöket
i Sunne gjorde hon dessutom en resa i Fryksdalen. Det var där (”i
det vackraste landskap jag sett”) hon fick idén till ”Bröderna
Lejonhjärta” (berättade hon senare).
Till de intressantaste bidragen i denna volym (som samtidigt utgör Selma
Lagerlöfsällskapets årsbok) hör Lars Ahlins tacktal
(1988), där han bland annat konstaterar: ”Nog är det underligt
att ingen av de fyra som har skrivit doktorsavhandlingar eller de tre som
har skrivit andra slags böcker om mitt författarskap har påpekat
att jag lärt åtskilligt av Selma Lagerlöf”. Även
Kerstin Ekmans bidrag vittnar om valfrändskap. Georg Henrik von Wrights
text är fylld av skarpsinniga iakttagelser, liksom Ulla Isakssons. Per-Olov
Enquists text är initierad, Peter Englunds däremot märkligt
distanserat.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - - - - - - - Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Eftertryck
eller annan kopiering är ej tillåten utan tillstånd.